undgå fejl på LinkedIn

LinkedIn: Skab professionelle relationer

LinkedIn er først og fremmest kendt som det professionelle sociale netværk. Mere professionelt end socialt, idet brugerne primært deler branchenyheder og opslag om virksomheder, produkter og tendenser. Der er naturligvis også et socialt aspekt. Brugerne netværker med hinanden og efterlyser/opsøger jobmuligheder.

Inden vi kommer til selve opslagene og indholdet, skal vi måske se nærmere på de forskellige muligheder, du har på LinkedIn. Du kan lave et almindeligt opslag, et billedopslag eller et blogindlæg.

Hvor et almindeligt opslag p.t. kan bestå af maks. 1300 tegn inkl. mellemrum, kan et blogindlæg rumme op til 40000 tegn inkl. mellemrum.

Desuden kan du formatere teksten i et blogindlæg med eksempelvis fed eller kursiv skrift, underrubrikker osv. De muligheder for redigering har du ikke i et almindeligt opslag.

Kend din målgruppe

Når du skriver – uanset formål – er det vigtigt, at du er bevidst om mediet og målgruppen. Det har du sikkert hørt til hudløshed, men det gør det ikke mindre rigtigt! Hvem vil du nå – og hvad vil du med dem?

Mediet er i dette tilfælde LinkedIn, og med sin profil som det professionelle sociale netværk kan du hurtigt regne ud, at det ikke er her, du skal dele opslag udelukkende om dit familieliv, kattevideoer og lignende – med mindre det selvfølgelig er relevant for din målgruppe.

Din målgruppe er kunder, kolleger, branchefolk, ledere og lignende. Du har muligvis også venner og familiemedlemmer i dit netværk, men det vil formentlig ikke være dem, du kommunikerer til oftest.

Professionelt er ikke upersonligt på LinkedIn

Når vi gentager, at LinkedIn er det professionelle sociale netværk, er det for at understrege, at det adskiller sig fra andre netværk.

Du kan spørge dig selv, om du ville være Facebook-venner med alle, du er forbundet med på LinkedIn. Svaret vil formentlig være nej. Det bliver for personligt, vil du måske tænke.

Men er LinkedIn så upersonligt? Nej! Du skal ikke skrive som en virksomhed eller som en neutral repræsentant for en virksomhed. Du er bevidst om mediet og din målgruppe – og derudfra skriver du, som den, du er.

Vi forbinder og skaber netværk med mennesker. Vi vil gerne mærke, at det er et menneske, der skriver. Det meget formelle og udelukkende professionelle skaber en distance og bringer dig ikke tættere på din læser.

Du må derfor gerne – du skal faktisk – bruge en personlig, uformel tone. Humor. Emojis. Del personlige historier, anekdoter, oplevelser og erfaringer. Så længe det har en vis relevans for dit netværk. Og hvornår har det så det?

Del viden og værdi

På LinkedIn er brugerne meget nysgerrige. De søger viden. Viden, der giver dem værdi.

Det kan være faglig, menneskelig eller generel viden. Viden om nye tilgange, produkter og ydelser (som kan skabe værdi). Viden om menneskelige ressourcer, ledelse og udvikling. (som kan skabe værdi).

Den viden behøver ikke være din egen. Du kan dele artikler, blogindlæg og andre ting ved at indsætte et link i dit opslag. Du skylder dog dit netværk at fortælle, hvorfor du deler linket, og hvordan det indhold, du linker kan skabe værdi.

Værdien er vigtig. Kan en bruger se værdien i dit opslag, er sandsynligheden for, at vedkommende læser, interagerer og deler størst. Husk derfor værdien. Spørg dig selv, inden du skriver – skaber det her værdi for mit netværk?

Salg sælger ikke

Der findes imidlertid ikke mange virksomheder, som vil påstå/tilstå, at de ikke skaber værdi for deres kunder eller for omverdenen. Eller at deres produkter ikke gør.

Har din virksomhed lanceret et nyt produkt eller en ny ydelse, som skaber værdi? Og det vil du gerne fortælle dit netværk på LinkedIn.

Show it, don’t tell it!

Forklar, hvordan/hvorfor det skaber værdi. Konstater ikke bare, at det gør det. Og at man i øvrigt kan købe 3 for 2’s pris netop nu.

Gå efter kommentarerne på LinkedIn

Ligesom på andre sociale netværk kan dine læsere give dit opslag en tommel op, skrive en kommentar eller dele det.

Kommentarer kan sprede et opslag mere end tomlen – også uden for dit netværk. Overvej derfor, hvordan du kan få folk til at kommentere. Det kan fx være at slutte af med et spørgsmål, som din målgruppe kan svare på.

Og når dine læsere kommenterer, så interager med dem. Det holder dialogen gående og kan generere flere kommentarer.

Indhold over form

Du skal ikke have været på LinkedIn særligt længe og ikke have lavet mange opslag, før du vil vide, at der er rigtig mange faktorer, der afgør, om et opslag bliver en succes eller ej. Det er desuden dig, der definerer succesen.

Kan man sige, at der er en bestemt type opslag med et bestemt antal tegn, som klarer sig bedst? Nej, det er indhold over form. Er dit indhold relevant og værdiskabende nok, vil læseren scrolle med dig hele vejen.

Timing spiller en stor rolle. Hvornår er din målgruppe aktiv på LinkedIn?

Og så lige 23 ting mere …

Her kan du se et meget succesfuld LinkedIn-opslag. Det er en liste over 23 fejl, du (måske) begår på LinkedIn. Her ramte skribenten bag, Morten Vium, hovedet på sømmet. Det væltede ind med kommentarer, og mange blev på meget kort tid formentlig klogere på det professionelle sociale netværk.

Fejl du bør undgå på LinkedIn

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu