Sådan laver du godt content på Amazon

Optimering af content (indhold) på online webløsninger er i dag blevet et stort fokusområde for mange virksomheder. Med Amazons snarlige indtog i Danmark og resten af norden, vil der komme en endnu større fokus på at få produceret mere og bedre content. Det skyldes bl.a.:

– Konkurrencen er stor på Amazon, så dine tekster og billeder skal være bedre end konkurrenternes.

– Der er en større mængde content på Amazon end man typisk kender det fra webshops.

– Der er mange flere muligheder for at præsentere content på Amazon end man er vant til.

 

Afhængig af hvordan du sælger dine varer via Amazon, har du forskellige muligheder du kan lave content på, og dermed øge chancen for salg af dine produkter. Tanken er, at jo mere udførlig content du laver, desto færre spørgsmål vil brugerne stå tilbage med inden de træffer beslutningen om et køb. Har du via dine tekster og billeder taget højde for indirekte at besvare alle de spørgsmål en kunde måtte have, så er der for kunden ikke andet for end at købe produktet :-)

Det er dog ikke alle muligheder der er tilgængelige for alle sælgere, for det afhænger af hvilke Amazon platforme du sælger på. Samtidig har du nogle yderligere muligheder hvis du har en varemærkeregistrering på dine produkter.

Der er en lang række guidelines som skal følges for at optimere de enkelte elementer. Amazon er rigtig gode til at lave dokumentation og videoer der viser og beskriver præcis hvordan du skal gøre det. Lad os prøve at kigge nærmere på nogle af de mange forskellige måder at optimere content på:

 

Produkt billeder

Er rigtige vigtige på Amazon, da hovedbilledet er noget af det første man ser når man søger eller kigger efter produkter. Her består content mere af optimering af selve billedet, da ALT tekster på billeder, ikke anvendes på Amazon. Optimeringen af billeder består derimod i stedet mere i form af at skal have så mange og gode produktbilleder som muligt. Det gælder både billeder af produktet i de forskellige farver, men også billeder af produktet set fra siden, bunden, toppen o.s.v. Disse forskellige vinkler er nemlig medvirkende til at produktet præsenteres bedst muligt.

 

Produkt titler

Er den vigtigste tekst information på dine produkter. De fleste brugere på Amazon køber efter at have lavet en søgning i søgeboksen. Når du laver en søgning og ser på resultatet, så er produkt titlen kraftigt medvirkende til om du klikker dig ind på produkt siden. Her kigges der ofte efter bestemte brands, men også informationer som produktmateriale og produkttype er i høj kurs.

 

Produkt features

Er den anden mest vigtigste tekst information. Opsættes på Amazon i bullet form. Da titlen kun kan indeholde et begrænset antal tegn, kan du med fordel anvende bullet teksterne til at fremhæve yderligere features med produktet.

 

Produkt beskrivelser

Vises langt nede på produkt siden da resten af informationerne har højere prioritet, men beskrivelsen er stadig vigtig da det er her du kan skrive længere afsnit. Her kan du skrive alt det indhold som du gerne vil nævne om produktet, men som der måske ikke lige er plads til i titlen eller i bullet punkterne.

 

Backend søgeord

Er ord som ikke vises på Amazon. Dette giver det dig nogle muligheder for at være kreativ i dine valg af søgeord.

Fælles for alle 4 tekstfelter er, at de skal indeholde relevante søgeord, da ordene fra disse felter anvendes til at kunne fremsøge dine produkter via søgeboksen på Amazon. De ord du indtaster her, kan være ord som du tænker brugerne søger på for at finde dit produkt, eller som du har analyseret dig frem til kunne være gode søgeord at ranke på.

 

Ekstra felter

Amazon gør meget ud af at give brugerne så mange informationer som muligt om produkterne. Dette øger mulighederne for at brugerne bestiller de korrekte varer, samt mindsker risikoen for at varerne sendes retur.

Det kan f.eks. være informationer om varen anvender batterier, hvor mange og hvilke, eller udvidet informationer om sko i form af højden på skoene samt hælhøjde.

Nogle af disse informationer anvendes også som filtre på Amazon, og er derfor særledes relevante. Jo flere felter du udfylder, jo større er din chance for et lave et salg, og i sidste ende er det salg som det handler om. Både for dig og for Amazon.

 

EBC (Enhanced Brand Content) og A+ indhold

Er indirekte faktorer der påvirker salget, dog indekseres disse informationer ikke. Det er en slags CPC annonceringsprogrammer der bruges til at berige indholdet. Vises på Amazon som en slags udvidet produktbeskrivelser. For at kunne anvende EBC muligheden, kræver det at du har et registret varemærke.

 

Storefronts

Svarer til at du har dit eget webshop område på Amazon. Her får du en URL ala amazon.co.uk/ditnavn, og kan så her præsentere dine produkter via nogle skabeloner – i stil med at anvende en skabelon til at bygge sin egen webshop. Har du en webshop ved siden af med de samme produkter, vil du derfor være i konkurrence med dig selv, med mindre du via Amazon holder dine produkter på andre lande platforme end der hvor din webshop henvender sig til.

 

Øget krav til større mængde content

Den måde du producerer indhold til Amazon gør, at du er nødt til at bruge flere ressourcer på at udarbejde content, hvis du både anvender Amazon og andre platforme som din egen webshop og sociale medier. For typisk vil du ikke have den samme produkttitel på Amazon og din egen webshop, derfor vil du skulle styre indholdet i to forskellige felter. Og tilsvarende vil du ikke have så mange detaljeret informationer fra de andre Amazon felter på din egen webshop.

Hvis du har et, centralt sted at optimere alt dit content i, vil du derfor med Amazon have et større behov for at kunne administrere endnu flere felter end du er vant til inden du startede med Amazon.

 

SEO – visning af produkt links på Google

Indtil for nylig, er Amazon ikke dukket op i søgeresultaterne på Google. Det kan der være forskellige årsager til, måske Google med vilje har fravalgt visning af Amazon links. De er dog kommet frem på Google nu. Da der som tidligere nævnt ikke anvendes metadata på Amazon, vises produkt titlen i stedet. Også derfor er optimeringen af lige præcis dette felt rigtig vigtig.

Så alt i alt er der rigelig med muligheder for at sætte content ind på Amazon, og det skal du udnytte hvis du vil have succes på platformen. Her er content optimering en uundværlig del af den samlet optimering du skal lave på Amazon.

 


Dette gæsteindlæg er skrevet af Thomas Haurum.

Thomas er iværksætter og stifter af virksomhederne Dansk Outlet og Wemarket ApS.
Wemarket arbejder på at lave Danmarks bedste marketingpalette til de mest ambitiøse, mellemstore virksomheder.

Connect med Thomas på LinkedIn.

Læs mere om Wemarket og Amazon-annoncering.

 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu