JumpStory
JumpStory
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Sådan sikrer du højere engagement på dit Instagram-billede

Sophie Dalgaard og Sofie  Grue

Sophie Dalgaard og Sofie Grue

Sofie Schlichtkrull Dalgaard og Sofie Helene Grue blev begge færdige med deres kandidat i journalistik i januar. Sophie arbejder nu som selvstændig content specialist med fokus på tekstforfatning, sociale medier og markedsføring. Sofie arbejder som Content Specialist hos Konsolidator

Som uddannede journalister plejer vi at skulle etablere præmissen for en artikel helt øverst. Under normale omstændigheder ville det betyde, at vi på disse linjer ville argumentere for, hvorfor billeder er vigtige i dine opslag på sociale medier. Og måske endda fremhæve noget statistik, der beviser vores argument.

Men lige i denne her situation ville det næsten føles som om, at vi gør dig, kære læser, dummere end du er.

Det er nemlig efterhånden så alment kendt, at billeder er altafgørende for at fange folks interesse og få dem til at engagere sig i dit opslag.

Og det er jo det, vi vil ha’!

Ligegyldigt om vi repræsenterer et firma, er blogger eller privatperson, så er den lille opadgående tommelfinger og de søde kommentarer guleroden for det hårde arbejde, som det er at vedligeholde et engagerende og interessevækkende publiceringsflow. Vi kan dog ikke fornægte vores journalistiske baggrunde, og kan derfor ikke dy os for en lille bitte statistik, som til gengæld er utroligt sigende:

Billeder giver generelt 94% bedre engagement ifølge onlinemarketingspecialisten.dk.

Efter at have samlet vores kæber op fra gulvet igen over det svimlende tal, kunne vi ikke lade være med at undre os over, om det er fuldstændig ligegyldigt, hvilket billede man anvender? Det spørgsmål har vi brugt et halvt år og et helt speciale på at besvare.

Resultaterne er nu blevet til anbefalinger, som vi vil introducere dig for i dette blogindlæg.

 

Sådan sikrer du engagement på din billeder

 

En ny verden

Efter næsten fem år på journaliststudiet var der efterhånden ingen tvivl om, at vores fremtidige journalistiske praksis ville orientere sig mod det digitale univers. Dette skyldes både den digitale kultur, som vi selv privat allerede var en del af. For eksempel sociale medier som er en kæmpe tidsrøver, der holdte os væk fra lektier og opvask. Men det var også tydeligt, at Syddansk Universitet var bevidste omkring, hvilken rolle internettet ville spille for fremtidens journalister.

Vi brugte derfor en stor portion tid i forelæsningslokalerne. På at forsøge at tilpasse og redefinere den måde, vi producerede nyheder på, så de kunne integreres i det magtfulde digitale univers.

Selvom vi ofte bliver spurgt meget stereotypt ind til: ”Nå, er I journalister! Hvilken avis arbejder I så for?”. Så vidste vi godt selv, at vores fokus ikke længere burde være vendt mod printavisen men nærmere internettet.

Det føltes derfor også naturligt at bruge vores speciale på at undersøge ét af de journalistiske værktøjer, der formår at tiltrække sig endnu mere digital opmærksomhed end den rene tekst kunne: nemlig billeder.

 

Sådan får du engagement på billeder på sociale medier

 

Billeders overlevelse i den digitale verden

Det føltes umiddelbart som spild af tid at bruge vores speciale på at påvise billedets relevans. For den relevans var allerede bøjet i neon og skinnede tydeligere end nogensinde før. Til gengæld kunne vi ikke finde nogle informationer om, hvilke muligheder man havde med sit billede. Om der var nogle knapper, man kunne skrue mere på end andre for at sikre en masse engagement, som på sociale medier udmunder sig i likes, delinger og kommentarer. Vi var også meget bevidste om, at der er forskel på, hvilken kontekst billedet befinder sig i.

Her mener vi i særdeleshed platformene. Der vil unægteligt være forskel på knappernes størrelse og relevans alt afhængig af, om billedet var publiceret på Facebook eller på Instagram.

”Jamen, et billede er vel et billede! Er det ikke ligegyldigt, hvilken platform billedet er til stede på?”, tænker du måske.

Og vi bebrejder dig ikke!

For som udgangspunkt er et billede nemlig bare et billede. Men ofte er det helhedsoplevelsen omkring billedet, der påvirker, hvordan vi som beskuere reagerer på det.

For at påvise vores pointe kommer der her et eksempel: Når du kigger i dit Instagram-feed, eller har søgt på et bestemt hashtag, så bliver alle opslagene præsenteret side om side med hinanden. Og uden tekst. Billederne konkurrerer med hinanden om din opmærksomhed! Og mon ikke dette skaber andre succeskriterier end på for eksempel Facebook, hvor et billede ofte står alene i et feed og altid har en tekst ovenover sig? En tekst som indrammer billedet i en situation. Det var i hvert fald vores påstand.

For kun at undersøge selve billedets muligheder og ikke de omkringliggende omstændigheder, som billedet indgik i, valgte vi at undersøge billederne i opslag på Instagram, hvor billedet var i fokus, og teksten sekundær.

Og hvordan undersøger man så det?

 

kodning af billeder

 

Kodning af 2000 billeder

Svaret er uhyggeligt mange kopper kaffe, 2000 tilfældige Instagram-opslag og et Excel-ark. Og så er det ellers bare i gang med at ’kode’. Hvilket er et sejt og totalt misvisende begreb, der betyder, at du noterer ting ned, en for en, i dit excel-ark.

Inden vi startede kodningen, havde vi udarbejdet nogle parametre, som vi kodede efter. For eksempel:

Er billedet i sort/hvid eller i farve?

Er der en brødtekst med til billedet?

Er der en del af den menneskelige anatomi med?

I alt havde vi ni variabler. 18.000 indtastninger i vores famøse excel-ark, og to måneder senere havde vi vores resultater (og store poser under øjnene).

De store poser under øjnene til trods endte indholdsanalysen med at give nogle interessante resultater.  Resultaterne er senere omskrevet til anbefalinger. Disse anbefalinger var oprindeligt tiltænkt danske redaktioner og medier, og skulle være et supplement til deres eksisterende nyhedskriterier, som de arbejder ud fra.

Efterfølgende har vi dog også selv brugt anbefalingerne i vores virke som content specialister. Vi ser derfor ingen grund til, at alle ikke kan anvende anbefalingerne til at få flere likes og kommentarer – uanset hvad incitamentet måtte være.

De tre udvalgte anbefalinger til at få mere engagement på dine opslag på Instagram er:

 

Sådan får du flere likes på dine billeder på instagram

 

Anbefaling nummer 1: Menneskelig anatomi

Sørg som udgangspunkt altid for at have en del af den menneskelige anatomi med på billedet i dit opslag

Har du planlagt at slå et billede op af en flot buket blomster, du lige har modtaget? Så sørg for, at man kan se en hånd, der holder buketten. At den ikke bare står i en vase. Det gør nemlig en kæmpe forskel i antallet af likes og kommentarer, hvis der ses en del af den menneskelige anatomi på dit opslag.

Vores analyse viste en klar forskel på, hvor mange likes og kommentarer et opslag fik, hvis der var en del af den menneskelige anatomi med på billedet.

Derudover viste vores analyse også, at det i særdeleshed var populære profiler med mange følgere, der fulgte denne anbefaling. Hvorimod upopulære profiler med færre følgere ikke inkluderede ligeså meget anatomi på deres billeder.

Det er derfor et godt og nemt redskab til at give dit opslag et stærkere våben i kampen om opmærksomheden.

 

Anbefaling nummer 2: Relevante brødtekster

Hav en brødtekst til dit opslag og sørg for, at den er relevant!

Det kan måske virke fjollet at tænke på, hvad brødteksten til et opslag skal være. De fleste kigger vel på billedet, inden de smider et like afsted?

Det er til en vis grad rigtig nok.

Dog viste vores analyse, at der også var en moderat stigning i antallet af likes på de opslag med en relevant brødtekst. Men den helt store forskel sås i antallet af kommentarer.

Analysen viste, at en relevant brødtekst i højere grad giver beskueren lyst til at engagere sig i opslaget med en kommentar. Og her er det også interessant at kigge på forskellen mellem et like og en kommentar!

For du kender det sikkert selv:

Du scroller hurtigt gennem dit feed og liker de billeder, der tiltaler dig. Måske fordi billedet siger dig noget, eller fordi du kender afsenderen. Et like kan altså godt repræsentere en let grad af engagement, men er ikke så tung, som en kommentar. For en kommentar kræver, at du har sat dig ind i billedet og brødteksten. Ellers vil du ikke have noget at kommentere!

Og upåagtet hvem du er – firma, blogger eller privatperson – så er det den tungere grad af engagement, man tilstræber! For jo dybere, du engagerer dig i et opslag, jo bedre husker du det. Og det er netop dét, som firmaer, bloggere, organisationer eller noget fjerde i sidste ende kæmper for.

Men hvad er en relevant brødtekst så?

Det er svært at svare på. I analysen markerede vi manglende relevans ved brødtekster, hvor den var meget tydelig.

Et eksempel kunne være en selfie af en smilende person taget indenfor med brødteksten ”det er en smuk dag udenfor!”. Her er relevansen subjektiv. Det er altså nødvendigt at tydeliggøre relevansen for modtageren i brødteksten.

 

engagement på instagram

 

Anbefaling nummer tre: Farver

Sørg for, at dit billede er i farver!

”Jamen, hvad nu hvis mit billede tager sig mere kunsterisk/grafisk/pænere ud i sort/hvid?”.

Der er intet, der forhindrer dig i at publicere et billede i sort/hvid. Og hvis du har en grafisk eller kunstnerisk stil og bevæggrund for det, så hold dig ikke tilbage.

Vores analyse viste dog en klar forskel på, hvor meget engagement billeder i sort/hvid og billeder i farver fik på Instagram. Her var det billederne i farver, der fik mest engagement. Årsagen til dette skyldes højst sandsynligt, at du på Instagram bliver præsenteret for et feed fyldt med billeder. Og selvom et billede i farve og et billede i sort/hvid sat overfor hinanden som udgangspunkt ikke giver nogen forskel i engagement, så har billederne i sort/hvid en tendens til at ”drukne” i den massive billedmængde på instagram.

Et billede i sort/hvid vil derfor have større chance for at generere samme grad af engagement, som et billede i farver, på andre sociale medieplatforme. For eksempel Facebook, da billederne her får lov til at stå mere for sig selv og ikke i skarp konkurrence med andre billeder, hvilket er tilfældet på Instagram.

Derfor er det en vigtig pointe at have for øje, at farver kan vinde din modtagers opmærksomhed. Hvis det er platformen Instagram, du publicerer dit billede på.

 

Mere om os

Vi håber, at du har kunne bruge vores anbefalinger. Selvom metoderne som udgangspunkt ikke er nye, så er den påviste effekt af dem ny.

Og i en digital verden fuld af muligheder, så kan det indimellem være rart at lade konkrete resultater dirigere din digitale færden, således at dit opslag ikke drukner i mængden, og dit hårde arbejde er spildt.

Er du interesseret i at høre mere om vores resultater, eller ønsker du hjælp til at finde din rigtige SoMe-strategi? Så er du velkommen til at tage kontakt på kontakt@sophiedalgaard.com. Du er også velkommen til at følge os på vores LinkedIn profiler, hvor vi løbende opdaterer med de nyeste content-trends.

error: Content is protected !!