jumpstory-download20191202-122811
JumpStory
JumpStory
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Guide: Spor på fildownloads på din hjemmeside

Kasper Gregersen

Kasper Gregersen

Kasper Gregersen har arbejdet med online marketing siden 2012. I dag er han selvstændig konsulent, specialiseret i Google Ads, as well as Facebook annoncering , Google Analytics og sporing af hjemmesider. Følg ham på Twitter eller LinkedIn.

Hvis du har en blog, laver white papers, e-bøger eller bruger du billeder fra Jumpstory, bruger du med stor sandsynlighed allerede en masse tid på at skabe godt indhold til din hjemmeside. I dette blogindlæg har jeg lavet en trinvis guide til, hvordan du opsætter sporing af downloads på din hjemmeside ved hjælp af Google Tag Manager og Google Analytics. 

Ved at spore på downloads af dine filer, vil du være i stand til at finde ud af, hvad dine brugere kan lide og tilpasse eller forbedre dine billeder eller e-bøger efter det.

Google Analytics har ikke sporing af downloads “out-of-the-box”. Med andre ord, er du nødt til at fortælle Google Analytics at du gerne vil spore på dette. Der er forskellige måder at gøre det på. En af metoderne er via Google Tag Manager, som jeg vil guide dig igennem nu.

 

 

Hvad er Google Tag Manager?

 

Kort fortalt er Google Tag Manager dit nye one-stop for alt din sporing og alle scripts på din hjemmeside. Med Google Tag Manager kan du nemt implementere, teste, pause, stoppe og starte nye eller eksisterende tags og derved spare tid og penge på webudviklere. 

Google Tag Manager ér industristandarden når det handler om at styre de scripts og tags, der kører på din hjemmeside Hvis du ikke endnu ikke bruger GTM i din sporing, vil jeg anbefale dig at gøre dette.

 

Sporing af downloads med Google Tag Manager

 

Google Tag Manager er mit foretrukne værktøj til den meste sporing på en hjemmeside, og det er ikke anderledes når det handler om sporing af downloads. Jeg foretrækker GTM fordi sporing er nemt og hurtigt at sætte op, og det er muligt at teste sporingen af inden du lancerer det.

Hvis du allerede har Google Tag Manager på din hjemmeside, er det eneste du skal gøre at:

  1. Aktivere den indbyggede variable for kliks
  2. opsætte en trigger, og
  3. tilføj triggeren til et Google Analytics hændelses tag

Lad os prøve at kigge nærmere på det. 

 

#1 Aktivere variablen for kliks

 

Det første skridt for sporing af downloads er, at aktivere variablen Klik URL. Ligesom din blog eller hjemmeside har en unik URL, har dine e-bøger, billeder eller whitepapers også en unik URL (f.eks. dinhjemme.dk/dit-whitepaper.pdf). Med Klik URL fortæller du Google Tag Manager at du vil spore på specifikke URL’er eller filendelser i datalaget. 

For at gøre dette, skal du åbne Variabler i menuen og trykke på Konfigurer under indbyggede variabler. Herefter skal du scrolle ned til du finder Klik URL og tjekke denne af. Når du har gjort det, er du klar til det næste skridt. 

 


#2 Konfigurer din download-sporing i Google Tag Manager

 

Nu har du fortalt GTM, at du gerne vil spore på Klik URL’er. Nu skal du bygge en trigger, der affyrer baseret på en hændelse relateret til dine filendelser. 

For at bygge denne trigger, skal du i menupunktet trykke på Trigger og trykke ‘Ny’. Her skal du vælge Kun Links. For at konfigurere din trigger, skal du først krydse de to bokse “Vent på tags” og “tjek validering” af. Uden at gå for meget i detaljer, betyder det at din trigger ikke bliver affyret før en fil er 100% downloadet. 

Derefter skal du indstille denne trigger til at affyre på alle sider, hvor Page-URL ‘matcher RegEx .*’ Dette betyder at dit tag bliver affyret på alle dine undersider. 

Sidst, men ikke mindt, skal du indstille de filendelserne, som du vil spore på i din trigger. I begyndelsen af indlægget skrev jeg, at du kan spore på downloads af e-bøger, billeder og whitepapers, men du kan faktisk spore på alle slags filer. Hvis du vil spore på mp3-downloads fra din podcast, kan du også gøre det. Du skal bare tilføje filendelsen i din trigger. 

For at fortælle triggeren, at den skal affyre på din ønskede filendelser, skal du indtaste følgende. (.\pdf|jpeg|mp3). Hvis du tilføjer flere filendelser som fx .gif, .png. eller andre, skal du bare tilføje disse filendelser til din trigger. 

Husk at navngive din trigger. Jeg har her valgt at kalde den “fil download trigger”.

 


#3 Konfigurer dit Google Analytics tag

 

Du har konfigureret den indbyggede klik-URL-variabel, du har opsat din trigger – nu skal du forbinde din trigger til et Google Analytics hændelses-tag. Med denne opsætning, vil din trigger affyre en hændelse i Google Analytics hver gang en bruger download et billeder eller e-bog på din hjemmeside. 

Under tags, vælg Nyt Tag og vælg Google Analytics Universal Analytics. Herefter skal du vælge hændelse som sporingstype. Under kategori kan du navngive den efter, hvad der fungerer bedst for dig, men i dette tilfælde har jeg navngivet den Fil Download.

Under hændelse kan du konfigurere denne til dynamisk at vise, hvilken fil der er blevet downloadet via deres URL. På denne måde vil Google Analytics vise dig præcis den URL – og dermed hvilken fil – brugeren har downloadet. 

Hvis du ikke har opsat en Google Analytics variabel, kan du overskrive indstillingerne i dette tag, og manuelt indtaste dit sporings-ID fra Google Analytics her. 

 

 

#4 Tjek dit nye tag i Google Analytics

 

Efter dit nye tag er opsat, vil Google Tag Manager skyde data ind i Google Analytics. For at teste om det virker, kan du i Analytics tilgå realtidsvisning. Her kan du se alle handlinger en bruger laver på din hjemmeside i realtid. 

Find en af dine .pdf eller .jpeg-filer, åbn dem i en ny fane og tjek og dit nye tag affyrer korrekt. Når det gør, vil du modtage en hændelse i Google Analytics. 

 

Afslutning

 

Google Tag Manager er meget effektivt og værdifuldt værktøj til konverteringssporing på din hjemmeside. Jeg håber du med denne guide er at kommet et skridt tættere på at udnytte dine muligheder i GTM og Analytics.

error: Content is protected !!