Gæt hvordan den perfekte overskrift ser ud

Findes den perfekte overskrift? Det korte svar er nej. Det afhænger fuldstændig af målgruppe, kontekst osv. Ikke desto mindre så har vi hos JumpStory erfaret, at man kan nå meget langt med ganske få tilpasninger.
Nedenfor vil vi gerne dele 4 konkrete idéer til, hvordan du kan tilpasse din overskrift og derigennem skabe langt mere interesse iblandt din målgruppe …

JumpStorys kombination af kunstig intelligens og erfarne tekstforfattere har kunnet dokumentere, at de kan øge klikrater og konverteringsrater med rigtig mange procent, hvis man ”blot” analyserer millioner af data og tidligere overskrifter og derigennem finder nogle ting, der går igen iblandt de succesfulde.

Med afsæt i bl.a. disse erfaringer kommer her 4 gode råd til den perfekte overskrift …

Beskriv problemet, du løser, frem for dit produkt

Dine kunder køber en løsning på et problem. Ikke dit produkt. Når du skriver overskrifter, så tænk i det man populært kalder ”solution selling”. Dvs. at hvis du eksempelvis har udviklet et værktøj til at optimere kampagner på de sociale medier, så bør din overskrift ikke lyde:

Nyt smart værktøj til at skabe Facebook-kampagner

men nærmere

Skab succesfulde Facebook-kampagner hurtigt og nemt

 

Ét ord kan gøre hele forskellen

Der findes i hundredvis af eksempler på kampagner, der øger konverteringsraten med op imod 50% ved alene at indsætte ordet ”gratis” i overskriften. Det kræver naturligvis, at du rent faktisk har et produkt, som du kan tilbyde en gratis version af. HVIS du har det, så viser data, at overskriften:

Prøv vores service gratis i 30 dage

konverterer langt bedre end:

Prøv vores service i 30 dage

 

Giv dine kunder ordet

Det virker altid stærkere, når andre taler om dig. Fra PR kender man effekten af, at en omtale i eksempelvis Børsen er langt stærkere, end hvis virksomheden selv går ud med det samme budskab.

Det gælder også, når vi taler digital konvertering og overskrifter. Derfor kan du overveje at få én af dine kunder til at udtale sig og bruge dette i din overskrift. Skal du fx pushe jeres månedlige nyhedsbrev på hjemmesiden, så overvej at ændre en overskrift som:

Vil du have ugentlige tips til at tabe dig i vægt?

til:

Jeg tabte 30 kilo takket være jeres nyhedsbrev.

 

Væk folks nysgerrighed

Indenfor filmverden kalder man dette fænomen for ”cliffhangers”. Det er et løfte om, at noget spændende er lige om hjørnet.

Sådanne tilgange virker også særdeles effektivt, når vi taler overskrifter. Tag eksempelvis en overskrift som:

Sådan får du skrevet bedre tekster til nettet

i forhold til:

Gæt hvem LaserTryk.dk, GoMore og Microsoft anvender, når de skal have skrevet bedre tekster til nettet?

I begge tilfælde forsøger vi at skabe opmærksomhed omkring JumpStory, men sidstnævnte konverterer over 50% bedre.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

jonathan@jumpstory.dk

Hvad har du på hjerte?

Ja ja, fint nok at du sælger sofaer, bygger toplanshuse i provinsen eller bager maltbrød efter en helt særlig opskrift. Men hvorfor gør du det? Og

Læs artikel
Prøv det nu