Gør medarbejderne til ambassadører

Uanset, om jeres organisation er stor eller lille, ung eller gammel – og uanset om jeres brand er nyt eller veletableret – så kan I med fordel aktivere medarbejderne på de sociale medier. Her kan de være effektive ambassadører for virksomheden, brandet og evt. produkterne og udbrede kendskabet til jer.

Medarbejdernes indgående kendskab til virksomheden, kulturen, jeres branche, jeres produkter gør dem til gode PR-medarbejdere, sælgere og rekrutteringsfolk. Også selv om de ikke nødvendigvis arbejder direkte med kommunikation, salg eller rekruttering. Det behøver ikke engang være en stor ekstraudgift for virksomheden – der skal dog bruges ressourcer på at sætte de optimale rammer op.

Engagerede medarbejdere når længere ud

Glade, loyale og engagerede medarbejdere er gode ambassadører for virksomheden. En undersøgelse foretaget af MSLGROUP viser, at virksomhedsbudskaber, som deles af medarbejdere, når ud til hele 56% flere mennesker, end de samme budskaber gør, når de blot deles af virksomheden. Når budskabet kommer fra mennesker af kød af blod frem for en virksomhed med sit logo eller hovedsæde som profilbillede, bliver kommunikationen langt mere autentisk, levende og troværdig.

Men mange medarbejdere giver også udtryk for, at de er i tvivl om, hvordan de bedst repræsenterer virksomheden og brandet udadtil. Det har vi skrevet lidt mere om her, mens vi i denne artikel vil fortsætte med at se, hvordan I kan gøre medarbejderne til engagerede ambassadører.

Hvordan udnævner man ambassadører?

I kan ikke kræve, at jeres medarbejdere aktivt bruger deres personlige profiler på sociale medier til at fortælle om deres arbejde, deres arbejdsplads eller det, I sælger, men I kan naturligvis opfordre til det.

Inden da skal I være sikre på, at jeres medarbejdere er klar til at stå på mål for virksomheden og jeres mission. En halvhjertet eller måske endda uærlig indsats kan ende med at gøre mere skade end gavn. En virksomheds dårlige image og omdømme kan ikke sminkes af medarbejdere, der lægger en alt for kraftig makeup. Det bliver gennemskuet.

Det skal komme naturligt, velvilligt og umiddelbart – og medarbejderne skal bruge deres egen stemme, ikke virksomhedens. Det kræver, at jeres medarbejdere generelt er glade og tilfredse. Derudover skal I som virksomhed klæde dem bedst muligt på til at udfylde rollen som ambassadører. Sidst, men ikke mindst kræver det selvsagt tillid!

Lav guidelines

Når medarbejderne er i tvivl om, hvad de må skrive/dele, hvordan, hvornår osv., så er det enkelt løst med guidelines, som de kan forholde sig til. Heri skal medarbejderne også kunne finde svar på, hvordan de håndterer evt. kritik/negativ feedback.

Fortæl samtidig åbent, hvad jeres mål er med jeres og deres tilstedeværelse på de sociale medier, og hvordan det også kan komme medarbejderne selv til gode.

Tilbageholdenheden hos medarbejderne over for at dele/skrive opslag omkring deres arbejde/arbejdsplads kan ses som et tegn på, at de er deres ansvar bevidst. Ansvaret over for virksomheden, brandet og deres eget forhold til begge dele.

JumpStory hjælper

Bruger jeres virksomhed JumpStory, kan medarbejderne bruge vores tekstforfattere og avancerede algoritmer til at lave effektfulde opslag til deres foretrukne sociale medier.

Ud fra input, som medarbejderen giver JumpStory, skabes et output, som den enkelte medarbejder kan poste direkte på de sociale medier. JumpStory fungerer samtidig som et filter, der kan sikre, at et opslag ikke bliver for kontroversielt, indforstået, underforstået eller decideret uforståeligt.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu