farver i banner-reklamer
Maja Stenberg
Maja Stenberg
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Sådan vælger du farver til din banner-reklame

Tænker du også nogle gange over, hvilken betydning farver har, når du laver banner-reklamer? Hvis ikke, så er det en god idé at starte, og vi vil gerne hjælpe dig godt på vej. Derfor kan du herunder læse om, hvordan du vælger de bedst farver til din banner-reklame.

Farver kan siges at være en form for nonverbal kommunikation, og de er derfor med til at forbedre læsning, læring og forståelse. Derudover forstår hjernen farver hurtigere end tekst. Et studie viser også, at 93% af forbrugere tager indkøbsbeslutninger ud fra det visuelle udseende. Farver er derfor ikke noget, du skal tage let på, for det visuelle hjælper nemlig med at øge genkendelse med hele 80% (1). 

Det er derfor også vigtigt at vælge de helt rigtige farver til din banner-reklame, så du får ramt den rigtige målgruppe. 

Vælg de bedste farver til din banner-reklame

Du tænker sikkert, at du allerede har hørt meget om farver og hvilke følelser, de frembringer. Men her kommer et nyt råd: glem alt, hvad du har lært! 

Rød betyder ikke nødvendigvis vrede, ej betyder gul altid glæde – der er i hvert fald ingen videnskabelige beviser for dette.

Det afhænger derimod af øjet, der ser.

Oplevelser, sprog, kultur og personlige karakteristika spiller alle en rolle i den måde, hvorpå du forstår farver. Det kan derfor være svært at sige, at en farve beskriver én bestemt sindstilstand eller følelse. Og da en farve kan betyde flere forskellige ting, alt efter om det er dig eller mig, der ser på den, så er det svært at forudsige, hvordan et større publikum vil opfatte dit valg af farver (2).

Er der så noget, der hedder ”gode” eller ”dårlige” farver, spørger du?

Nej, det er der ikke. For her handler det nemlig om, hvilken kontekst farven er sat i, og det er derfor her, der skabes betydning. Der er heller ingen beviser for, at f.eks. rød virker bedre end grøn, men rød virker måske bedre i bestemte kontekster, end grøn ville.

At vælge farver til sin banner-reklame kan være som at skulle vælge, hvilken farve stuen skal males i. Men fortvivl ej, for nu skal vi rigtigt til at tale om farver!

farver i banner-reklamer

       

1. Grundlæggende ting du bør vide om farver

Er det virkelig nødvendigt at starte så lavpraktisk, tænker du måske?

Ja, det er det! Farvers grundlæggende egenskaber er helt essentielle at kende til for at kunne sammensætte dem rigtigt i dine banner-reklamer.

Det vigtigste, at kende til, er, først og fremmest, farvers inddeling i grundlæggende kategorier (3).

Disse er:

  • De primære farver: de blå, røde og gule farver. Ved at blande disse kan du skabe hvilken som helst farve.
  • De sekundære farver: dem du får, når du blander to af de primære farver. Og disse er grøn (blå og gul), orange (rød og gul) og lilla (blå og rød)
  • De tertiære farver (intermediate): en blanding mellem de primære og de sekundære farver. Ved at blande lige store mængder af en primær og en sekundær farve, så får du en tertiær farve.

color wheel

Men det er ikke alt!

Farver kan nemlig også kategoriseres ud fra renhed. Rene farver kan beskrives som den grundlæggende nuance af en farve. De rene farver kan ændres ved at tilsætte enten hvid eller sort (4):

  • Tint opnås ved at kombinere rene farver med hvid, hvilket gør dem lettere i udtrykket.
  • Shade opnås ved at kombinere rene farver med sort, hvilke gør dem tungere i udtrykket.

Kan farver så inddeles i flere grupper endnu?

Ja, ja det kan de. Farver kan nemlig også inddeles i: varme farver (f.eks. orange, gul og rød) og kolde farver (f.eks. blå, grøn og lilla).

warm and cool colors

Farvesammensætningstyper 

Nu har vi talt lidt om, hvilke farverkategorier der er, og nu er det tid til at kigge på, hvordan disse farver kan sammensættes. Dette gøres ved farvesammensætningstyper.

De forskellige farvesammensætningstyper er (5):

  • Analoge (analogous): dem, hvor farverne er placeret ved siden af hinanden i farvehjulet. Disse farver udgøres som ofte af mellem 3-5 farver, og da de ligger ved siden af hinanden, harmonerer disse farver godt sammen.
  • Monokrome (monochromatic): dem, som har en base af både tints og shades. Dette skaber variation og kan derfor bruges, når du skal skabe et organiseret og rent udtryk.
  • Komplimenterende (complimentary): dem, som er lavet ud fra farver placeret i modsatte sider af farvejulet, hvilket f.eks. er blå og orange. Det er også disse farver, der har den højeste kontrast.
  • Triade (triadic): de farvesammensætninger, der har tre farver, som alle er placeret med lige stor afstand fra hinanden i farvehjulet. Disse farver er med til at skabe god balance og forskellighed.

Du kan se farvesammensætningstyperne nedenfor:

color schemes

Bemærk!

Hvis du bruger for mange farver, så vil din banner-reklame blive for forvirrende og svær at forstå. Eksperter foreslår derfor, at du maksimalt gør brug af 4 farver, men at mellem 2-3 farver er bedst (6).

Nu har vi været igennem de grundlæggende ting om farver, og vi går derfor videre til det næste emne…

2. Udvælgelse af de rigtige farver til banner-reklamer

Det kan godt være de grundlæggende ting er på plads nu, men hvordan skal du så udvælge de rigtige farver til din banner-reklame?

Not to worry – det vil jeg gerne hjælpe dig med!

Først og fremmest, så er det godt at følge disse retningslinjer:

  • Vælg farver, der passer til den kontekst, du er i gang med at opbygge.
  • Vælg farver, der skaber stor nok kontrast til hinanden.

Og husk:

Farver er en kommunikationsform, og de kan derfor bruges til at skabe en mere overbevisende banner-reklame.

Og da farver er en kommunikationsform, bør du tage dig tid til at tænke over dit budskab. Hvad ønsker du egentligt at fortælle? Er det følelser? Værdier? Din virksomheds personlighed? Som en tommelfingerregel, bør det være noget, du gerne vil, at din virksomhed associeres med.

Men hvad så nu?

Når du har styr på budskabet, så er det tid til at kigge på farver. Men hvilke, tænker du måske?

Hvis du ønsker at udtrykke positivitet, så er varme og lyse farver et godt valg. Ønsker du derimod at udtrykke mod, så kan du gøre brug af rene nuancer som f.eks. gul og rød.

Men glem ikke, at konteksten spiller en vigtig rolle, og at der i nogle situationer er mere brug for farver end i andre.

Du kan ikke arbejde dig udenom dette. Det kan nemlig give bagslag, og dit brand kan opfattes anderledes, end du ønsker.

Men…

… én ting, du dog kan gøre, er f.eks. at bruge mørkere farver i positive situationer for at skille dig ud fra mængden. Du skal dog også passe på med dette, da det kan blive opfattet meget forskelligt alt efter øjnene, der ser.

Er der så mere du skal være opmærksom på?

Ja, vi er ikke helt færdige endnu. For en anden ting at huske på er nemlig, at kultur også spiller en vigtig rolle, når det kommer til farver. Hvis du f.eks. tager farven rød, så er det en glad farve i de fleste vestlige lande, mens det i f.eks. Japan ses som en sorgens farve (7).

Men glem nu ikke…

… Målgruppen!

Farvepræferencer er nemlig ikke kun kulturbestemte – køn og alder spiller også en vigtig rolle, hvilket vi skal kigge nærmere på nu…

3. Farver og køns betydning i banner-reklamer

Har køn betydning? Ja, ja det har.

Studier viser, at mænd og kvinder har forskellig smag i farver, og at blå er en farve, som begge køn foretrækker. Mænd har dog en større præference overfor blå end kvinder. Derimod har kvinder også en præference for lilla.

Orange og brun er de farver, som generelt ses som de farver, folk foretrækker mindst. Kvinder synes mindst om orange, brun og grå, mens mænd synes mindst om brun, orange og lilla. Derimod synes både mænd og kvinder lige lidt om gul.

Nedenfor ses, hvilke farver henholdsvis mænd og kvinder synes bedst om, og hvilke de synes mindst om (8):

farver i banner-reklamer

Men ikke kun køn har en betydning – alder spiller også en vigtig rolle, og det vil vi komme nærmere ind på i nedenstående afsnit…

4. Farver og aldersgruppers betydning i banner-reklamer

Betyder aldersgruppe så virkelig også noget?

Det kan du tro, det gør!

Alder spiller nemlig en vigtig rolle, da det ikke kun er inden for kønnene, at der er præferencer overfor farver. Blå kan dog siges at være en undtagelse, da det stort set er en farve, alle kan lide.

Modenhed er med til skabe større præference over for nuancer med kortere bølgelængder, dvs. grønne, blå og lilla farver. Modsat disse farver er farver med længere bølgelængder, og disse er bl.a. orange, gul og rød.

Studier har også vist, at farvepræference bliver påvirket af både kulturelle og sociale faktorer (9).

Forskellige aldersgrupper har også en farve, de synes mindst om, og også her er det orange og lilla, som falder i dårligst smag. Derudover bliver farven gul mindre og mindre favorable, jo ældre du bliver.

Det er derfor også vigtigt at have alder in mente, da dette kan have stor betydning for, hvordan der reageres på din banner-reklame. 

5. Farvekontraster i banner-reklamer

Nu kommer vi til kontraster, og her er det godt at tage hvert eneste ord til dig. Kontraster er nemlig noget af det vigtigste, når der tales om design og farver.

Kontraster kan bruges til at lægge vægt på vigtig information samtidig med, at det kan hjælpe forbrugerne med at skelne mellem de forskellige elementer i dit design. Derudover er farver ikke fuldstændigt effektive uden en stærk nok kontrast.

Hvis f.eks. din banner-reklame har en blå baggrund, og du så placerer en mørkeblå knap herpå, så kan det være svært for læseren at se denne. Hvis du derimod vælger en gul eller orange knap, så skabes der kontrast, og læseren vil dermed kunne se knappen.

Vær også klar over, at stærke farver kontrasterer med hinanden. En lille farvekontrast kan godt se virkelig flot ud, men den tekst, du vælger at placere derpå, vil være svær at se. Dette vil gøre, at læseren er nødt til at bruge længere tid på at skelne mellem de forskellige elementer på banneret. Og dette kan i sidste ende gøre, at læseren ikke vælger at klikke på dit banner. 

Ved brug af farver med store kontraster, vil teksten være lettere at læse, men du skal også passe på med ikke at overdrive kontrasten, da dette ikke er særligt behageligt for læserens øjne (10).

På nedenstående eksempel kan du se, hvordan den røde fisk tydeligt træder frem på den sorte baggrund – kontrasten mellem objektet og baggrunden er derfor gjort meget tydelig. 

farver i banner-reklamer

Summa summarum

Der er mange ting, der spiller ind, når du skal vælge farver til din banner-reklame. Noget af det vigtigste, at sætte sig ind i, er, hvordan forskellige farver passer sammen og dermed hvilken kontrast, der skabes. 

Derudover er køn og alder også vigtige at tage i betragtning. Hvis du ønsker at lave reklamer henvendt til den ældre generation, så kan det være en fordel at styre udenom f.eks. gul, da denne farve ikke er særlig favorabel blandt et ældre publikum. Eller vælge farven blå, hvis du ønsker at henvende dig til flest mulige. 

Der skal holdes styr på mange ting, men at have generel viden indenfor farver er et must, og vi håber, at denne artikel har hjulpet dig med at blive klogere på farver og farvevalg til banner-reklamer.

Hvis du ønsker at forbedre din banner-reklame yderligere, kan du også vælge at split-teste. Og dette kan både gøres med tekst, farver og billeder. 

error: Content is protected !!