Gode annoncetekster til Google Ads

Nogle af de bedste annoncetekster taler til menneskelige følelser og behov. Vi deler her seks ting, du bør huske, når du skriver annoncetekster til Google AdWords.

Det kan være skræmmende at søsætte en Google AdWords-kampagne. Kommer den til at konvertere læsere til kunder, eller spilder du dine penge? I dette blogindlæg vil vi give dig seks råd til, hvordan du kan skrive gode tekster til Google AdWords og få mest muligt ud af dine penge.

Men først og fremmest – hvad er Google AdWords? Når du søger på Google, dukker der to forskellige slags resultater op. Det ene resultat er de organiske søgeresultater. Det er de resultater, som du kæmper for at ligge højt på, når du bruger tid på SEO. Det andet resultat er de betalte Google AdWords-annoncer. Googles annoncer er dem, der ligger øverst og i højre side, når du søger på et emne på Google. Google AdWords sørger for, at annoncerne ligger der, hvor de skal, og at annoncerne passer sammen med det fremsøgte emne. Tanken er, at annoncerne skal passe så godt på det, du søger på, at du vælger at klikke videre på det link, der er i annoncen.

I 2017 var Google den suverænt mest brugte søgemaskine i Danmark – faktisk foretog danskerne mere end 95 % af deres søgninger i Googles søgemaskine. Google AdWords giver dig altså god mulighed for at opnå langt større synlighed, hvis du køber annoncer hos dem.

Det absolut vigtigste ord for Google AdWords er relevans. Google bruger en matematisk algoritme til at regne ud hvilke annoncer, der er relevante for brugeren.

Google AdWords er både nemt og hurtigt at komme i gang med. Det mest tidskrævende er at skrive underholdende, overbevisende, tydelige eller rammende annoncetekster, der forvandler almindelige Google-brugere til kunder i din virksomhed. Derfor skal dette blogindlæg ikke handle om, hvordan du bruger Google AdWords, men om hvordan du skriver en overbevisende annoncetekst.

Sørg for at annoncen er relevant

Relevans er et nøgleord for Google, og det bør det også være for dig. Google viser dine annoncer til de rette Google-brugere, men hvis du sælger et produkt, som sjældent bliver fremsøgt på Google, så spilder du både tid og penge på at producere gode annoncetekster. Det første du skal gøre, er derfor at undersøge efterspørgslen på produkter, der ligner dit. Google har heldigvis gjort det let og lavet et værktøj, der hedder Google AdWords Keyword Suggestion Tool. I værktøjet kan du indtaste søgeord, der er relevante for dit produkt, og så vil værktøjet fortælle dig, hvor ofte der bliver søgt på det og hvilke alternativer, der er til det. Husk at indstille værktøjet, så det søger på det sprog og i det land, hvor du primært ønsker at annoncere.

Fokuser på kundens tid

Mange mennesker vil gerne spare tid og samtidig have opfyldt deres behov. Når et behov opstår, er det naturligt at ville have det opfyldt så hurtigt som muligt, eller at få det opfyldt uden at skulle bruge tid, der ellers kunne være brugt andre steder. Skriv derfor hvis du tilbyder hurtig levering eller kort eller ingen ventetid, så kunden hurtigt kan få det, du tilbyder.

Tal til menneskelige følelser

Empati er et vigtigt værktøj, når du skal overbevise en Google-bruger om, at du forstår et behov. Din annonce skal vise din kunde, at du forstår behovet. Sæt dig i kundens sted for at forstå hvilke bekymringer, der kan være forbundet med at købe dit produkt. Hvis du fx sælger en IT-løsning, kan du fokusere på det, som mange mennesker bekymrer sig om – har jeg råd til det? Hvis du allerede i annonceteksten fortæller, at kunden kan få pengene tilbage, hvis resultatet ikke lever op til forventningerne, kan kunden føle sig mere tryg ved at handle med dig.


Vær forsigtig når du laver et tidsbegrænset tilbud

De fleste mennesker vil gerne gøre en god handel. Hvis de undersøger markedet for gummistøvler og ser i din annonce, at du har udsalg på gummistøvler, og at tilbuddet kun gælder til midnat, er der større chance for, at de slår til med det samme. Hvis kunden ikke køber et par gummistøvler af dig, og et par dage senere igen søger gummistøvler frem på Google, sender det et dårligt signal, hvis din annonce igen dukker op med et tilbud, der kun gælder til midnat. Kunden mister nemt tilliden til, at din forretning er troværdig, hvis du forsøger at lokke kunder med et nyt tidsbegrænset udsalg hver eneste uge. Brug de tidsbegrænsede annoncer, hvis tilbuddet faktisk er tidsbegrænset, og brug dem med omtanke – de virker fx godt, når du holder sæsonudsalg.


Skriv en rammende overskrift

Overskriften er det første, læseren kaster sit blik på, så brug god tid på den. Det er nu, du skal bruge det, du fandt ud af under punkt 1. Husk at inddrage det nøgleord som du fandt frem til i Googles eget værktøj, så de rigtige Google-brugere ser din annonce. Forretningsmanden Neil Patel foreslår, at man stiller et spørgsmål i overskriften, som også indeholder annoncens nøgleord. Et eksempel kunne være: ”Har du brug for en frisør i København?”, hvilket kunden sandsynligvis kan sige ja til efter at have googlet ordene ”Frisør i København”. Hos Jumpstory har vi tidligere overvejet, om den perfekte overskrift findes – det kan du læse mere om her.


Vær kreativ

Noget af det vigtigste når du skal annoncere på Google er at skrive en annoncetekst, som bliver husket. For selvom du måske ikke får et direkte salg, har det stor værdi at skrive en tekst, der bliver husket næste gang, kunden har et behov, som du kan opfylde. Så gør brug af de kreative hoveder du har i din virksomhed, og find på den mest empatiske, humoristiske eller rørende annonce I kan.

Hos Jumpstory ved vi, hvor meget en god annoncetekst betyder. Vi har specialiseret os i at skrive rammende tekster, der sikrer dig mange kliks og omtale. Du kan læse mere om, hvad vi har gjort for andre her.  

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

jonathan@jumpstory.dk

Hvad har du på hjerte?

Ja ja, fint nok at du sælger sofaer, bygger toplanshuse i provinsen eller bager maltbrød efter en helt særlig opskrift. Men hvorfor gør du det? Og

Læs artikel
Prøv det nu