Hvorfor produktbilleder er vigtige i ehandel

Produktbilleder er én af de ting, som mange online forretninger ofte nedprioriterer, når der skal afsættes budget til marketing. De typiske grunde til at man nedprioriterer budget til produktbilleder er:

  1. Man ofte kan få leveret ”okay” billeder af en producent
  2. Man kan ikke se et direkte og her-og-nu salgsresultat af et godt billede
  3. Det kan virke (og være) ret dyrt
  4. Det er besværligt
  5. Det kan være tidskrævende.

Det er meget nemmere at skrive en god tekst, som er anderledes en konkurrenternes, og hvis produktet er en generisk vare, som kunden kender i forvejen, hvilken forskel gør et billede så?

 

Et billede siger mere end 1000 ord

Selv på et generisk produkt hvor kunden ved hvad de vil have, er der en række faktorer, udover prisen, som gør at de vælger at købe lige netop hos dig.

Hvis kunden kender produktet, er det tvivlsomt, at de læser meget af produktteksten. Derfor er billeder af produktet en af de vigtigste måder at differentiere sig på. Ja, en iPhone er en iPhone, men kan du vise et miljøbillede af den, hvordan den ser ud i hånden, hvor lækker den er i en bestemt sammenhæng, ja så sælger du ikke bare et produkt men en fornemmelse eller følelse, som er mere værd end de 99,- de sparer hos konkurrenten.

 

Dette billede er fundet via JumpStory Billeder.

 

Er man et brand, fx hvis man selv designer sit tøj, er billederne endnu vigtigere. For så er billedet ikke bare et produktbillede, men et billede der skal fortælle kunden hvilken livsstil, de udtrykker, når de går med brandets tøj.

Produktbilleder vil altid afspejle brandet hos den forretning, der sælger produktet. Har man lav kvalitet i sine produktbilleder, selvom det er generiske produkter, så vil kunden også få en opfattelse af forretningen som et sted med lav kvalitet. Omvendt vil man heller ikke have ALT for høj kvalitet, hvis man netop vil udstråle at være en discount butik.

 

Online metrics for billeder

Gode billeder har en klar og målbar påvirkning af forskellige metrics man kan måle på. Enten direkte i Analytics, ved splittest eller kendskabsgrads-målinger og lignende.

Her er de vigtigste ting, som produktbilleder påvirker:

– SEO – Optimerede billeder kan påvirke dine rankings på Google

– Brugeroplevelsen – Ordentlige billeder giver den besøgende en bedre oplevelse

– Konverteringsraten – Gode billeder kan give mere salg direkte

– Mindre retur – Gode billeder kan mindske returraten. Især for tøj og lignende

– Brand – dine billeder har direkte påvirkning på opfattelsen af din forretning.

Man skal med andre ord ikke undervurdere effekten af gode produktbilleder, og heller ikke selvom der ikke ses en umiddelbar og her-og-nu effekt af billederne.

Dette billede er fundet via JumpStory Billeder.

 

Hvilke billeder skal man tage – og hvor mange?

Mange tænker, at det er meget enten-eller med at tage produktbilleder. At enten gør man alting med alle produkter, eller også gør man så lidt som muligt. Men der findes andre måder at gribe det an på.

Fritlagte billeder

Det mest basale billede er det fritlagte billede. Dét billede er vigtigt, fordi du bruger det mange steder i markedsføringen, og gerne paster det ind i nyhedsbreve, annoncer osv. Desuden sender du måske dit produktfeed ud til eksterne platforme, og de foretrækker også oftest at få fritlagte billeder med hvis baggrund. Så et basalt produktbillede vil du gerne have på alle produkter.


Dette billede er fundet via JumpStory Billeder.

 

Opstillet billede

Hos mange forretninger giver det mening at tage billeder, hvor man sætter produktet op på en bestemt måde. Det kan være ligesom et fritlagt billede på en hvid baggrund, men hvor det kan være fra andre vinkler, eller viser produktet på en anden måde end den rent simple set fra forsiden.

Dette er den nemmeste måde at supplere med flere billeder på, fordi de er nemme at tage og kræver ikke særligt meget. Især ikke hvis du i forvejen ER i gang med at tage et produktbillede fra starten.

Hvis du sælger produkter, hvor du får billeder leveret af producenten eller en grossist, så er det her den nemmeste måde at differentiere sig fra dine konkurrenter på.

Denne slags billeder bør man lave på sine bedst sælgende produkter, og helst produkter man forventer skal være online i lidt længere tid.

Miljøbilleder

Miljøbilleder er klar det mest krævende at lave. Her tager man sine produkter ud og bliver fotograferet i de omgivelser, som får produktet til at se godt, og hvor man som kunde kunne forvente at se den.

For en tøjdesign virksomhed vil man eksempelvis rejse ud et sted med model og fotograf og tage billeder i naturskønne omgivelser. Sælger man havemøbler vil man sætte dem ud på en lækker terrasse (og allerhelst i solskin), og sælger man PC vil man tage billede af det i et kontor i en arbejdssammenhæng.

Miljøbilleder er både dyre og tidskrævende. Dyre fordi de oftest kræver særligt udstyr i form af lys mv samt professionel assistance som model, fotograf, makeupartist, photoshopping og lignende. Og internt tidskrævende hos medarbejdere som skal koordinere, finde lokation, flytte produkter og så videre.

Udvælg de absolut vigtigste produkter i dit sortiment til miljøbilleder og brug den nødvendige indsats på dem. De produkter som er vigtigst for dit salg, som er vigtigst for dit brand, og som du vil bruge allermest i din markedsføring og som får allermest synlighed og trafik.

Dette billede er fundet via JumpStory Billeder.

 

 

Produktbilleder er ikke raketvidenskab, men…

Starter du helt fra bunden, eller har du bare helt basale billeder som ligner alles andre, er det vigtigste: At komme i gang. Better Done Than Perfect.

Brug din smartphone til at tage billeder af nogle flere vinkler eller i nogle situationer eller sammenhænge. Det er meget bedre end ingenting, og nu har du allerede adskillet dig lidt fra konkurrenterne.

Hust at give billedet en ordentlig beskrivende IMG TITLE og ALT TEKST, så den ser godt ud i Googles øjne.

MEN har du allerede godt med produktbilleder, og BRAND er rigtig vigtig i din forretning, så er du nødt til at gøre meget mere ud af det. Investere både tiden og pengene i det. Men det er godt givet ud, og vil kun ses på succesen i din forretningen på den lange bane. Også selvom det eneste der kan måles på den helt korte bane er omkostningerne 😉

 


Dette gæsteindlæg er skrevet af Martin Pihl.

Martin Pihl er en erfaren E-Commerce Manager, som har arbejdet som ehandel-ansvarlig hos både startups og store virksomhed som Silvan, Whiteaway, BON’A PARTE og andre.

Læs mere om Martin Pihl

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu