header-billede
Jonathan Løw
Jonathan Løw
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Googles forståelse af visuelt indhold i fremtiden

Visuelt indhold har altid været væsentligt i forhold til at skabe gode placeringer på Google og ligeledes til at skabe en god brugeroplevelse. Det er med andre ord helt essentielt at integrere relevante billeder og videoer i sit indhold, hvis man vil skabe forretning online.

Det har dog aldrig været helt tydeligt, hvor vigtigt det er for Google, at billederne rent faktisk er relevante – for som det har lydt fra mange, så er Google en tekst-scanner, der ikke kan se og forstå billeder på samme måde, som en bruger kan.

Jeg har selv før ytret følgende sætning: “Hvis du uploader et billede af en kat, som du kalder for kaffemaskine.jpg, så vil Google tro, det er et billede af en kaffemaskine”. Jeg har aldrig anbefalet, at man gør det – for hvem ønsker at ødelægge brugeroplevelse for en kaffeentusiast, der bliver mødt af kattebilleder? Forhåbentlig; ingen.

Men som teknologier modnes, bliver Google også i stand til at forstå indhold på et dybere niveau – og det går især stærkt ift. visuelt indhold.

 

 

3 beviser på, at Google kan “se billeder”

 

1) Google Lens

Google Lens er en app, der kombinerer din mobils kamera med Googles software. Peger jeg min telefon mod mit tastatur – og klikker på selve tastaturet på skærmen – foreslår den, at jeg søger på “Logitech Illuminated Keyboard K800”, hvilket er præcis det tastatur, jeg har. Ganske imponerende!

Peger jeg på mine halvt sammenfoldede Bose Quiet Comfort-høretelefoner, føler den sig sikker på, at det er et par sandaler. Så der er lidt vej endnu. Men den er faktisk korrekt størstedelen af gangene, og især hvis objektet står “frit” og er placeret i god belysning.

 

2) Google Fotos

Du har formentlig allerede hørt om Googles billede-app – Google Fotos – fordi den har opnået ret stor popularitet (af mange gode grunde, som jeg ikke vil komme ind på her).

Har man benyttet denne, er det ret så tydeligt, at Google har en god idé om, hvad der sker på billeder. Jeg har personligt importeret alle mine billeder ind i Google Fotos, og hvis jeg i appen søger på “cykel” så kommer samtlige billeder og videoer, som indeholder en cykel, frem – uden jeg har navngivet eller beskrevet på nogen måde.

 

3) Google Cloud Vision API

Google Cloud Vision API er nok det mest “fældende bevis” for, hvor meget Google forstår – for her får vi et ekstremt direkte indblik i, hvad Google kan aflæse fra forskellige billeder.

Uploader jeg et billede af to nøgler (med en hus-nøglering) som ligger på et træbord, kommer Google tilbage og siger, at der er:

     92 % sandsynlighed for, at billedet indeholder en nøglering

     85 % sandsynlighed for, at billedet indeholder en nøgle

     74 % sandsynlighed for, at billedet indeholder træ

     66 % sandsynlighed for, at billedet indeholder mode-accessory.

 

Det må altså siges at være en rimelig præcis vurdering af, hvad der er på mit testbillede. Prøv eventuelt selv at upload et billede på cloud.google.com/vision og se, hvor imponerende det i de fleste tilfælde er.

 

 

Bliver det så brugt ift. SEO?

Det helt spændende spørgsmål er, om denne forholdsvis moderne software bliver brugt, når Google læser indholdet på alverdens hjemmesider – og det tror jeg faktisk ikke, og dette er af følgende tre grunde:

 

1) Det er “for tungt”

Google skal scanne ekstremt mange billeder i deres forsøg på at crawle hele internettet så hurtigt som muligt. Hvis de skulle scanne alle billeder for at “se indholdet”, så vil det sløve deres indekseringsproces.

 

2) Det er for upræcist

Selvom det i mange tilfælde virker rigtig godt, så er der stadig “for mange gange”, hvor den gætter forkert – og selvom jeg er ret imponeret over deres software, så mener jeg ikke, det er godt nok til at skulle påvirke placeringerne.

 

3) Det er ikke (så) nødvendigt

Hvis nu virkeligheden var den, at mange sider rankede på baggrund af “falske billeder”, ville de nok bruge den serverkraft, der skulle til for at scanne billederne. Der er dog en anden del af Googles algoritme, der gør, at det ikke er så nødvendigt – og det er engagements-delen. Skræmmer man alle sine besøgende væk med “falske billeder”, vil man falde i placering.

 

 

Hvorfor er det vigtigt?

Når jeg nu påstår, at det ikke bruges ift. SEO, kan man godt sidde med tanken: “Jamen, hvorfor skal jeg så bekymre mig om det?”, og svaret ligget i overskriften på artiklen – fordi det handler om fremtiden.

Når det kommer til indhold, bliver det mere og mere visuelt. Video stormer fortsat frem og indholdssider bliver mere og mere præget af visuelle elementer frem for store mængder tekst.

Derfor tror jeg også, at vi vil se en voldsom udvikling i Googles måde at indekserer indhold, fordi de vil være nødsaget til at kunne forstå indholdet af billeder og videoer, hvis de fortsat skal leverer lige så stærke resultater.

Så selvom jeg ikke tror, at det bliver brugt nu (eller i hvert fald ikke i fuld skala), så tror jeg, at det snart kommer til at ske.

 

Sådan skal du forholde dig

Hvis du (fortsat) vil have succes med dit indhold, skal du med tiden have et endnu stærkere fokus på, hvordan billeder og videoer matcher ind i det, du skriver om. Når du bygger en indholdsside, der har fokus på en lille række søgeord, så skal du understøtte denne med visuelle elementer af lige præcis de ting, som du gerne vil opnå placeringer på.

Så kort fortalt tror jeg, at fremtidens topplaceringer på Google tilhører dem, der bliver dygtigere til at bruge flere (og mere relevante) visuelle elementer i deres indhold.

 


Ovenstående gæsteindlæg er skrevet af Glen Michaelsen.

Glen er COO hos AW Media og har de sidste 10 år arbejdet dedikeret med søgemaskineoptimering. Han har erfaring fra arbejdet med hundredvis af kunder, og han har været med til at indtage førstepladsen på Google på lokale, nationale og internationale markeder – selv i de hårdeste brancher.

Læs mere om AW Media

Connect med Glen på LinkedIn