perfect
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Sådan finder du det perfekte billede til dit indhold

Lad os slå det helt fast: Gode billeder i dit indhold hjælper med at skabe bedre forståelse for indholdet, samt skabe tillid til din virksomhed. Men hvordan finder du det perfekte billede? Og hvad er det perfekte billede?

I denne artikel går vi 6 punkter igennem, som kan hjælpe dig med at finde det perfekte billede til dit indhold…

 

Passer billedet til indholdstypen?

Vi starter med at tale indhold. For i dag er indhold utroligt mange ting.

Det kan være indhold på hjemmesider, herunder blogindlæg, indhold i e-mails eller indhold på sociale medier. Det kan også være power point præsentationer eller måske trykt indhold. Det kan også være animerede billeder eller flere forskellige stillbilleder, der er blevet lavet til en video.

Det kan godt være, at du skal ud med de samme budskaber gennem alle af de førnævnte indholdstyper.

Men her opstår allerede første problem. For det er ikke sikkert, at dit billedmateriale passer til indholdstypen og måske er du nødt til at vælge forskellige billeder afhængigt af indholdstypen.

 

 

Er billedet relevant?

Et relevant billede binder din historie sammen på det sted, du er i din historie.

Det betyder, at dit header-billede i et blogindlæg skal kunne bindes sammen med titlen på dit blogindlæg. Og et billede i et afsnit af dit blogindlæg, skal bindes sammen med det pågældende afsnit.

Er indholdstypen en power point præsentation, skal billedet bindes sammen med den historie, du vil fortælle. Bemærk, at modtageren ikke behøver at se den direkte forbindelse lige med det samme. Forbindelsen kan sagtens komme undervejs i din præsentation. 

Du bør også have dit brandudtryk i mente, når du vælger billeder til dit indhold. Vil du gerne fremstå meget business- og corporate-agtigt som McKinsey, skal du selvfølgelig ikke vælge tegneseriefigurer som dit billedmateriale. 

Har du svært ved at finde det rette billede til dit indhold, kan det være nemmere og hurtigere at omformulere indholdet en smule, frem for at blive ved med at lede efter billeder. Med mindre du altså har JumpStory til rådighed 🙂

 

 

 

Skaber billedet værdi?

Mange argumenterer, at stock photos og arkivbilleder ikke bringer værdi til læseren eller modtageren. Det behøver ikke nødvendigvis være sandt, for det afhænger selvfølgelig af, hvilket billede du vælger. 

Værdi hænger sammen med relevans. Men det er også mere end relevans.

Værdi kan for eksempel være at skabe den nødvendige opmærksomhed for indholdet eller afsnittet. Det kan du for eksempel opnå ved at bruge kontrastfyldte billeder. Værdi kan også være at skabe en bestemt følelse eller stemning. Det kan du typisk skabe, ved at vise billeder af mennesker. En værdi kan også være at skabe den rette forståelse. Det kan du opnå ved at bruge illustrationer, tegninger, grafer eller infografikker. 

Så, når du vælger billeder, så tænk ind hvilken værdi billedet skal skabe, i hvilken sammenhæng billedet skal vises og hvilken historie billedet skal fortælle.

 

 

Har billedet høj nok kvalitet?

Et billedes kvalitet kan være mange ting.

Er dit billede overbelyst, underbelyst eller uskarpt, vil det se hjemmelavet eller amatøragtigt ud. Dermed ikke sagt, at hjemmelavet er forkert. Det afhænger helt af formålet og indholdstypen.

En selfie med solen i baggrunden kan sagtens skabe værdi i den rette kontekst. Men det er måske ikke det rette billede at bruge på jeres medarbejderside. På jeres medarbejderside er belysning og ikke mindst dybdeskarpheden meget vigtigere.

Udover skarphed og belysning er kvalitet også opløsningen på billedet.

På nettet er en lav opløsning fin. Her kan du komme afsted med en opløsning på 72-100 dpi. Men skal du bruge billedet i Power Points, slideshows eller præsentationer, nytter det ikke, at du bare forstørrer det. Så vil billedet virke pixeleret.

Og skal du bruge billedet til offline tryk eller print, skal du måske op i 300-600 dpi, for at undgå pixelering.

 

 

Har billedet de rigtige dimensioner?

Før vendte vi kort, at du ikke bare kan forstørre billedet, uden det går ud over opløsningen (og dermed skarpheden).

Når vi snakker billeder på hjemmesider, er det særligt vigtigt, at størrelserne og dimensionerne er korrekte.

Har du f.eks. et billede på 1000×1000 pixels, men skal kun bruge det i 100×100 pixel, er det vigtigt, at du laver en version, der er 100×100 pixel. Ellers kommer dit indhold til at fylde for meget og det gør dit website unødigt langsomt. 

Derudover skal du også tage højde for forskellige skærmstørrelser og dimensioner. På en computer er skærmen næsten altid bredere, end den er høj. Men en mobiltelefon er oftest stående. Det giver nogle andre dimensioner, som du skal tage højde for.

Det er måske heller ikke sikkert, at du kan se alle detaljer af billedet på en mobiltelefon. Måske bliver det for småt. Det skal du eller din webudvikler tage højde for.

 

 

Sørg for, at du har rettigheder

Ophavsret, eller på engelsk copyright, er lov – og den overtrædes dagligt.

Det er ret vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvad du må og ikke må bruge dine fundne billeder til. Og der er et hav af licenstyper. Nogle kræver, at du betaler brugsret og denne brugsret kan så være begrænset til visse medier eller til et vist antal visninger.

Andre billeder må du bruge, hvis du laver en tydelig kildehenvisning.

Det er også forskelligt, om du må redigere og beskære billederne, eller om de skal forblive præcist, som de oprindeligt er.

Tager en fotograf et billede af dig til et event, så har du faktisk ikke selv ret til at bruge dette billede. Heller ikke hvis fotografen deler dette billede på sociale medier. Normalt gør det ikke noget, at du deler fotografens post. Det plejer oftest bare at skabe glæde.

Men hvis du begynder at bruge billedet kommercielt, for eksempel på dit website eller i annoncering, så vil de fleste fotografer hævde deres ophavsret. Og det kan blive dyrt.

Går du på Google og laver en billedsøgning, og bruger disse i din Power Point præsentation, overtræder du i mange tilfælde også en persons ophavsret.

Hvis du skal bruge billeder, som andre har taget, er det altså vigtigt, at du har brugsret til disse. Bemærk dog, at ophavsretten stadig er fotografens, selvom du har fået brugsret. 

 

 

Her på JumpStory har du adgang til millioner af flotte billeder i høj kvalitet. Du kan prøve JumpStory gratis i en måned og teste vores platform af. Billederne, du finder på JumpStory, kan du bruge nøjagtig, som du vil – også til kommercielle formål.

error: Content is protected !!