Chat with us, powered by LiveChat

Sådan påvirker fotos dit salg

Uanset om du sælger produkter online i en webshop, ydelser eller behandlinger og bruger et online bookingsystem, eller om du bruger dit website til skaffe leads, så er dit website en væsentlig del af dit salgsarbejde.

Produktbilleder i høj kvalitet er afgørende, når du skal sælge produkter i din webshop, men både gode billeder og video er vigtig faktor, når du skal sælge online – uanset hvad du skal sælge.

Selv de bedste og udførligt beskrevne online tekster er intet værd uden ledsagelse af assisterende fotos.

 

Derfor er gode billeder og video vigtige

Gode, skarpe billeder er en nødvendighed, hvis du vil sælge noget som helst online. Det har de fleste heldigvis indset, men indimellem finder man stadig en uledsaget tekst eller flere på et website. Handler det om produkter på en webshop, er dette et absolut no-go.

Manglende produktbilleder i en webshop resulterer i alt fra nul til næsten ingen salg, og det vækker ofte mistillid, som kan påvirke hele din webshops troværdighed.

Men selvom du ikke sælger produkter, men i stedet sælger ydelser, behandlinger eller har en længere salgsproces, der gør dit website til et led i lead-arbejdet, så skal billeder være en central del af dit indhold. Hjernen opfatter indholdet på et billede langt hurtigere og bedre end den indholdet i en tekst, og billeder er derfor det element, der indledningsvis giver dine besøgende incitament til at bliver lidt længere på din side.

Derfor kan du med billeder lynhurtigt lade dine besøgende forstå, hvad dit website, eller den pågældende landingsside, handler om. Dette klarlægger om websitet og indholdet er relevant for dem, og får de en fornemmelse af det, har du allerede et kæmpe forspring, og har nu købt dig selv tid til at gøre det indtryk, der forhåbentlig leder til et salg.

Video kan yderligere hæve troværdighedsgraden på dit website, og for mange er det de levende billeder, der giver den bedste forståelse. Har du ikke mulighed for at producere en ”rigtig” videofilm, kan en video sammensat af billeder og eventuelt lidt beskrivende tekst – altså et diasshow, være det ekstra, der giver dine besøgende den nødvendige indsigt, der kan konvertere dem til overbeviste kunder.

 

 

Hvad sker der, hvis der mangler (gode) billeder på dit website?

Som beskrevet, så har de manglende billeder en evne til at skabe usikkerhed og tvivl hos din besøgende. Det sker fordi det visuelle er så stor en del af vores opfattelsesevne, og ting, vi hører eller læser, virker ikke lige så troværdige på os, som de ting vi rent faktisk kan se.

Mangler der billeder til at bistå dit skrevne indhold, kan det afføde mistro – ”hvorfor beviser I det ikke?” Et billede giver syn for sagen, og selvom billeder kan manipuleres næsten lige så nemt som en tekst, så er det altså stadig det, der gør forskellen, når du skal overbevise en læser om, at det du beskriver, holder stik.

Men hvad gør den besøgende, når du ikke har billeder på dit website? I langt de fleste tilfælde vil de forsøge at finde et andet website, der indeholder det de søger. Det vil sige, at hvis du nu sælger alt til haven – eksempelvis stole, liggestol, parasoller, puder osv., og du IKKE har gode billeder af de resultater, der kan opnås, når man bestiller produkterne fra dit firma, så risikerer du at din potentielle kunder hopper over på konkurrentens website, og kan han fremvise billeder af fine stole og havemøbler perfekt opsat i smukke haver, så går handlen desværre nok til ham.

Værst af alt? Dette vil ske igen og igen, hvis du ikke sørger for at få lagt billeder op på dit website, der tydelig viser præcis hvilke resultater, man kan opnå, hvis man handler i din virksomhed.

 

 

Sådan tager du selv gode billeder

Opgaven kan ikke altid løses med et billede, du har fundet på JumpStory, om end vi har millioner og atter millioner af muligheder. Brand produkter og private label produkter kræver ofte unikke billeder, og så må du enten hyre en fotograf, eller du må selv gå i gang.

Er budgettet ikke stort nok til at bruge en professionel fotograf, så må du klæde dig selv på til at løse opgaven bedst muligt. Det gør du først og fremmest ved at anskaffe dig et godt kamera.

Et godt kamera kan fås for et par tusinde og opefter, og du bør så vidt muligt også investere i en tripod, så du kan få skarpe billeder uden rystelser. Lys er en vigtig komponent, når man skal tage et godt produktbillede, og skal man også ud og investere i det helt store lampe setup, kan det hurtigt blive dyrt. Start med at tage din billeder i almindeligt dagslys. Ikke direkte sollys, men ellers gerne masser af lys – sådan en klassisk let skyet dansk dag er helt perfekt. Find en hvid baggrund – helst en god mellemting der ikke er for mat og ikke for blank, og så er du klar til at skyde.

Tag alle billederne i det samme lys, så der bliver ro og ensartethed over dine billedprofil på websitet.

De fleste gode kameraer kan også optage video, og dette bør du overveje også, hvis du kaster dig ud fotografarbejdet.

Video har mange fordele på dit website; der er naturligvis det helt åbenlyse, at det får dine besøgende til at bruge mere tid på siden, hvilket kan have positiv effekt på dine placeringer i Google. Derudover kan en videooptagelse af et produkt i brug, give kunden den oplevelse, de ellers vil have fået, ved at se produktet i virkeligheden.

Det at flere og flere og bruger deres mobil til at handle online med, gør video endnu mere relevant. Folk ser langt flere videoer på mobil end på desktop, og det kan derfor være et afgørende element, når du skal konvertere en besøgende til en kunde.

 

 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu