Udnyt Amazons indtog i Danmark

De 3 væsentligste årsager til, at danskerne foretrækker at handle online:

– Bekvemmelighed: 30 % af danskerne mener, at onlineshopping sparer dem for tid – de kan handle når og hvor som helst og kan få leveret lige til døren.

– Pris: 28 % af danskerne tror at køb af varer online betyder en billig pris og at man nemt kan sammenligne priser, eks. ved brug af PriceRunner.

– Valgmuligheder: 38 % af danskerne mener, at produkter på onlineshops både er af god kvalitet og at udvalget er større.

 

I det seneste årti er internethandlen på den danske scene, og i resten af Norden, steget markant. Alle slags produkter og services udbudt på online websider har nydt godt af denne vækst og ikke mindst de muligheder det har medført. Den stigende tendens i handlen online skyldes at forbrugerne og kunderne bliver mødt med en gennemsigtighed, tilgængelighed og en stigende konkurrence som presser priserne. Men det danske og nordiske marked online er langt fra fuldt udnyttet, modnet eller penetreret. Pladsen for udvikling i online handlen kan siges at være stor og det begynder store platforme som Amazon at få øjnene op for. Det skyldes at de ser et ’Gap’ og uudnyttede muligheder der kan give virksomheden profit og markedsandele i Norden. På nuværende tidspunkt er Amazon i besiddelse af 25 % af e-handlen i England, 30 % i Frankrig og hele 46 % af den samlede e-handel foregår i Tyskland via Amazon. Amazon er en mastodont der på nuværende tidspunkt buldrer frem og vifter samtlige konkurrenter og mindre webshops og butikker af markedet.

 

Overtagelse af markedsandele

Siden foråret 2018 har rygterne floreret omkring Amazons indtrædelse på det danske marked. Ser vi helt basalt på Amazon, er de allerede etableret i Danmark og havde i 2017 en markedsandel på knap 2 procent indenfor e-handel. Rygterne svirrer derimod om et dansk domæne for platformen. Dette vil formentlig betyde en stigende tillid og pålidelighed til platformen og dermed større salg.

Men hvad bliver konsekvenserne så, hvis Amazon får dette danske domæne? 

For det første, bliver en produktportefølje med over 500 millioner produkter samlet ét sted tilgængelige for de danske kunder. For det andet, vil priserne presses helt i bund, da så mange produkter og muligheder bliver udbudt og for det tredje, en forvridning i konkurrencen, og mange mindre webshops vil ikke kunne hamle op med Amazon på hverken pris eller leveringstid. I sidste ende vil dette medføre lukninger af danske butikker fordi de simpelthen ikke kan matche priserne der udbydes på Amazon.  

 

Udnyt det – Join them

Men der er ikke rigtig nogen vej udenom, siger udsigterne. Men hvad er mulighederne så for din virksomhed og webshop? Det bedste råd må være:  If you cannot beat them, join them.

Der er mange fordele ved det ‘joine’ Amazon og udbyde sine produkter over den platform.

Gøre brug og anvende den store mængde kundedata som Amazon er i besiddelse af – og som du vil få adgang til. Dertil vil du kunne markedsføre og sælge dit produkt fra en abnorm platform med kunder langt ud over de danske grænser og slutvis vil du kunne skære ned i denne virksomheds udgifter – Altså, hvis du som udbyder, formår at gennemskue, markedsføre og udnytte Amazons konkurrencefordele.

Hvis de er blandt de over 80.000 danske virksomheder der udbyder og sælger via E-Commerce, er det vigtigt at have en masse overvejelser inden man enten frabliver eller træder ind i handelsvirksomheden Amazon. Men en ting er sikkert, der skal i fremtiden lægges en masse energi og tid i projektet, hvad enten du frabliver eller indtræder, for at din webshop eller salg af dine produkter skal lykkedes.

Selve produktoprettelsen og annoncernes visuelle udtryk og beskrivelser er primus motor for dit salg. Kvaliteten af førnævnte er altafgørende, da det har indvirkning på rangeringen af dine produkter i søgemaskinen. Amazon arbejder særligt ud fra algoritmer og opererer også med en ’ranking algoritme’ som arbejder med og efter kundetilfredshed, konverteringsrater og relevans for søgninger. Det er altså muligt at få indflydelse på denne algoritme ved at opfylde og forbedre disse målenheder for din annonce. SEO, pris og tid på siden er faktorer der er afgørende i forhold til rangeringsalgoritmen og dermed din placering mellem annoncerne.

Priserne for at få sit produkt på Amazon, varierer alt afhængig af hvilke løsninger de du vælger.

I gennemsnittet betaler man 15 % af salgsprisen (referral fees) inkl. fragt for at få solgt sin vare igennem Amazon, alt afhængig af hvilken produktkategori dine produkter tilhører. Derudover kan sælger vælge løsningen FBM – seller central hvor platformen er til rådighed men du selv skal stå for administrationen, forsendelse, returnering og ordrehåndtering. Den anden løsning er FBA – vendor central er at man fremsender sine produkter til Amazons lager og dermed tager de sig af resten af processen og man får derudover adgang til en masse værktøjer til at markedsføre sine produkter.

Det kræver altså både strategiske og finansielle valg i beslutningen om hvorvidt dit produkt skal på Amazon – og det er ikke lige nemt, da der er mange fordele men også ulemper. Det vigtigste er at du forholder dig til amazon indtrædelse på det danske marked for at du som sælger vil kunne overleve.

 


Dette gæsteindlæg er skrevet af Nicolas Zangenberg.

Nicolas er indehaver af 4 firmaer – heriblandt a-better-traffic.com ApS, som er et digitalt marketingbureau. Nicolas var den første i Danmark til at rådgive i Google AdWords og SEO. Har gjort det i mere end 15 år. Dette har givet ham en UNIK know-how til øget salg og besparelser på Google AdWords.

Kunder som han har arbejdet for: Borger.dk, Udenrigsministeriet, Egmont, Siemens, Alka Forsikring, Danske Bank, TrygFonden, Jeudan, Danfoss, 2tal (Expert i dag), Chevrolet, Pelican Self Storage m. fl.

Connect med Nicholas på LinkedIn.

 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu