Godt indhold er marketingtrend #1 i 2018

Når vi hos JumpStory har valgt at fokusere på at hjælpe dig med at få de bedst mulige resultater med dine tekster og digitale content, så er det ikke et tilfælde. For nyligt kunne Adobe offentliggøre nedenstående statistik over de områder indenfor digital markedsføring, som virksomheder har investeret mest i i løbet af 2017.

Dette er globale tal, og ifølge Adobe vokser trenden blot i 2018.

Det er altså værd at bemærke, at hvor affiliate markedsføring for 10 år siden var det hotte, så er det et område, der i høj grad er stagneret.
Det samme gælder paid search og display markedsføring, mens de to områder, der vækster suverænt mest, er social media marketing og content marketing.

content marketing bureau

Sociale medier i Danmark anno 2018

’Social media marketing’ er en fællesbetegnelse for at være tilstede, i dialog og markedsføre sig på sociale medier som eksempelvis Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram m.fl.

De enkelte sociale medier er naturligvis forskellige i både udbredelse, målgruppe og form. Meget forenklet sagt er Facebook stadigvæk suverænt det største og således mediet for Hr. & Fru Danmark. Det giver således en effektiv rækkevidde, men Facebook er blevet kritiseret for uigennemsigtighed i algoritmer, udfordringer med persondata m.v. Fortsat er det dog Facebook, som scorer højest, når man måler på virksomhedernes indtjening pr. brugt annoncekrone.

På Instagram er brugerne langt mere visuelle. Her er gennemsnitsalderen yngre end på Facebook, og det er i høj grad livsstil, sundhed m.v., der er i fokus.

Twitter er i Danmark i stor stil en platform for medier, journalister og politikere. Dermed ikke sagt at man som brand kun skal bevæge sig derinde, hvis man er indenfor disse områder, for ofte kan det være sådan, at de mindre anvendte platforme også er dem, hvor man nemt kan stille sig ud og ikke er i så hård konkurrence, når det gælder annoncepriser m.v.

Endelig er LinkedIn businessmediet over dem alle. Det er i Danmark ganske udbredt, og det er også fortsat således, at de fleste opslag er meget lidt kreative og savner en del på eksempelvis billedfronten. Dette er altså i høj grad også et medie, hvor JumpStorys unikke kombination af kunstig intelligens, dygtige tekstforfattere og kæmpe billedarkiv kan få jer til at springe foran i køen. Prøv det helt gratis her.

Social media marketing

Fordelen ved de sociale medier er altså, at man kan skabe indhold, der rammer der, hvor målgruppen er tilstede. På ovennævnte platform er det desuden muligt at lave enormt præcis annoncering, hvilket gør, at I kan være ganske skarpe med jeres marketingbudgetter.

Når vi spørger JumpStorys kunder, hvorfor de arbejder med social media marketing, så er de fem mest hyppige svar følgende:

  • Øge kendskabet til deres brand
  • Skaffe besøgende til deres hjemmeside
  • Skaffe nye leads / kunder
  • Opbygge et community
  • Skabe mere interaktion med kunderne.

Det er altså tydeligt, at både små og store virksomheder opfatter de sociale medier som et led i deres samlede indsats for at udvikle forretningen. Det hele starter og slutter således med, at man forstår hvem kunderne er og har nogle mål for, hvad man gerne vil opnå.

Mængden af marketingkampagner på sociale medier som Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter er eksploderet i det seneste årti

Den måske største udfordring indenfor social media marketing er, at rigtig meget de seneste år har handlet om at optimere og effektivisere måderne, hvorpå vi kan måle på vores content. Det vil sige, at der efterhånden ingen grænser er for, hvorledes vi kan trække tal og data på, hvorvidt et givent budskab har klaret sig godt eller dårligt.

Alt dette er jo udmærket, men problemet har paradoksalt nok været, at det har fjernet noget af fokus på der, hvor langt det største fokus jo burde være: At kreere de tekster og tilhørende billeder, der virkelig skiller sig ud og performer optimalt.

Det er netop her, hvor JumpStory har specialiseret sig:

Hvor virksomheder lige nu publicerer indhold på sociale medier og effektmåler bagefter, så sørger JumpStorys algoritmer for, at effekten beregnes på forhånd. Derved skyder man ikke forbi målet. Prøv det helt gratis her.

Hvad er content marketing

Hvor social media marketing altså handler om at skabe synlighed på sociale medier, så dækker begrebet content marketing (indholdsmarkedsføring) bredere. Formålet er ligesom med markedsføring på sociale medier at tiltrække og fastholde kunder og kunderelationer, men content marketing afhænger ikke af den givne platform.

Det var i starten sådan, at content marketing mere eller mindre blev sidestillet med traditionelle reklamer, men det er en klar misforståelse. Det er i hvert fald tanken med content markedsføring, at man skal levere noget indhold, der er af høj kvalitet og dermed leverer reel værdi til læsere og ikke blot skal sælge dig et produkt. Præcis noget af det som vi hos JumpStory er meget opmærksomme på, når vi hjælper dig med at producere dit content marketing. Prøv det helt gratis her.

Den brede betegnelse content marketing dækker over digitale tekster i form af nyhedsbrev, guides, e-bøger, podcasts, infographics, blogindlæg m.v. Eksempelvis kunne det som hos én vores nuværende kunder LaserTryk.dk være en længere artikel omkring, hvordan man vælger den rette tryksag til sin kampagne.

Hvor en normal reklame ville fokusere på at liste udvalget af tryksager og priser, så vil man indenfor content markedsføring i stedet forsøge objektivt at beskrive de forskellige former for tryksager og mulige kanaler og så guide kunden derhen, hvor det giver mest mening ud fra kundens konkrete behov og målsætninger.

Content marketing på kunderejsen

’Kunderejsen’ er en hyppigt anvendt betegnelse for den rejse, en kunde er på i mødet med jeres brand. Det vil sige lige fra, at de hører om jer allerførste gang til de forhåbentlig fejrer 25. års jubilæum som kunde hos jer!

Content marketing bør være med på hele rejsen. Udover at man ved, at en typisk kunde skal eksponeres for indhold fra jer 11 gange, før de træffer en købsbeslutning, så er det afgørende, at I hele tiden er i deres bevidsthed med nye og relevante budskaber. Uanset om dette så er nyhedsbreve, blogindlæg, social media opslag etc.

Magasinet Tarket Marketing har lavet dette udmærkede overblik over en typisk kunderejse:

content marketing bureau

På den grønne side er beskrevet de fem typiske stadier, som en kunde bevæger sig igennem, før de træffer beslutningen og køber ind på jeres produkt eller service. Dette kaldes ”Customer Acquisition”-fasen og dækker altså over, at en given kunde går fra ingenting at vide om jer til at blive bevidst omkring jeres eksistens (fase 2), overveje at gøre brug af jeres tilbud (fase 3), gå ind i mere seriøse overvejelser (fase 4) for til sidst at træffe beslutningen (fase 5).

Nogle gange tager denne beslutningsproces få minutter, mens det i andre tilfælde kan tage år. Det afhænger naturligvis i høj grad af det produkt eller den service, I tilbyder (pris, kompleksitet etc.), men også af jeres evne til hele vejen igennem at kunne producere relevant og godt indhold. Og som sagt hjælper JumpStory gerne til. Prøv det helt gratis her.

I den blå ende af figuren har vi at gøre med at udvikle og udbygge relationen til kunden – såkaldt Customer Expansion. Det er en proces, som ligeledes går igennem 5 faser – fra den initielle opstart som kunde (fase 1) over en vis fortrolighed med produktet (fase 2) til en klar forståelse af den værdi, som produktet skaber for én som kunde (fase 3).

På mange måder er fase 3 et tipping-point, da kunden på dette stadie bliver klar over, at dette er et produkt eller en service, som virkelig tilfører dem værdi i hverdagen. Hvis I først når dertil med en kunde, så er der virkelig gode muligheder for at skabe ægte loyalitet hos kunden (fase 4) og måske endda gøre vedkommende til en slags brand-ambassadør (fase 5), der vil tale varmt omkring jer til venner og familie.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu