Jobannoncer: Det er jobbet, der sælger

Når du skal skrive et godt stillingsopslag, så er det helt afgørende, at du sætter dig i ansøgernes sted frem for dit eget. Det handler ligesom med al anden god kommunikation om at forstå, før man kan gøre sig forståelig. Det betyder i praksis, at det giver rigtig god mening at sætte sig ind i, hvad forskellige danske og internationale studier viser omkring, hvad jobansøgere lægger vægt på. Og det er præcis, hvad JumpStory har gjort for dig! :-) 

De fleste studier peger på, at det helt afgørende er selve jobbets indhold. Det betyder ikke, at det ikke samtidig er vigtigt, hvorvidt stillingen eksempelvis indeholder muligheder for udvikling eller forfremmelse på sigt, men først og fremmest søger folk ud fra, hvad der motiverer dem nu og her – altså at forstå, hvad de i praksis kommer til at lave, hvis de kommer i betragtning til jobbet.

Det er en væsentlig pointe, eftersom man igen og igen støder på jobannoncer, hvor stillingen blot beskrives som “udfordrende” eller “spændende”. Begge ord er da plusord, men de siger absolut intet om, hvad man så rent faktisk kommer til at lave. Dvs. vil jeg også opfatte det som spændende, eller er det blot arbejdsgiveren, der selv mener, at det er spændende?

Vær konkret

Derfor handler det om at være konkret i din beskrivelse af jobbet. Med konkret menes, at du efter bedste evne forsøger at fortælle om, hvad stillingen rent faktisk handler om på en fair, præcis og indlevende måde. Det hele handler om balance, for de fleste af os kender nok stillingsopslag, der oversælger et givent job fuldstændig, hvilket sjældent er en god idé med mindre, at man hedder Joe & the Juice og kan slippe af sted med at kalde appelsinpressere for juicekonger.

Omvendt er en fuldstændig nøgtern beskrivelse af et job heller ikke ret motiverende. Som ansøger vil man gerne mærke lidt af jeres DNA og sjæl – fornemme hvad det vil sige at være i en virksomhed, som man muligvis har hørt om i medierne, men derudover kun har et abstrakt og udefrakommende forhold til.

Netop denne balance er helt afgørende for, om du får nogle ansøgere, men også om du får ansøgere, der rent faktisk matcher det, du søger. Så vær konkret og vis lidt af jeres DNA på samme tid.

Husk nu at fortælle om jer selv

Overraskende mange virksomheder misser fuldstændig at få fortalt ordentligt omkring sig selv i deres jobannoncer. De forfalder til banale og stereotype beskrivelser som “et levende arbejdsliv” eller “et godt arbejdsklima”, selvom det ingenting siger i praksis. Det svarer lidt til, at der vist ikke findes én eneste bank i Danmark, som ikke vil kalde sig selv kundeorienteret.

Ifølge forskellige studier går jobansøgere enormt meget op i at blive klogere på den virksomhed, de potentielt skal arbejde i, og iblandt de vigtigste ting at få med er at forstå, hvad I rent faktisk arbejder med, og hvordan I er som arbejdsplads. Når man skal beskrive sidstnævnte, så er det udmærket at huske på, at et godt socialt miljø samt fleksible arbejdstider tæller virkelig højt for mange ansøgere, men husk nu samtidig at få noget autenticitet, personlighed og sjæl ind i jeres jobannonce. Det er ikke nok at bruge standardordene længere.

Derudover er det klart, at alle brancher og typer af jobs er forskellige. I nogle grupper vil fleksible arbejdstider blive vægtet højere end eksempelvis faglige udfordringer, mens det for andre er personlig udvikling, som scorer højest. Her bør I gøre jer den umage at sætte jer ind i, hvad der generelt vægtes højt iblandt jeres ansøgergruppe – eksempelvis ved at kontakte jeres brancheforening, søge viden på nettet etc. 

Gør jeres annonce levende

Hos JumpStory arbejder vi med at gøre kommunikation imellem mennesker bedre. Vi er sat i verden for at skabe en fremtid præget af gensidig forståelse med afsæt i langt bedre, digital kommunikation.

Digital kommunikation er naturligvis i dette tilfælde det gode jobopslag, den gode LinkedIn-henvisning etc., men det kan også være at gøre jeres jobsektion og jobannoncer levende ved eksempelvis at forsyne dem med udtalelser fra nuværende og tidligere medarbejdere; lave links til spændende artikler omkring jeres virksomhed; inkludere små videoklip med stemningsfilm fra hverdagen etc.

Endelig bør I huske på, hvad vi indledte denne lille guide med:

Jeres jobannoncer er til for ansøgernes skyld. Ikke for jeres. Fald derfor ikke i den fælde, at I primært opstiller de krav, I selv har til ansøgeren, på bekostning af, hvad I har at tilbyde den rette kandidat.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu