4 ærgerlige content marketing fejl du bør undgå

Content marketing! Det er blevet en selvstændig disciplin at udarbejde indhold som markedsføring, og det har tilmed fået sit eget navn. Det er pull markedsføring i bedste stil anno 2018. Men hvad er det, og hvor går det typisk galt i arbejdet?

I dette indlæg vil jeg gerne sparke lidt til emnet, og hvad der skal til for at lykkes.

 

Hvad er content marketing?

Kort fortalt handler content marketing om at skabe og udarbejde indhold, som automatisk tiltrækker potentielle kunder til din hjemmeside.

Et konkret eksempel er at svare på spørgsmål, som er relevante for det, du sælger. Lad os tage et eksempel: Du sælger cykler og udstyr til cykler. For at tiltrække trafik fra potentielle kunder laver du derfor en side, der beskriver og svarer på spørgsmålet ”hvordan lapper jeg min cykel”. På den måde tiltrække du brugere, der tydeligvis har brug for ny slange og måske også et nyt dæk. Du fremstår som en tillidsfuld ekspert, der gratis deler ud af gode råd og kan på den måde skabe salg.

Så content marketing er i mange tilfælde i nærheden af genialt, men hvorfor er det så ikke altid, at det udføres, eller rent faktisk udføres men uden den store gevinst?

 

De fire ærgelige fejl jeg ser alt for ofte

 

1: Du har ikke styr på det helt basale SEO og har i stedet brugt tid på noget, der føltes mere sexet

Du har formentlig ikke uanede ressourcer, så prioritering er altafgørende i en travl hverdag. Prioritering så din indsats giver størst muligt udbytte.

For nogle er content marketing en anelse mere sexet end fx links og teknik, og det er fair nok. Men det ændrer ikke på, at du får mere ud af at fikse de 2754 døde links, du har, eller at der kan være tekniske elementer, der gør, at du kommer til at løbe i gigantisk modvind, end ved at starte med at lave mere indhold. Jeg møder stadig sites, der har blokeret hele eller store dele af sitet pga. forkert indhold i deres robots.txt fil.

Så start med at fokusere på de basale dele af SEO. Det vil du få meget mere ud af.

Dernæst arbejder content marketing ofte højere oppe i salgs-tragten – det er hele forcen ved det. Konkurrencen er lavere, men du kan ikke i samme grad forvente at sparke et salg over disken. Så igen gælder det om at prioritere – er dine bedst sælgende termer dækket ind med godt indhold? 

I stedet for at skrive, hvordan man lapper en cykel, så bør du have styr på dine kategori- og produkttekster, så der er godt indhold på cykelslange og cykeldæk siderne. Der er lidt højere konkurrence, men din konverteringsrate er langt langt højere på disse termer.

Så når du har fokuseret på det basale SEO og fået det på plads, så overvej hvad der vil være bedst for din forretning ud fra forventet trafik og forventet konverteringsrate. Og lav så en prioriteret liste over tekst og indhold der skal udarbejdes på baggrund af disse info.

 

2: Du har lavet indhold, men glemmer hvad brugerne søger efter

En ting er at prioriteten ikke er helt skarp, men det behøver ikke være spildt arbejde at prioritere lidt mindre godt. Det kan derimod være ret spildt arbejde, hvis du slet ikke rammer det, brugerne søger efter. Content marketing handler i høj grad om at skabe synlighed på søgemaskinerne og trække trafik ind.

Du laver måske en overskrift, der giver mening:

”Lap cykel” eller ”5 gode tips til at undgå flad cykel”

Hvor mange søger mon på det? Hvis du i stedet undersøger, hvad brugerne søger på, og laver en titel, der indeholder flere af de rette termer, så har du sat scenen både overfor Google og overfor dine læsere. Fx:

”Lap din cykel guide – undgå fladt cykeldæk med en cykelslange uden huller”

Der er mange gode værktøjer til at hjælpe med processen ift. at finde de rette termer. En god kilde til inspiration er et tool som https://keywordtool.io/, der kommer med input til hvilke søgninger, der indgår i Google Suggest ud fra en given term:

 

 

Og det er selvfølgelig ikke kun overskriften, der skal præges af de termer, brugeren søger på, men det er et godt sted at starte.

 

3: Du har lavet indhold, der fint tiltrækker brugere, men glemmer at kæde det sammen med din forretning

Du har styr på den basale SEO, du har lavet en mega fed overskrift og indhold ud fra termer, der søges på. Du får masser af trafik ind på dit indhold, men ak, du sælger intet.

Det er desværre en af de helt store fejl, som jeg ser gang på gang. Kort fortalt glemmer mange at kæde indhold sammen med produkter.

Lad os igen tage udgangspunkt i indhold om, hvordan man lapper sin cykel. En god sammenkædning til produkter (og dermed salg til dig) er at du også præsenterer varer og links direkte til lappegrej, nye slanger og dæk og input om hvorfor man bør købe punkterfrie dæk i stedet for at lappe sin cykel. Så går du fra en der ville lappe cyklen selv, til at skabe et salg af nye dæk.

Fejlen kan også være mere simpel. Jeg rådgav engang en vinsælger. Han havde lavet et super indlæg om vin til forskellige retter, og også oversigter over klassiske menuer og vin til forskellige begivenheder (Guide til vin til julemaden” osv. Der blev nævnt et væld af produkter, men ikke 1 gang var der et link eller nævnt at man rent faktisk kunne købe vinen online i hans shop.

Så husk at kæde indhold sammen med produkter – først her begynder salget.

 

4: Du glemmer at overveje hvor i købstragten indholdet rammer, og har derfor ikke lavet en marketingplan, der understøtter dette

Du har givet den mega meget gas. Det er totalt fedt indhold. Dit website vælter i trafik på indholdsuniverset. Og du har også inddraget produkter på siden, men sælger ikke super meget.

Dine forventninger skal måske lige justeres. Content marketing rammer ofte brugere, der ikke er aktivt opsøgende ift. at købe, men i stedet søger efter at få dækket et behov, fx at få hjælp eller input. Du har dermed en opgave mere.

Først og fremmest skal du overveje hvilket indhold, der skaber trafik fra brugere, der er i din målgruppe.

Dernæst skal du lave indhold, som får dem forbi dit website, og optimalt set også giver udtryk for hvor i købsprocessen de er.

For den sidste opgave er at skabe det rette flow overfor brugerne EFTER de har besøgt dit website. Brugeren der har søgt på ”guide til at lappe cykel” viser at personen cykler, men ikke er super erfaren når det gælder cykler. Det er svært at vurdere hvor meget salg, denne person kan give de efterfølgende måneder.

Derimod er en bruger der søger på ”hvad er forskellen på carbon og aliminim racercykel” ret interessant. Brugeren viser aktivt at være i markedet for en racercykel. Det er tidligt i ressearch-fasen, og du får ikke solgt en cykel i samme session, men du har et fantastisk remarketingsegment med brugere, der skal høre om dine fede cykler, store faglige ekspertise samt gode priser på den rette cykel.

Så giv den fuld gas med indhold, du kan både skabe trafik og omsætning med det, men hvordan du gør det kommer til at afgøre hvor stor en succes det bliver.

 


Gæsteindlægget er skrevet af Jacob Kildebogaard.

Jacob er mediedirektør og partner i Ambition og blandt de førende i Danmark indenfor strategi og rådgivning omkring digital markedsføring.

Læs mere om Ambition på www.ambition.dk og om Jacob på www.linkedin.com/in/jacobkildebogaard

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu