Har du styr på hele kunderejsen?

Hos JumpStory har vi specialiseret os i at hjælpe kunderne med tekster og indhold, der konverterer bedre end gennemsnittet. Oversat til jævnt dansk vil det sige, at vi gør det nemmere for jer at nå jeres mål ved at sikre noget indhold, der er afprøvet og optimeret på forhånd.

Det er imidlertid samtidig vigtigt, at I har styr på hele kunderejsen, som man kalder det med et fint begreb. Denne artikel handler derfor om, hvad en kunderejse vil sige, og hvordan I får styr på alle delene af den …

Kunderejsens tre forløb

En digital kunderejse består af tre væsentlige trin:


1. Tiltrækningsfasen

JumpStory skriver ofte blogindlæg, SEO-artikler, opslag på sociale medier og annoncetekster til vores kunder. Alle disse indholdsformater har til formål at tiltrække opmærksomheden hos potentielle nye kunder for dem, vi hjælper med at producere deres indhold.

Blogindlæggene hjælper med at fortælle om de produkter eller services, som kunden har, igennem gode historier og inspiration. De bliver typisk bragt på kundens egen hjemmeside, på LinkedIn eller i diverse specialmedier.

SEO-artikler skal ligeledes tiltrække opmærksomhed og bidrager til, at kunden bliver mere synlig på de populære søgemaskiner – især Google.

Annonceteksterne hjælper med at sikre kliks, når kunden markedsfører sig via Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter osv., mens opslagene på de sociale medier tjener det samme formål, men blot fokuserer på indhold frem for annoncering.

Tilsammen udgør disse forskellige former for tekster og indhold altså gode bud på, hvordan I som virksomhed kan tiltrække opmærksomhed. Og uden opmærksomhed får I aldrig hverken opbygget en relation til kommende kunder eller konverteret dem i sidste ende. Derfor er tiltrækning det første naturlige skridt på den digitale kunderejse.

I forhold til tiltrækningsfasen er der mange måder at måle på, hvorvidt I er lykkedes med jeres mål:

– I kan kigge på antallet af læsere
– Analysere jer frem til hvor trafikken til jeres hjemmeside kommer fra
– Måle på antallet af visninger af jeres undersider
– Kigge på hvor meget engagement og interaktion jeres opslag skaber
– Samt kigge på, hvor længe en bruger befinder sig på jeres side.

Til disse forskellige målepunkter er det typisk Google Analytics, som vores kunder anvender, men der findes et væld af muligheder derude, og JumpStory vil ikke gøre sig til dommer over hvilket værktøj, der er at foretrække.

 

2. Relationsopbygning

Når I har tiltrukket en brugers opmærksomhed, handler det dernæst om at opbygge en relation til vedkommende. Det er især muligt, hvis I lykkes med at fastholde kundens opmærksomhed på en måde, hvor I efterfølgende er i stand til at kommunikere med vedkommende.

Derfor hjælper JumpStory med at skrive tekster, som øger sandsynligheden for, at kunden vælger at tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller udfylde en anden form for tilmeldingsformular på jeres hjemmeside. Det kunne også være en tekst, der skal øge sandsynligheden for, at kunden downloader jeres produkt, hvis I tilbyder sådan en mulighed – eksempelvis hvis I leverer én eller anden form for software.

3. Konvertering

Når I er lykkedes med at opbygge en relation til kunden ved, at vedkommende har tilmeldt sig jeres nyhedsbrev eller på anden måde ønsket fortsat dialog med jer, så kommer den tredje og vigtigste del af kunderejsen – konverteringsdelen.

Det er her, at I arbejder med at konvertere jeres kunder fra interesserede emner til betalende emner.

På dette trin hjælper JumpStory ofte med at skrive tekster til nyhedsbreve, salgs e-mails, tilbudsoplæg m.v. Det er helt afgørende, at der er en linje i jeres digitale kommunikation – fra tiltrækning over relationsopbygning til salg.

Derfor kan det være en god idé at få al jeres kommunikation både skrevet og optimeret løbende.

En fjerde dimension: Branding og storytelling

Ovenstående giver et kort og enkelt overblik over kunderejsen, men det er klart, at det er noget mere komplekst i praksis. Der er dels mange tekster, der skal skrives og forbedres, og dels skal der løbende produceres nyt content, hvis I skal forblive aktuelle og relevante på søgemaskinerne og de sociale medier.

Dette hører under, hvad man typisk betegner med ord som branding og storytelling, og det handler om, at jeres kunder ofte skal høre om jer rigtig mange gange, inden de ender med at beslutte sig for at vælge lige netop jer.

Derfor handler det om, at I løbende skal opbygge et digitalt brand. Det indebærer, at der ved hvert af de enkelte trin på kunderejsen er rigtig mange ting, som man kan måle på i forhold til at se, om I er på rette vej.

Udover at få produceret noget godt indhold, og det kan JumpStory hjælpe jer med, så foreslår vi, at I opsætter nogle få målepunkter og fokuserer på disse. Eksempelvis vil I kunne måle på:

– Antal besøgende på jeres hjemmeside
– Hvor de besøgende kommer fra
– Antal følgere på de sociale medier
– Hvor lang tid de besøgende bruger på jeres hjemmeside
– Hvor mange gange jeres videoer bliver vist på YouTube
– Hvor mange abonnenter I har på jeres blog
– Hvor mange abonnenter I har på jeres nyhedsbrev
– Hvor mange hjemmesider der linker til jer
– Hvor mange kommentarer der er på jeres blogopslag og sociale medier.

I forbindelse med ovenstående er det oplagt at føre denne målbarhed videre til de andre trin på kunderejsen.

Når vi taler både leads og faktiske kunder, så kan I også måle på:

– Antal downloads
– Konverteringsraten fra besøgende på jeres hjemmeside til antal salg
– Hvilke sider der konverterer bedst
– Hvad det koster at skaffe en ny kunde (såkaldt Customer Acquisition Cost)
– Værdien af en kunde på den lange bane (såkaldt Customer lifetime value).

Det er altså helt afgørende, at I fokuserer på dels at få skabt noget godt digitalt indhold og dels måler på, om det så også ender med at skaffe jer nye relationer og kunder.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu