Chat with us, powered by LiveChat

Vi er visuelle væsener

Vi mennesker er visuelle væsener. 90% af den information, der bliver sendt til din hjerne, er visuel, mens din hjerne er i stand til at bearbejde synsindtryk 600.000 gange hurtigere end tekst. Vi lever altså i en visuel verden.

Alligevel består rigtig meget kommunikation og markedsføring af store mængder tekst, men det er det indhold, der hverken bliver set eller delt mest, så betydningen af flotte fotos og gode billeder bliver vigtigere og vigtigere.

 

Close-up af et øje

 

Billeder kan kommunikere følelser som få andre ting her i verden. Eksempelvis lavede vi en simpel søgning på ordet “øjne” i billeddatabasen hos JumpStory. Ét af de første motiver, vi blev præsenteret for, var dette:

 

 

Her på kontoret er vi enige om, at øjnene og billedet signalerer uro og mulig frygt. Er du enig med os?

Et andet motiv med øjet i centrum er dette:

 

 

Her er personen nærmere eftertænksom eller drømmende.

Og endelig fandt vi dette billede af øjne, hvor vi fornemmer nysgerrighed og tillid:

 

 

Når du besøger en hjemmeside, viser studier, at du kun læser 20% af den tekst, du møder. Andre undersøgelser, der understreger betydning af gode arkivbilleder og stockphotos, peger på, at:

– 40% af alle forbrugere vil være mere tilbøjelige til at stole på et brand, hvis der udover tekst også er billeder

– 60% af alle forbrugere vil være mere tilbøjelige til at klikke på en virksomhed, hvis der også er billeder i søgeresultaterne

– 93% af alle de mest engagerende opslag på sociale medier indeholder billeder modsat kun tekst og links.

Endelig er billeder utroligt vigtige, når vi taler erindring. Når du bruger billeder fra JumpStorys søgemaskine, så handler det altså ikke kun om at opnå kliks eller besøg nu og her. Faktisk viser studier, at vi husker 80% bedre, hvis indholdet er visuelt frem for ren tekst. Du kender det selv fra det gode gamle …

 

 

Vi vil gerne slutte dette blogindlæg af med et lille eksperiment:

Nu har du læst ovenstående tekst. Samtidig bliver du som det sidste i dette indlæg præsenteret for et billede nedenfor. Når du vågner op i morgen tidlig, husker du så bedst disse sætninger eller det billede, du ser lige om lidt? Vi hører gerne fra dig med din oplevelse!

 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu