billederudenudloeb
Jonathan Løw
Jonathan Løw
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Sådan skaffer du billeder uden udløbsdato

Knæk koden til at skaffe de billeder der fanger brugeren og giver din hjemmeside værdi. Unikke billeder uden udløbsdato kan sammen med et stærkt marketing-setup være startskuddet til jeres online succes.

Gør din hjemmeside personlig med skræddersyede billeder

De fleste hjemmesider i dag har et væld af billeder, der er med til at give det samlede udtryk et løft. Faktisk er billederne i mange tilfælde med til at skabe hjemmesidens identitet, selvfølgelig i samarbejde med de andre elementer på sitet. Et stærkt billede eller en illustration kan sige mere end tusinde ord.

For nogle kan det måske forekomme vanskeligt at hitte rede i hvilke billeder, der passer bedst til deres hjemmeside, mens andre har svært ved at vurdere, om de egentlig har rettighederne til at bruge de pågældende billeder og illustrationer. Der findes en del muligheder på nettet, hvor man kan hente billeder ´royalty free´, men nogle af siderne har svært ved at udstikke de faktiske retningslinjer for brug og anvendelse af billeder. Dette gælder især i det henseende, hvor man blot genererer billederne fra alskens søgemaskiner. Det betyder, at du kan komme i klemme, hvis du anvender nogle af disse billeder, som ligger i gråzonen i forhold til om de er lovlige eller ej. I tillæg til dette kan det være problematisk at finde billeder der er autentiske nok til formålet, hvis det hele foregår via Google eller et site, hvor der findes alt for mange standardbilleder/stock-photos. Et visuelt særpræg må være det, som de fleste ønsker sig.

Har du svært ved at finde rundt i den store billedjungle?

Så skal du ej længere fortvivle. Der findes nogle væsentligt mere legitime løsninger, når du skal på jagt efter nye billeder til din hjemmeside. Blandt andet tilbyder vi her hos JumpStory, at du kan tegne et abonnement på billeder og illustrationer. Sågar over 10 millioner af slagsen. Denne streamingtjeneste med billeder i stedet for sange muliggør, at man kan downloade og anvende alle de billeder, som man har behov for – uden at skulle bekymre sig om pris per enhed og copyright. Når billederne er blevet lovligt downloadet, er de dine til evighed, da brugsretten ikke udløber med et JumpStory-abonnement.

Hvilken effekt har ”gode” billeder på en hjemmeside?

Når du besøger en hvilken som helst hjemmeside eller åbner et fysisk magasin, vil du typisk opleve, at billeder og illustrationer er mere iøjnefaldende end lange tekstpassager. Hele grundtanken ved at bruge billeder og især ”gode” billeder på et site handler om, at bryde tekststykkerne, så det hele bliver mere ”appetitligt”. En ting er skabe et præsentabelt visuelt udtryk, men det er ikke alle billeder, der formår at få de besøgende til at forblive på websitet. Så hvad definerer egentlig et ”godt” billede?

Ifølge WordPress-designeren ved Erhvervshjemmesider.dk, Mikkel Husum Johannesen, kan et godt billede være effektfuldt for en hjemmeside: ”Når man anvender velproducerede billeder, giver det hjemmesiden et professionelt udtryk og bakker op om virksomhedens image. Det kan på sigt skabe flere konverteringer”.

Dette underbygger WordPress-designer, Thomas Nielsen: ”Folk har ikke kun lyst til at læse tunge tekststykker. De vil også have billeder til at supplere. Vi er som mennesker naturligt dovne, men også nysgerrige – især hvis et billede eller en illustration hurtigt vækker interessen, så har vi en tendens til at blive hængende”.

Konklusionen må være: Tag de visuelle briller på og sørg for at inkorporere rigeligt med autentiske og professionelle billeder på din hjemmeside, hvis du gerne vil opnå en positiv effekt og flere besøgende. Til dette formål kan det plausible valg være at bruge en billedtjeneste med flere billeder, end der er indbyggere i Danmark, så er chancen for at finde den helt rigtige opskrift på succes med billedimplementering stor.

I forlængelse af dette kan man med fordel tegne et JumpStory-abonnement og bruge det som billedmateriale, når den nye hjemmeside skal laves, hvad enten man selv står for den eller det er et webbureau, der tager hånd om det. Hvis du ikke selv har ressourcerne til det er ErhversHjemmesider.dk en proaktiv og kompetent sparringspartner.

Tag udgangspunkt i din målgruppe

Selvfølgelig kan du i mange tilfælde nøjes med at anvende billeder, som du selv finder relevante, interessante og gode. Men en god idé vil være, at man altid har sætningen i baghovedet: hvem er det i realiteten hjemmesiden henvender sig til?

Hvis du ejer en hjemmeside, der sælger sportsudstyr til ekstremsport eller noget i den dur, så skal billederne også afspejle kernemålgruppen. Derfor giver det ingen effekt at have et billede af nogle personer, som ikke dyrker ekstremsport eller hvis du blot har smidt et billede ind af tilfældig kendt sportspersonlighed.  Det vil tværtimod fungere som et støjfilter og gøre den utålmodige besøgende uinteresseret i dine produkter og din hjemmeside generelt. Hvis du derimod finder et mere autentisk billede, der matcher med din målgruppes forventninger, kan det have en gavnlig effekt på den lange bane. Har du generelt svært ved at finde de rigtige billeder og få din hjemmesides visuelle identitet til at spille, kan det være løsningen at give stafetten videre til de mere professionelle.

Lad et webbureau stå for hele hjemmesideprojektet

Selvom det til hver en tid er billigere at stå for det hele selv, kan det på sigt være en god investering at lade et webbureau stå for eksekveringen af din hjemmeside og de mange funktioner, der hører sig til. Det er der flere legitime grunde til.

For det første kommer du til at indgå i en dialog med en designer, når hjemmesiden skal strikkes sammen. Det betyder, at du ingenlunde bliver til en statist, men tværtimod bevarer din medbestemmelse over, hvilket output der skal sigtes efter. Undervejs vil du øjensynligt blive klogere på om, hvor vidt du selv har nok billedmateriale eller tekstmateriale for den sags skyld. Webbureauet vil til hver en tid have nogle stock-photos til rådighed, der kan supplere dit visuelle udtryk og en tekstforfatter vil kunne skrive lige præcis den tekst, som du ønsker.

En af de ekstra fordele ved denne løsning er endvidere, at mange webbureauer kan køre kampagner vha. Facebook Ads, Google Ads og lave SEO-arbejde (af både billeder og tekster), som giver din hjemmeside og din forretning en stor mulighed for at nå online succes. Outsourcing er derfor ikke kun til virksomheder med stordriftsfordele, men også en mulighed for mindre erhvervsdrivende.

Har du fået blod på tanden for at skabe online succes i samarbejde med et webbureau, så er Memoo-dk, som er en del af ErhvervsHjemmesider.dk, en professionel sparringspartner.

error: Content is protected !!