split
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Husk at split-teste imellem forskellige billeder

Valget mellem at have den forholdsvis høje udgift til at få lavet alle sine billeder ved en professionel fotograf eller i stedet satse på gode, kvalitets stockfotos til rimelig pris, er et dilemma mange virksomheder står i, når de skal til at opbygge deres website med visuelt indhold eller bruge billeder til andre formål, som fx online annoncering eller tryksager.

Der er mange holdninger til, om det ene eller det andet er det rigtige valg, men faktum er, at der ikke kun er én rigtig løsning, når de gode billeder skal findes. Alt efter branche, målgruppe, motiv og det aktuelle formål kan både det ene og det andet være det bedste valg.

Denne rette løsning, når det kommer til at finde det visuelle indhold, der performer bedst, er altid at splitteste. Det er naturligvis lettest at gøre på de kanaler, hvor du løbende kan redigere, som fx i online annoncering eller på dit website, og det kan være her, du skal starte, hvis du også skal bruge billederne til tryk.

Gennem splittests får du ikke bare indsigt i hvilket materiale, der performer bedst, men du får også en værdifuld indsigt i hvilke målgrupper, der reagerer på hvilke billeder.

 

Hvordan kan du splitteste dine billeder? 

Det kræver selvfølgelig en investering i tid og lidt tålmodighed, at få et brugbart resultat ud af en billedsplittest. Selvom du har et website med tusindvis af besøgende hver måned, så er det altså ikke nok at sætte den ene billede på landingsside den ene uge, skifte til det andet billede den næste uge og derefter evaluere på resultatet.

Retvisende, rene data fås, når der er brugt tid nok til at få et varieret billede af splittesten. Fx er det heller ikke hensigtsmæssigt at sætte det ene produktbillede på din webshop i september/oktober for derefter at teste det andet billede i november/december. Alt andet lige får du et skævt billede, hvis det ene billede er på i højsæsonen, og det er andet er på i lavsæson.

Du bliver nødt til at have lidt is i maven og teste over 2 perioder, der så vidt muligt minder om hinanden, hvorefter du får et resultat, der giver dig et tydeligt svar på hvilket af billederne, der fungerer bedst i forhold til dine ønsker og målsætninger.

Når det kommer til online annoncering, er det lidt nemmere.

Her kan du køre de forskellige tests sideløbende, og du kan endda teste med flere billeder undervejs, og desuden få resultatet hurtigere. Men du skal stadig investere tid i projektet – alt under 30 dage vil ikke resultere i brugbar data. Lad gerne splittesten køre længere end de 30 dage, så længe du overvåger den, kan du nemt registrere, når tallene begynder at stabilisere sig, og du har et endeligt resultat.

 

 

Hvorfor er det så vigtigt at teste dine billeder? 

Måske tænker du (som rigtig mange andre gør), at det virker som overordentligt meget arbejde, der kræves for at vælge et enkelt billede ud, der i princippet er sekundært i forhold til din tekst.

Men det er lige præcis dér, du tager fejl.

Ja, undskyld. Men det gør du altså. Og det er du ikke alene om. Alt for mange ser det skriftlige indhold som det absolut centrale på deres website, og jo – det ér bestemt også vigtigt. Men ikke så vigtigt som dine billeder, i hvert fald ikke hvis du kommer til at vælge de forkerte billeder.

Hvorfor?

”PSE” er hvorfor. PSE står for picture superiority effect, som baseret på en gennemtestet teori om at billeder og fotos er væsentligt overlegne i forhold til ord. Mennesket husker billeder og fotos både markant bedre, men også i meget længere tid, end de husker både skrevne og talte ord.

Effekten af PSE bliver desuden mere udtalt med alderen. Det vil sige, at hvis du har en voksen målgruppe (over 25+), så er billeder endnu mere udslagsgivende, når du skal have dit budskab igennem.

Samtidig afkoder vores hjerne billeder 60.000 gange hurtigere end tekst, og da hvert sekund, den besøgende bliver på dit website, er dyrebart, kan du nok regne ud, at billeder er noget der skal prioriteres. Højt. Du skal simpelthen have en krog i din besøgende så hurtigt som muligt, og her er det billeder og video, der sejrer over alt andet.

 

 

Derfor skal du vælge rigtigt 

Med den indsigt ovenstående information giver, kan du måske få indtrykket af, at billeder er en stærk måde at præsentere sit budskab – uanset hvad.

Men det er desværre langt fra sandheden, for i så fald ville et hvilket som helst billede, med det rette tema, kunne løfte dit indhold, stadfæste dit budskab i modtagernes hukommelse og vigtigst af alt – bringe dem til at udføre den ønskede handling, som fx at bestille varen i din webshop eller udfylde kontaktformularen og bede om en opringning.

Brugertests med eyetracking har påvist, at der findes 2 typer billedindhold på websites, og disse 2 forskellige typer har meget forskellig effekt på modtageren:

Type 1.  Billeder der bliver fuldstændig overset. Disse billeder er typisk klichefyldte billeder, som opstillede stockfotos med overglade mennesker eller miljøbilleder uden et centralt fokuspunkt, som fx ét produkt, et menneske eller et dyr.

Type 2. Billeder der bliver gransket nøje. Det drejer sig ofte om billeder med høj autenticitet, som fx fotos med ”rigtige” mennesker i en virkelig og troværdig situation, samt veludførte produktbilleder, placeret enten på hvid baggrund eller i et relevant miljø, som fx en kjole der bliver båret af en rigtig kvinde, fremfor på en mannequindukke.

 

Netop på grund af dette, skal du bruge tid på at splitteste dit billedmateriale. For vælger du forkert, kan det have katastrofale konsekvenser for din forretning, hvis vigtige budskaber på dit website bliver ignoreret eller overset.

Det gode, relevante billede sikrer, at du rammer dine målgruppe med det de eftersøger. Samtidig sørger det for, at dine besøgende bliver nysgerrige efter mere information, og du får dermed muligheden for at bringe dem videre i kunderejsen gennem udførlige beskrevne tekster, forklarende videoer og endnu flere supplerende billeder.

error: Content is protected !!