Sådan automatiserer du din Facebook-marketing

Hvordan automatiserer du din markedsføring på Facebook bedst muligt, og hvilken annonceopsætning er den bedste? Hvad betyder ad fatigue, og hvorfor bør du altid have styr på alt fra dit produktkatalog til dynamiske annoncer? Bliv meget klogere på alle disse spørgsmål i dette inspirerende gæsteindlæg af Nick Traulsen.


Dette blogpost er blevet til efter et samarbejde med en større dansk virksomhed. Virksomheden kom til mit firma for at få en komplet gennemgang af deres annoncer og få lavet et setup, der sætter dem forrest inden for markedsføring på sociale medier. Vi lavede en større plan for, hvordan de skulle opnå det. En plan der sikrede lav vedligeholdelse, nem opsætning, varierende content og gode annoncer.

Den plan, vi har lavet sammen med kunden, er ét af de fedeste projekter, jeg har været involveret i i mine 5 år i branchen. Og når man bliver så forelsket i et sådant setup, så får man lyst til at dele det med alle. Derfor har jeg valgt at skrive dette gæsteindlæg til JumpStory.

 

Bør man lave generelle annoncer eller kampagner for enkelte produkter?

For at undgå, at konkurrenter kopiere hele setup’et og for at gøre det mere spiseligt, har jeg valgt nogle enkelte ting ud fra planen og tager udgangspunkt i en fiktiv case. Lad os kalde denne fiktive virksomhed for ”DitErMit”.

DitErMit en platform, hvor folk kan sælge deres tøj. De har dog også en række fysiske butikker, som bruges som udstillingsvindue.

Som udgangspunkt har DitErMit to måder at angribe Facebook-annoncering på. De kan:
1) lave nogle generelle annoncer der ikke nævner specifikke produkter og derfor har bred appel (men som hurtigt bliver kedelige/irriterende at se på)
2) lave specifikke annoncer for hvert af deres produkter (men dette er utroligt tidskrævende at oprette og vedligeholde).

Disse to tilgange kan naturligvis også supplere hinanden. 

 

1) De generelle annoncer: ad fatigue

DitErMit laver to generelle annoncer, der kommunikerer et bredt budskab om, at man kan spare en masse penge på brugt tøj. Som udgangspunkt er dette helt fint, men det kan ikke stå alene. Annoncerne performer fint i starten, men efter noget tid bliver folk trætte af at se de samme to budskaber igen og igen. Denne ad fatigue er en af de største grunde til, at (ellers gode) annoncer stopper med at virke.

2) De specifikke annoncer: tidskrævende

DitErMit vælger derfor at supplere de generelle annoncer med nogle mere specifikke annoncer. De spreder deres annoncekroner over en række produktspecifikke annoncer. Så går der nemlig længere tid, før ét annoncebudskab når igennem hele målgruppen, og dermed er der langt mindre risiko for at skabe ad fatigue.

Desværre har DitErMit nu (mindst) to nye problemer: 1) De har typisk kun ét eller få eksemplarer af hvert produkt. Når produkterne er solgt, skal de starte forfra og lave helt nye annoncer (mere arbejde), og 2) det tager lang tid at sætte annoncer op for enkelte produkter. Det tager også lang tid at vedligeholde annoncerne: hvert produkt skal have hver sin tekst og billede, og derudover skal priser, links mm. konstant holdes up-to-date.

DitErMit har altså langt fra automatiseret deres Facebook-annoncer endnu. Det kan gøres nemmere!

 

Automatisering på Facebook bør starte med tracking og produktkatalog

Vi slipper lige vores historie, for nu kommer det, der er helt centralt for din automatisering – så spids lige ører og blyant!

Forudsætningen for, at din annoncekonto kører som en velsmurt maskine, er, at du har styr på to meget, meget (!) vigtige ting, nemlig tracking og produktkatalog.

Det absolut vigtigste element i din automatisering er, at du har tracking. Det er tidskrævende at få styr på, men når din tracking er rigtigt opsat, er du halvvejs til at slippe for at lave alt content manuelt! Det er en lille smule teknisk at opsætte tracking, men for en udvikler er det en ret enkel opgave. Alliér dig derfor med en udvikler, og bed vedkommende om (som minimum) at sætte følgende tracking op på din hjemmeside:

·         Pixel – Generel tracking af dine besøgende.

·         ViewContent – Tracker hvilke produkter folk kigger på.

·         Add to Basket – Tracker hvilke produkter folk lægger i kurven.

·         Purchase – Tracker hvilke produkter folk køber.

·         Conversion Value – Tracker værdien af ordrer.

·         Content ID – Fortæller Facebook hvilket produkt brugeren kigger på, tilføjer til kurv eller køber.

·         Complete Registration – Tracker når folk opretter sig som brugere.

Produktkatalog

En anden vigtig forudsætning for din automatisering er opsætningen af et produktkatalog. Produktkataloget sørger for, at Facebook kan genkende alle produkterne fra din hjemmeside. Udover at opsætte tracking skal du altså have styr på:

·         Product feed (en samling af dine produkter på dit website) – Lav et xml- eller rss feed med alle dine produkter.

·         Product catalog (en samling af dine produkter i Facebook) – Opret et produktkatalog i Facebook ved hjælp af dit feed.

Via ”Content ID” i Pixlen kan Facebook nu se hvilke produkter, folk kigger på. Denne opsætning skulle du også gerne kunne få hjælp til af en udvikler. 


Dynamiske annoncer

Dynamiske annoncer er de annoncer, du ser, når du lige har været inde på en webshop og kigge på lige præcis den computer, læbestift eller de sko, du ønsker dig. Efter besøget på hjemmesiden får du vist dette nøjagtige produkt i en Facebook-annonce.

Du skal kun oprette én annonce, og så sørger Facebook for at tilpasse budskabet til den enkelte bruger. Hvis Anne har været inde og kigge på en kasket og et halstørklæde, vil hun efterfølgende se en annonce, der handler om nøjagtig disse produkter. Hvis Bo derimod har kigget på et armbånd og en skjorte, vil han se disse produkter. Anne og Bo ser altså hver deres annonce på trods, af at du kun har oprettet én annonce i Facebook:

 

 

De dynamiske annoncer er altså i høj grad skræddersyede til den enkelte bruger. Dette gør, at folk ikke bliver trætte af annoncen, for alle ser noget forskelligt. Det virker fantastisk, og hvad der er endnu bedre: de er ikke begrænset til kun at blive vist til dit websites besøgende.

Du kan sagtens lave en separat dynamisk annonce, der går efter nye kunder. Her beder du Facebook om automatisk at generere annoncer alt efter, hvad folk ellers er interesseret i. Hvis jeg generelt shopper efter bukser, så vil jeg primært få annoncer med bukser, mens en anden person, der primært shopper skjorter, vil se skjorter. Facebook lærer altså, hvad vi helst vil se og viser os dette.

Den største ulempe ved dynamiske annoncer er, hvordan de ser ud. De er ikke altid lige flotte, og derfor performer de ikke så godt, som de potentielt kan. Derfor har vi udviklet et program, der automatisk tilføjer dit logo og produktets pris i et valgfrit design (du vælger selv en skabelon). Programmet hedder ImageUp, og det gør konsekvent vores kunders dynamiske annoncer bedre og billigere og mere profitable. Du kan læse mere om ImageUp her.

(OBS: dynamiske annoncer har hidtil været forbeholdt webshops, men er nu også blevet tilgængeligt for hoteller og lign.)

 

 

Med denne opsætning er det muligt for DitErMit at vise alle deres produkter til website-besøgende og nye kunder. Så snart ét af produkterne er solgt, stopper Facebook med at vise det. Det næste skridt i deres automatisering bliver at oprette en såkaldt retargeting funnel.

 

Retargeting funnels

Retargeting funnels er ikke 100% automatiserede, da content skal udskiftes indimellem. Dog kræver de næsten ingen vedligeholdelse, og så er de hamrende effektive.

Retargeting er, når du rammer folk, der allerede har besøgt dig eller interageret med dig. En funnel er den ”tragt”, folk bevæger sig igennem fra den første gang, de hører om dig, indtil de konverterer. Din funnel/tragt er bredest foroven og smallest forneden.

I toppen af din funnel skal du lukke så mange relevante mennesker ind som muligt. Lad os f.eks. sige, at DitErMit viser en video, der fortæller om deres koncept, og sender det ud til folk med interesse i bæredygtighed og mode. Den egentlige retargeting starter derefter: DitErMit laver en annonce, der viser, hvor meget man kan spare ved at købe brugt. Denne annonce sender de ud til alle, der har set minimum ti sekunder af deres video. De laver derefter en række annoncer, der løbende motiverer folk til at købe. Hver gang, de får Facebook til at vise videoen til nogle nye brugere, vil de automatisk lukke flere ind i denne tragt. Denne opsætning vil de altså kunne have kørende ”semi-automatisk”: af og til skal de justere, hvem der får deres video at se, og nogle gange skal de skifte nogle opslag ud for ikke at skabe ad fatigue.

Alt efter hvor langt folk er i dit købs-flow, kan du vise dem forskelligt content:

 

 

En sådan funnel kræver noget arbejde at sætte op, men når det er gjort, så vil du sjældent opleve ad fatigue, og det kræver ikke meget vedligeholdelse. Dette skyldes, at folk enten laver en ny handling, som gør, at de får vist en ny annonce, eller ikke laver en handling og derfor bliver smidt ud af din funnel efter 30 dage. På den måde behøver du sjældent at opdatere dine annoncer.

 

Nem og effektiv markedsføring af dine lokale afdelinger


Få mere fodtrafik

Udover at drive trafik til kundens website ønskede de også at drive ‘fodtrafik’ til deres fysiske butikker. Har du butikker flere steder, kan du med fordel tilføje dine forskellige lokationer på Facebook, som automatisk omdirigerer folk til deres lokale butik, når de søger på dit brand. På denne måde kan du samle alle dine afdelinger under én Facebookside.

Det første du skal gøre, er at oprette de forskellige afdelinger (du kan følge Facebook’s egen guide). Nu kan du lave annoncer, der viser disse oplysninger til personer der befinder sig i de forskellige lokalområder. Lad os f.eks. sige at DitErMit har en butik i Odense. De opretter derfor en annonce, så folk i Odense med interesse i brandet får en annonce, der viser telefonnummer, adresse osv. på deres lokale butik. Dette er en relativt nem måde at markedsføre forskellige fysiske butikker, og det kører af sig selv.

 

Lad lokalbutikkerne skaffe flere kunder
Endnu en fordel ved at have lokale Facebooksider til dine butikker, er at du kan bede dit lokale personale om at lave indholdet (= mindre arbejde til dig). De kan lægge billeder op fra deres butik, når der kommer noget relevant og spændende ind. Her er der to måder at gribe tingene an på:

·        Fælles proces – lokal eksekvering.

·         API-genereret annonce (mere om dette i næste afsnit).

Med ”fælles proces” menes en form for manual, der indeholder nogle centrale retningslinjer der skal overholdes. Dermed sikres opslagenes kvalitet, og ens ansatte kan agere på egen hånd med meget begrænset oplæring. I processen skal indgå guides til:

·         Hvordan opslagsteksten skal skrives.

·         Hvordan billedet skal tages (eller hvordan videoer skal laves).

·         Hvordan man booster et opslag, så det bliver til en betalt annonce.

På denne måde giver du dine lokale ansat den bedst mulige chance for at lave gode posts. En forudsætning for at der kan boostes, er at du (eller dit Facebook-bureau) opretter målgrupper i Facebook, som er nemme at finde, når man skal trykke boost. Har du en butik i f.eks. Odense, skal du oprette et segment med folk i Odense, samt et segment med folk i Odense der har besøgt din hjemmeside. På denne måde sikrer du at dine retailers altid booster relevant indhold til de relevante mennesker.

Okay okay… ovenstående tæller måske ikke helt som automatisering. Men for dig som (markedsførings)chef gør det næsten. Du sikrer at der bliver lavet indhold til en masse potentielle kunder, uden at hovedafdelingen skal gøre noget. Når først du har fået denne struktur op at køre, har du en hær af folk der genererer content på den rigtige måde, til de rigtige mennesker.

Den sidste – men meget vigtige, så hæng på lidt endnu 😉 – strategi til din automatisering, er at bruge Facebook’s API.

 

API-genererede annoncer


API – hvad er det?

API står for Application Programming Interface. Kort fortalt er Facebook’s API en form for vindue, der gør det muligt for din udvikler at skrive kode der opretter og indre annoncer direkte i Facebook uden at du behøver at åbne Business Manager. Det betyder altså f.eks. at du kan lave et program, der automatisk laver en annonce med billede, tekst og alle de rigtige oplysninger, hvor du kun skal trykke på én knap for at oprette annoncen.

Når en privat person vil sælge et par bukser, skal vedkommende selv tilføje billeder, priser, beskrivelse og så videre, men i bunden af formularen kan man så placerer en knap hvor der står ”Vil du have dine ting solgt hurtigere? Opret annoncer for 200 kr.” Sælgeren betaler de 200 kroner, og sekundet efter er en Facebook-annonce online!

Her kan vi altså virkelig tale om en hamrende effektiv opsætning! Når først det er sat op, er det en utrolig nem måde at få masser af autogenereret content. (SOM KUNDEN BETALER FOR)

Denne form for autogenerede annoncer kan selvfølgelig skræddersys til en lang række af virksomhedens behov, så det ikke kunder er kunder men også ansatte der nemt kan oprette annoncer.

 

Er du klar til at automatisere dine annoncer?

Jeg håber, at du har fået noget ud af de erfaringer, jeg har delt i dette blogindlæg, og er blevet klogere på følgende:

·         Vigtigheden i opsætning af tracking og produktkatalog.

·         Hvor fantastisk effektive dynamiske annoncer er!

·         Hvor elegant du kan guide kunderne i retning mod konverteringen med retargeting funnels.

·         Hvor simpelt det er at trække kunder i retning af dine lokale forretninger.

·         Hvor vigtigt det er at få dine retailers til at skabe content der er relevant lokalt (og bruge mindre tid på content centralt i virksomheden).

·         Hvor effektiv og simpel en opsætning du kan skabe med Facebook’s API!


For nogle vil det hele være relevant, for nogle andre vil kun brudstykker være relevant. En ting er sikkert – hvis du arbejder seriøst med disse strategier, kan du få en automatiseret opsætning der nok er bedre end dine konkurrenters!

 


Dette blogindlæg er skrevet af gæsteblogger Nick Traulsen.

Nick er medstifter af virksomheden The Marketing Guy, som er eksperter i Facebook-markedsføring. 

Nick Traulsen holder derudover foredrag om markedsføring og crowdfunding hos bl.a. CBS og Seedster.

Følg Nick på LinkedIn

Læs mere om The Marketing Guy

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

jonathan@jumpstory.dk

Hvad har du på hjerte?

Ja ja, fint nok at du sælger sofaer, bygger toplanshuse i provinsen eller bager maltbrød efter en helt særlig opskrift. Men hvorfor gør du det? Og

Læs artikel
Prøv det nu