Sådan bruger du bedst billeder på LinkedIn

Generelt er billeder på sociale medier en god idé, fordi de kan – hvis de er brugt rigtigt – være med til at skille dig og dine opslag ud fra de øvrige opslag i brugernes nyhedsfeed. Sådan er det selvfølgelig også på LinkedIn.

Der er umiddelbart to måder, du kan få billeder i dine LinkedIn-opslag:

  1. Når du deler et link, hvor et billede er tilknyttet.
  2. Når du deler et rent billedopslag.

 

Værd at vide om billeder i link-opslag

Forudsætningen for, at der kommer et billede med, når du deler et link er, at siden du deler har et billede. Enten et billede i selve indholdet eller hvis billedet er angivet via meta data og egenskaben og:image.

Det er klart at foretrække, at du på dit website benytter dig af meta-tagget og får angivet, hvilket billede der skal bruges. Gør du ikke det, kan det være meget tilfældigt, hvilket billede der bliver vist i linket og nogle gange kan LinkedIn beskære det meget uheldigt.

Se f.eks. hvordan dette logo er blevet beskåret:

 

På ovenstående link var der endda et flot, stort billede, som ville have virket meget bedre i dette opslag. Hvilket billede der bruges, kan altså styres med og:image meta tagget.

Her er et eksempel på et linkopslag i nyhedsfeedet, hvor billedets beskæring og dimensioner passer fint:

 

 

Bruger du billeder i højformat, er billedet småt, eller har du på anden måde ikke styr på dimensionerne, kan en deling af dit link komme til at se således ud:

 

 

Altså et meget lille thumbnail-billede til venstre og linkoverskriften til højre.

I skrivende stund anbefales det, at billedstørrelsen til links er 1200 x 628 pixel. Tjek evt. denne størrelsesguide for opdateret info.

 

Foretræk billedopslag i stedet for linkopslag

Der er flere og flere test der viser, at billedopslag får et større reach samt flere interaktioner som likes og kommentarer, end linkopslag får.

Om det skyldes, at brugerne simpelthen reagerer mere eller bedre på billedopslag, eller om det er LinkedIn, der nedprioriterer linkopslag, fordi de vil have, vi bliver på platformen i længst mulig tid, kan vi kun gisne om.

Det er en taktik, vi selv bruger på vores egen LinkedIn side (gå gerne ind og følg siden):

 

 

Ovenstående LinkedIn-post er et billedopslag. Linket vi deler – og som vi gerne vil have folk til at klikke på – sætter vi ind i teksten.

Prøv selv taktikken af, både på din personlige profil og på din virksomhedsprofil og se, om ikke du får et større reach og mere engagement.

 

Overvej højformat eller squareforamt

For få år tilbage var ”social medie-politet” der omgående, hvis vi kom til at dele videoer eller billeder i højformat. Det måtte man bare ikke, fordi billederne og videoer ville blive vist på en ikke særlig æstetisk måde.

Men nu har de fleste sociale medier ændret i deres billedvisninger, således at billeder i højformat sagtens kan vises. LinkedIn er, som ofte, altid noget bagefter med at tage nye trends til sig, men præcis denne trend har de fået implementeret.

Og det har en kæmpe fordel – udover at brugeren ikke behøver at tage højde for, om billedet nu er i højformat eller tværformat.

For når du scoller ned over nyhedsfeedet på mobilen og ser et billede i højformat, vil posten fylde stort set hele skærmen. Se her:

 

 

Du får altså brugerens fulde opmærksomhed, når du bruger højformat. Og den kan godt være svær at få på sociale medier.

Squarebilleder, eller kvadratiske billeder, som du måske kender fra Instagram, giver også noget mere fylde og et andet perspektiv. Disse er nu også mulige at bruge i rene billedopslag på LinkedIn.

Vores anbefaling er at teste de forskellige billedformater af i forskellige sammenhæng, og se hvad der virker bedst for dig og din virksomhed.

 

Upload flere billeder til samme post

Der er ikke særlig mange der gør det, og netop derfor bør du gøre det.

Du kan rent faktisk uploade flere billeder til en post. Det giver en form for gallerifunktion i posten, og derudover kommer du til at fylde meget mere i opslaget.

Det kan f.eks. bruges, hvis du har været til konference eller en messe, og set og taget billeder af mange forskellige ting.

Du kan bruge det til employer branding, hvor du viser billeder fra et socialt arrangement, jeres virksomhed har afholdt, som virksomheden Supporters har gjort her:

 

 

Eller som Morten Vium fra Netværksakademiet gjorde, da de søgte en lejer til deres kontor:

 

 

Denne gallerifunktion kan du både bruge på private profiler såvel som på virksomhedssider.

Den eneste ulempe ved at uploade flere billeder er, at du ikke har nogen mulighed for at styre, hvordan de skal beskæres eller listes op.

 

Skriv budskaber ind i billedet

Hvis du vil skabe ekstra opmærksomhed og fremhæve budskaber, kan du overveje at skrive disse ind i billedet, som virksomheden Digital Works for eksempel gør her:

 

 

I det hele taget kan tekst være en måde, du giver stock photos lidt liv eller et personligt touch.

Du kan også bruge tekst på billedet til at fremhæve en medarbejder. Det gør Netcompany fornemt her:

 

 

Brug stockphotos med kant

Brugen af stock photos er ofte uberettiget udskældt.

Det skyldes ikke, at billederne er stock photos, men i højere grad at der vælges de forkerte motiver, som så bliver cheasy, tacky eller klicheagtige.

Se for eksempel dette billede fra HubSpot:

 

 

Billedet giver dig sikkert ikke rigtig noget ekstra og i et news feed, hvor der ellers sker meget, kan et sådant billede godt blive overset i farten. Lad dig ikke snyde af de mange likes og kommentarer. De har over en kvart million følgere og over 3000 ansatte, så alt hvad HubSpot lægger op, vil få engagement.

Med lidt kritisk sans kan du sagtens bruge stock photos og skabe lidt kant.

Se for eksempel her hvordan konsulentvirksomheden Valcon bruger dette billede til at skabe opmærksomhed omkring deres vækst:

 

 

Det, der gør billedet interessant, er dels den megen luft til venstre. Den beskæring giver noget ro til et ellers uroligt nyhedsfeed. Og dels er det den søde dreng, der prøver at måle sin egen vækst.

Sidst men ikke mindst skal du huske, at holdninger til billeders udtryk er subjektivt. Du kan ikke undgå at ramme forbi nogen af og til. 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu