Chat with us, powered by LiveChat

Fokusér på din kundetype og ram præcist med din markedsføring

”Hvilken overskrift er bedst?”
”Hvor lang skal min tekst være?”

Spørgsmålene er bare nogle af dem, vi jævnligt ser i diverse markedsføringsgrupper på de sociale medier, eller som dem, der arbejder professionelt med markedsføring, ofte får fra deres kunder.

Når nogen stiller deres spørgsmål offentligt, ser man tit, at mange mennesker begynder at svare. Også mennesker, som hverken kender spørgeren eller vedkommendes virksomhed. Og værst af alt: som heller ikke kender målgruppen for den pgl. virksomhed. For at kunne svare på spørgsmål som de to indledningsvist nævnte er det allervigtigste nemlig at vide, hvem ens målgruppe er.

Fremover får du lettere ved at besvare forskellige spørgsmål om markedsføring, hvis du arbejder efter en metode/model, som jeg nu vil præsentere dig for. Modellen hedder ”Emotionelle Kundetyper” og er udviklet af firmaet af samme navn, og den bygger på Sanne Dollerups ph.d. (Aalborg universitet) ENGAGING THE SHOPPING EXPERIENCE.

I denne model inddeles kunder i fire arketyper. Og den enkelte virksomhed udvælger så en arketype og tilpasser markedsføringen efter kundetypen. Osv. Er der behov for det, justeres eller udvikles produkterne også, så de passer til kundetypen.

Det hele gør det lettere at tiltrække de rette kunder.

Let at se den røde tråd

Lad os tage fat på de to indledende spørgsmål igen.

”Hvilken overskrift er bedst?”

Alt efter kundetype kunne overskriften lyde:

– Gå på opdagelse på vores hemmelige lager
– Hør hvordan jeg kvajede mig, sidst jeg købte nyt tøj
– Se topprofessionel ud i det nye Hugo Boss jakkesæt
– Få grundig rådgivning i din lokale tøjbutik lige nu.

Overskrifterne taler til de fire forskellige typer:

En vil overraskes. En vil lære afsenderen at kende. En vil have succes. En vil være sikker på, hvad han køber.

Alt efter hvad vi lover kunderne i vores markedsføring, er det helt essentielt, at dette også er, hvad de får, når de tager kontakt til os. Hvad enten de besøger vores fysiske forretning, hjemmesiden eller ringer til os.

Hvis vi lover overraskelser, nytter det ikke noget, at vi keder kunderne.

Lover vi personlig kontakt, og signalerer vi, at vi gerne vil have, at kunderne lærer os at kende som mennesker, disharmonerer det, hvis de i praksis møder personale med en meget lukket og formel adfærd. Lover vi professionalisme, skal vores firma fremstå superprofessionelt på alle platforme. Og markedsfører vi os på grundig rådgivning, er det alfa og omega, at alle medarbejdere både kan deres stof og har tid til engageret at give rådgivning.

Det fine ved modellen er, at det hele hænger naturligt sammen. Derfor ved vi blandt andet, hvor lang teksten skal være, alt efter hvilken type kunde vi vil kommunikere til.

Vi ved f.eks., at den kundetype, der gerne vil overraskes, foretrækker en tekst, der er så kort som muligt, så han/hun ikke kommer til at kede sig. Kan du supplere med aktivitet som lyd, video eller elementer, der bevæger sig, når kunden mindst forventer det, vil det stimulere denne kundetype yderligere. Overraskelse og det at undgå at kede sig hænger her sammen.

Og den kundetype, som gerne vil lære afsenderen godt at kende, har brug for, at netop det går igen i hele teksten, ikke bare i overskriften. Længden på teksten spiller ikke den store rolle, bare teksten er let at forstå og især personlig. Og hvis kunden samtidigt kan se, at han/hun har meget tilfælles med afsenderen (virksomheden), er det godt. For denne type køber ind på: dig og mig – sammen.

Vil du sælge du til kundetypen, som opfatter sig selv som professionel, skal alt dit materiale incl. teksten være professionelt og vise resultater og effektivitet. Tid er her penge, så fat dig gerne i korthed og gør det tydeligt for læseren, hvad han/hun får ud af at handle med dig. Nogle gange kan du måske være nødt til at skrive langt. Her er det så vigtigt, at du er meget bevidst om at holde den professionelle tone, for du mister læseren, hvis du begynder at inddrage private anekdoter eller andet, der opleves som irrelevant.

Den sidste kundetype, der køber ind på grundighed, vil gerne vide alt. Når vedkommende researcher før et køb, læser han/hun gerne hele den lange produktbeskrivelse samt mange anmeldelser. Derfor kan en tekst ikke være for lang. Så længe der ikke er fejl i teksten, og kunden bliver informeret og hjulpet på vej til at foretage købet, har du en god kontakt med denne kundetype.

 

Ekstremt vigtigt at vælge den rette type

Dem, der er certificerede i emotionelle kundetyper, har en række retningslinjer for, hvordan man skal kommunikere til de forskellige typer. Og kommer man i en situation, der ikke er taget højde for i retningslinjerne, vil man her have let ved at forudse, hvad typerne gerne vil have, og hvad de frastødes af – fordi man kender kundetyperne så godt, og fordi modellen er logisk.

Der er en enkelt hage ved systemet. Nemlig at modellen er så simpel, at mange tror, de kan bruge den uden at have sat sig ordentligt ind i den. Derfor opleves det desværre, at en butik/virksomhed konkluderer, hvilken kundetype den fremover vil gå efter, udelukkende på baggrund af f.eks. et blogindlæg som dette eller efter at have hørt et enkelt foredrag. Og det er meget problematisk, for lige så præcist du rammer, når du rammer rigtigt, lige så præcist rammer du, når du rammer forkert. Derfor kan du med forkert kundetypevalg komme til at sende dine eksisterende kunder væk.

Omkring valget af kundetype er dette for komplekst at komme ind på i et blogindlæg. Men du kan læse mere om forskningen bag i den ph.d., som kundetyperne bygger på, her.

 

Dette gæsteindlæg er skrevet af Majbritt Lund.

Majbritt Lund er uddannet journalist og har siden 2007 drevet sit eget kommunikationsfirma, hvor hun rådgiver, underviser og skriver markedsføringstekster målrettet emotionelle kundetyper. Hjemmesidetekster, herunder SEO, samt e-mailmarkedsføring har det primære fokus.

Sommeren 2017 blev hun blandt de første fem i hele verden certificeret i emotionelle kundetyper hos Emotionelle Kundetyper. Hun er desuden forfatter til flere bøger om salg og markedsføring.

Læs mere om Majbritt Lund

Connect på LinkedIn med Majbritt

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu