Husker du den røde tråd i din kommunikation?

Det her har du med garanti prøvet et utal af gange: Du sidder lige og slapper af med Facebook og er på vej igennem dit newsfeed. Nogen må have fået færten af, at du har ledt efter nyt sengetøj på nettet, for pludselig dukker en annonce op i mellem dine feeds:

”Hej! Vi hedder Dit Interiør. Vores super bløde sengetøj i ekstra længde er lige det, du mangler. Og lige nu får du 20 % rabat. Kom med mig, så du kan få mere at vide.”

Det lyder godt. Du er nysgerrig. KLIK.

”Hej, vi hedder Dit Interiør. Vi sælger alt fra sengetøj til lamper. Hvad kan vi hjælpe dig med?”

Grrzfbrmpf!

 

Inden du læser videre, må jeg hellere understrege, at ovenstående er et 100 % fiktivt eksempel (der findes mig bekendt ikke noget, der hedder Dit Interiør), og jeg er ikke ude på at lange ud efter interiørbranchen.

Men det er et klassisk eksempel på, hvad der ofte sker, når virksomheder har gang i mange forskellige kampagner – om mange forskellige produkter og løsninger – i mange forskellige kanaler. Man mister overblikket over egen kommunikation og glemmer alt om den røde tråd. Hvis det også gælder dig, skal du vide, at det er dyrt for din konvertering.

 

Brug flere målrettede landingpages

Det er sjældent en god idé at sende trafikken fra alle dine forskellige kilder ind til én og samme landingpage. Du har sandsynligvis indledt dialogen forskelligt ude i diverse kilder. Og hvordan skal én og samme landingpage samle naturligt op på dem alle sammen? Endnu værre er det at sende dem til forsiden, hvor dialogen nulstilles og din potentielle kunde oplever at skulle starte forfra igen. Lige som i mit tænkte eksempel ovenfor.

”Jamen, så er jeg på den grønne gren, for min landingpage handler netop om det ene produkt, som jeg præsenterer ude i alle mine kampagner, på Google og i mine SoMe-opslag”.

Jooo, men mon ikke du forsøger dig med forskellige vinkler på dialogen om dette produkt? Måske du bruger forskellige USP’er for at ramme forskellige målgrupper. Eller forskellige sæsonafhængige tilbud hen over året. Eller måske du bruger udefrakommende hændelser eller kommentarer som optakt til dit budskab.

Lad os lige vende tilbage til det ovenstående eksempel igen: Hvis kunden (lad os kalde hende Heidi) fra dialogen i Facebook-annoncen kommer ind til en landingpage, hvor det ikke allerøverst på siden er helt tydeligt, at hun er kommet til en side om ikke bare sengetøj – men blødt sengetøj, i ekstra længde, med 20 % rabat, så er hun allerede på vej væk igen. Det var jo det budskab, der motiverede hende til at klikke herind.

 

Hold fast i motivationen

Tænk på det sådan her: Du står med en motiveret potentiel kunde, som er troppet op på dit site på grund af en dialog, du selv har indledt et eller andet sted. Det kan være dialogen begyndte på Google, det kan være i en bannerkampagne, på Instagram – og det kan sågar være på den foregående side på dit eget site.

Din opgave er nu at holde fast i den dialog og holde fast i kundens motivation. Med andre ord, undlad for guds skyld at begynde at snakke om alt muligt andet nu. Du skal bekræfte hendes motivation. Du skal gøde den og få den til at vokse med flere uimodståelige argumenter. Du skal gøre hende tryg ved at handle med dig og fjerne al hendes tvivl. Og så skal du få hende til at sige ja og committe sig, INDEN du begynder at snakke om andre ting – som fx andre produkter, relaterede services, hvor hun bor, eller hvordan hun vil have produktet leveret. Med mindre du altså sælger et produkt, hvor det servicemix, der er designet rundt om produktet, er en væsentlig motivationsfaktor.

Alt, hvad der kan trække hendes tanker væk fra den indledende intention og interesse, som hun kom med, kan forårsage frafald. Også praktiske informationer og valg, som kan virke omstændelige, uoverskuelige eller irrelevante, kan forårsage frafald, hvis de præsenteres inden, hun har sagt ja tak.

 

Sælg dine sko før du snakker om snørebånd

Forestil dig at du træder ind i en fysisk skobutik. En venlig ekspedient spørger, hvad hun kan hjælpe dig med, og du svarer, at du har brug for nye vinterstøvler. ”Ja så gerne, det har vi lige her,” siger hun og fører dig hen til hylden med vinterstøvler. Men inden du når at skabe dig et overblik, trækker hun dig videre hen til et stativ med snørebånd og siger ”Vi har også tilbud på snørebånd i dag”. Pas på, at du ikke gør det samme på dine landingpages.

I den sidste ende handler det om hele tiden at holde fast i den røde tråd som det, der skaber flow i kommunikationen og binder kunderejsen sammen. Tænk sammenhæng ind i din kommunikation og dit flow: Hvor kom hun lige fra? Hvad har vi lige snakket om, eller måske endda lovet? Hvordan fortsætter vi bedst dialogen, så hun ikke føler, at vi begynder forfra – eller at vi overlader det til hende selv at finde frem til den side på sitet, hvor dialogen fortsættes. For det kan du godt glemme. Det sker ikke.

Det kan godt være, at der måske er gået et par måneder, fra du har skrevet teksten til din landingpage, til du skriver teksten til dit nye kampagnebanner. Men for Heidi går der altså kun et splitsekund, fra hun klikker på banneret, til hun er på din landingpage. Så hun kan sagtens huske, hvad du lige har fortalt og lovet hende – selv om du måske selv har glemt det.

Jo bedre du lykkes med at fortsætte dialogen, der hvor I slap – jo bedre vil du lykkes med at konvertere. Hvad enten det er salg, leads, signups eller andet, du arbejder på at skaffe til din forretning.

Derfor er personalisering også så super effektivt et værktøj. Her holder vi hele tiden fast i data, så vi ved hvad Heidi gjorde sidst, hvad hun klikkede på, og hvad hun aldrig fik bestilt. Her har vi alle muligheder for at samle op, præcis hvor vi slap den. Så Heidi mærker, at hun ikke bare er et anonymt IP-nummer, men at du faktisk ved, at hun er Heidi – og at du GIDER huske hende for at gøre det nemt for hende.

Men det – personalisering – er et helt andet blogindlæg… 😊


Gæsteforfatter på bloggen

Ovenstående er et gæsteindlæg skrevet af Heidi Collin.

Heidi Collin arbejder som Digital Strategy Manager hos Novicell.

 

Læs mere om Heidi her og følg hende på de sociale medier:

LinkedIN

Twitter

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu