Chat with us, powered by LiveChat

Gode billeder på websitet er altafgørende

Det kan være trættende og kedeligt at se på websider, der kun består af tekst. Tilfører du teksten billeder, fotos eller illustrationer, liver indholdet mere op og bliver mere appellerende og læsevenligt.

Men billeder giver også mere end bare en visuel og appellerende kant.

 

Billeder kan også:

– øge engagementet på din side, hvilket betyder, at brugerne bruger mere tid på dit website

– øge tilliden til din virksomhed, så flere besøgende konverterer og bliver til leads eller kunder

– forbedre den enkelte sides SEO, så siden bliver fundet oftere i søgemaskinerne.

 

Herunder går vi i dybden med, hvordan forskellige typer af billeder vil gøre din hjemmeside til en større succes.

 

Portrætter og personalebilleder

Salg og marketing har ændret sig. Det handler ikke længere om Business To Business (B2B) eller Business To Consumer (B2C). I dag handler det om mennesker, People To People eller Human To Human.

Vi vil vide, hvem det er, vi handler med. Og det gør du ved at vise, hvem dine medarbejdere er.

Lav en side, som viser billeder af alle jeres medarbejdere. Skriv eventuelt lidt om hver medarbejder, hvad deres jobfunktion og faglige kvalifikationer er, men eventuet også hvad har de af fritidsinteresser.  

Sørg for at nøglemedarbejdere træder ekstra frem. Og med nøglemedarbejdere menes ikke ledelsen, direktionen og bestyrelsen. De skal selvfølgelig også være at finde på hjemmesiden, men de er ikke vigtige for kunden.

Nøglemedarbejdere i denne sammenhæng er jeres kundeservicemedarbejdere, jeres receptionist, jeres sælgere. Altså alle de medarbejdere, som kunderne kommer i kontakt med først.

Læg for eksempel mærke til, hvordan Lasertryk.dk allerede på deres forside viser deres kundeservicemedarbejdere:

 

 

Produktbilleder

Det giver næsten sig selv, at produktbilleder er væsentlige, hvis du ønsker at sælge produkter online. Men det handler ikke bare om at vise produktet med et enkelt billede. Du er nødt til at gå mere i detaljer.

Tag billeder i forskellige vinkler. Vis mønstre og detaljer på produktet. Vis eventuelt produktet hvor det er i brug i forskellige situationer.

Se f.eks. hvordan MyCopenhagenKid.com har gjort her:

 

 

Er dine produkter bundles af flere mindre produkter, bør du fotografere hvert af disse produkter individuelt. Sælger du f.eks. alarmer og har en startpakke til villaer, så tager du detaljerede billeder af alle sensorer og betjeningspaneler og knyt meget gerne nogle ord på disse, så den besøgende kan forstå, hvad de enkelte dele kan og gør.

 

Stemningsbilleder

Ligesom portrætter og personalebilleder, kan stemningsbilleder fra virksomheden være med til at vise, at der er gode mennesker bag. De bruges til at vise, at I har en fed virksomhed, et godt kollegaskab eller måske at I har bestemte holdninger.

Det kan være brugbart på din virksomheds jobopslag, men også på sider hvor din mulige kunde skal tage et valg. For eksempel et valg, om han skal kontakte jer eller købe af jer.

For når vi ser billeder, der viser god stemning, frigiver det oxytocin i hjernen, hvilket gør at vi bliver gladere, mere afslappet samt øger empatien og tilliden til afsenderen.

Billeder af dårlig stemning frigiver også oxytocin. Ser vi billeder af krig, flygtninge og naturkatastrofer, føler vi også smerte, sorg og empati med de mennesker, det rammer.

 

Stock photos og arkivbilleder

At få taget egne billeder til sin hjemmeside kan nemt løbe op i 5 cifrede beløb, når en professionel fotograf skal med ind over. Det er klart, at egne billeder giver et 100% personligt touch. Men i rigtig mange tilfælde kan stock photos og arkivbilleder fungere lige så godt.

Se f.eks. her hvordan Samliv&Arv bruger et stock photo til at skabe en stemning, og sætte følelser på testamenter:

 

 

På JumpStory finder du netop millioner af flotte billeder, og samtidig finder du masser af fotos, der ikke ligner traditionelle stock billeder.

Vi har lavet en søgemaskine, hvor du kan indtaste søgeord til at finde billeder. Derudover har vi koblet kunstig intelligens på søgemaskinen, så den finder relevante og unikke arkivbilleder til din hjemmeside.

 

Illustrationer

Nogle gange er grafiske illustrationer mere beskrivende og troværdige end fotos og billeder. Fortæller du om en udvikling over tid, så giver det selvfølgelig bedst mening at understøtte det med en graf over denne tid fremfor at bruge et arkivbillede, som viser en tilfældig graf.

Det samme gør sig gældende, hvis du skal vise en proces. Se f.eks. hvordan flypenge.dk bruger denne illustration til at vise, hvordan deres arbejdsproces er:

 

 

Sådan bliver dine billeder fundet i søgemaskinerne

Her til sidst skal vi kigge på, hvordan du får dine billeder til at blive fundet i søgemaskinerne.

Egentlig er billede-SEO relativt simpelt. Lad os tage udgangspunkt i, at du gerne vil findes på ordet banankage.

 

Trin 1

Du skal først og fremmest sørge for at bruge sidens søgeord i billedets filnavn. Vil du gerne findes på banankage, kalder du billedet filnavn for banankage.jpg (eller .png).

 

Trin 2

Derefter skal du sørge for at bruge søgeordet i billedets alt-attribut. Skriv en kort sætning, som fortæller hvad billedet forestiller. I vores eksempel kunne den lyde ”Sund og kalorielet banankage med mørk chokolade”.

Alt-attributten kan du styre i langt de fleste Content Management Systemer i dag.

 

Trin 3

Sidst, men ikke mindst, skal du sørge for at omtale søgeordet i indholdet tæt på billedet. Det kan du f.eks. gøre i afsnittet lige før eller lige efter billedet. Eller hvis dit Content Management System giver dig mulighed for at skrive en billedtekst, kan du passende bruge søgeordet her.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu