Facebook: Stadig størst trods krisen

Facebook er – trods diverse kriser – danskernes foretrukne sociale medie. Hele 80 % af danskerne er på Facebook og målgruppen er bred. Du kan ramme høj som lav, ung som midaldrende, fagfolk som lægfolk og alle derimellem. Ikke nok med at vi har en profil på Facebook; vi bruger også mediet meget. Mere end halvdelen af de danske brugere tjekker Facebook flere gange om dagen. Derfor er det også et attraktivt sted at være for din virksomhed. Her kan du læse lidt mere om, hvordan du som virksomhed laver effektive opslag på Facebook.

Din virksomhed skal have en side på Facebook, som dine kunder etc. kan synes godt om og følge. Om du er en enkeltmandsvirksomhed eller et større foretagende, betyder ikke det store. Du skal blot oprette siden ved at følge guiden på skærmen.

En virksomhedsside giver dig nemlig langt flere og andre muligheder, end du har med din private Facebook-profil. En virksomhedsside på Facebook kan have flere administratorer, så du selv og flere kolleger kan administrere siden. Du kan oprette annoncer, og du kan ‘booste’ opslag.

Som du sikkert har hørt, er det ikke alt, du slår op, som dine følgere ser. Sådan er det med stor sandsynlighed heller ikke, når du slår noget op på din private profil. Dem, der følger din virksomhedsside, får ikke engang vist dine opslag kronologisk.

Noget af det kan du betale dig fra. Bl.a. ved at booste et opslag.

Algoritmen er kongen

Du har måske hørt sætningen ‘content is king’ i forbindelse med online marketing – altså indhold frem for alt andet. På Facebook er indholdet også uhyre vigtigt, men i bedste fald er content queen, for på Facebook er det algoritmen, der regerer. Stort set enerådigt!

Algoritmen er mere udskældt end afholdt, men der er dog en vis logik bag. Hvis Facebook-brugerne i højere grad blev mødt af reklameopslag som det primære indhold i deres newsfeed, ville færre vælge at bruge mediet så meget, som de gør i dag.

Derfor er algoritmen til for brugernes skyld – og baseret på efterhånden mange års brugeradfærd. Dermed er den selvfølgelig også til for Facebooks skyld. Det er sådan, de tjener penge! Algoritmen får virksomhederne til lommerne, fordi de med boostede opslag og annoncer kan betale sig til en plads i brugernes newsfeed.

Hvem vil du nå – og hvorfor?

Regel nummer 1, når du skriver, er selvfølgelig at vide, hvem du skriver til. Hvem er din målgruppe? Facebook gør det nemt at ramme et meget bestemt segment, som du selv definerer. Det kan fx være kvinder i alderen 25-30 år, som bor inden for en radius af Silkeborg på 30 km, og som interesserer sig for jazzmusik.

For det handler ikke altid om at ramme så bredt som muligt. Skyder du med spredehagl, rammer flere med garanti forbi målet, end hvis du sigter meget specifikt efter en målgruppe.

Regel nummer 2 er at vide, hvorfor du skriver. Hvad vil du opnå med dit opslag? Skal brugeren købe noget, skal han blive klogere, skal hun blive inspireret eller noget helt fjerde.

Med målgruppen og formålet i baghovedet skal du skrive dit opslag.

Kort er godt – for det meste

Du har sikkert bemærket, at lange opslag på Facebook ikke er synlige i sin fulde længde i dit newsfeed. Derfor kan det være en god idé at forfatte sig i korthed. Under alle omstændigheder skal du have din pointe eller noget, der kan vække brugernes interesse først i dit opslag.

Er dit opslag interessant nok, skal det nok blive læst. Men det er din pligt at komme til sagen – for scroller brugeren hurtigt forbi, er der nok noget mere interessant. Det er nådesløst, men det er vilkårene.

Du kan ikke ændre størrelsen eller formen på teksten i et almindeligt opslag. Du kan dog bruge emojis, og de kan tjene som blikfang, sætte fokus på eller visualisere bestemte ord og sætninger i dit opslag, ligesom de fx kan fungere som meget grafiske punkter i en punktopstilling.

Billeder siger mere end 999 ord

Ligesom emojis kan billeder også fungere som rigtig godt blikfang i dine opslag. Billederne kan dog ikke stå alene. Nok siger billeder mere end 1000 ord, hvis man tror på den slags klichéer, men de kan sjældent formulere dit målrettede budskab uden et par ledsagende ord.

Deler du et link til fx din egen hjemmeside eller et interessant (og relevant!) blogindlæg på en anden hjemmeside, vil Facebook typisk hente et billede fra den valgte side ind, ligesom sidens titel og en kort beskrivelse bliver synlig. Her har du mulighed for at tilføje, udskifte og fjerne standardbilledet.

Igen skal du huske at fortælle dine følgere, hvorfor du deler, og hvad de kan få ud af at læse det, som du henviser til. Overskriften siger måske det hele, tænker du, men dine følgere tænker måske ikke som dig. Det giver sig selv, når de læser artiklen, tænker du måske, men så langt når dine følgere sandsynligvis ikke, hvis du ikke lokker dem.

Vær til stede – og reagér

Selv om din side repræsenterer en virksomhed, må der gerne være mennesker til stede i dine opslag og i dialogen med følgerne. Nogle større virksomheder gør endda det, at opslag og besvarelser bliver rundet af med navnet på den, der har skrevet det. Så budskabet kommer fra en person frem for et anonymt maskineri.

Skriv, som du taler. Det er mest troværdigt – selv om det måske kan virke uformelt. Men det er jo Facebook. Ikke en årsrapport!

Dine følgere har helt sikkert spurgt sig selv, inden de trykkede på “Synes godt om” eller “Følg” for din side, hvorfor de skal gøre det – what’s in it for me? Det spørgsmål kan du passende stille dig selv på daglig basis – hvad får dine følgere ud af at følge din virksomhed. Sådan holder du din side skærpet og relevant.

Når du får beskeder eller kommentarer, skal du selvfølgelig reagere. Det skaber liv på din side, og Facebook belønner dig faktisk, hvis du er hurtig til at svare. Hvis du ikke reagerer, vil dine følgere på et tidspunkt holde op med at skrive til dig.

Brug dig selv

Du repræsenterer en virksomhed, men vi handler ikke med virksomheder. Vi handler med mennesker. Den personlige vinkel er derfor essentiel. Del ud af dig selv – dine erfaringer og oplevelser. Det inspirerer og sætter et ansigt på din virksomhed.

Sådan bringer du også følelser i spil, og det kan i mange tilfælde være med til at skabe interaktion. Fortæl en historie med afsæt i dig selv. Spørg dine følgere, hvis du er i tvivl om noget – du er ikke alvidende, og dine følgeres input kan hjælpe dig. Husk at vise, du sætter pris på deres feedback.

Du kan også tage følgerne med bag scenen. Giv dem mulighed for at kigge med. Hvordan ser hverdagen ud i din virksomhed? Hvordan bliver produkterne til? Hvem er dine kolleger?

Den gode historie sælger bedre end ren salgsgas. Det gælder også på Facebook. Hjælp dine følgere med at se værdien i dine produkter, ydelser eller dit gode tilbud.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu