Sådan skriver du den perfekte SEO artikel

Hos JumpStory bruger vi vores unikke kombination af kunstig intelligens og erfarne tekstforfattere til at hjælpe virksomheder med tekster til ethvert formål. Ét af de mere efterspurgte produkter er artikler, der skal booste virksomhedens tilstedeværelse og placering hos søgemaskinerne. Såkaldte SEO-artikler.
Vi har nedenfor samlet vores bedste råd i den forbindelse …

De gode råd nedenfor kan naturligvis ikke gøre den forskel, som vores algoritmer gør i forhold til indholdet. Derfor vil vi altid opfordre dig til at køre dine SEO tekster igennem JumpStory platformen, før du publicerer dem. Ikke desto mindre får du nedenfor nogle brugbare guidelines, hvis du ønsker at komme højere op på Google og i det hele taget arbejde professionelt med din tilstedeværelse og ranking på søgemaskinerne.

Vær omhyggelig med de keywords du vælger

Nogle keywords er mere populære end andre. Det gælder sådan som med al anden konkurrence, at hvis du vil i toppen på et søgeord som ”modetøj”, så er det noget vanskeligere end at rangere højt på eksempelvis ”vandrestøvler til norske spejdere”.

Derfor anbefaler vi altid at starte ud med de lidt mindre populære nøgleord og bygge videre på dette.
Hvis du ikke er abonnent på JumpStory endnu, så er der forskellige måder, hvorpå du kan hente inspiration til hvilke keywords, du skal vælge. Eksempelvis kan du skrive en bruttoliste over de ord, du gerne vil findes på via Google, og så anvende Googles Keyword Planner til at vurdere konkurrencen på dem.

Som sagt anbefaler vi, at du starter med at skrive artikler med afsæt i keywords og søgeord, der er lette eller middelsvære og som samtidig er så populære, at de opnår minimum 100 søgninger pr. måned.

Brug varianter af dit keyword i selve SEO-artiklen

Når du skriver artiklen, så bør du bruge varianter af dit søgeord undervejs i artiklen. Dette skal gøres på en måde, hvor artiklen stadigvæk er naturlig og læseværdig, for det er og bliver Googles konkurrenceparameter nummer ét.

Når det alligevel giver mening at anvende varianter af søgeordet undervejs i artiklen, så skyldes det, at Googles algoritmer godt kan lide de såkaldte LSI-varianter. Dette står for en indekseringsmetode, som indgår i Googles beregningsmodeller, og i praksis betyder, at varianterne hjælper Google med at forstå, hvad din artikel omhandler. LSI står i øvrigt for Latent Semantic Indexing.

Skriv i et omfang af 1500-2000 ord

Der kan siges meget mere om gode SEO-artikler end disse tre konkrete råd. Hvert eneste råd kan nemlig uddybes med flere tips. Eksempelvis bør du i forhold til ovenstående råd omkring varianter holde fokus på, at søgeordstætheden i din artikel ikke overstiger 3%. Det vil sige, at du ganske vist skal nævne både søgeord og relaterede søgeord, men i et naturligt omfang i forhold til helheden.

Det vil være alt for omfattende at gå i detaljer med dette, men det er relevant at nævne, nu hvor tredje råd i denne lille guide lyder: Skriv SEO-artikler i længden 1500-2000 ord.

Altså kommer det igen tilbage til, at artiklen som helhed rent faktisk skal have kød på og ikke blot er en ophobning af keywords skevet på en strategisk smart måde. Med ”kød på” menes også, at Google foretrækker artikler af en vis længde.

Dette skyldes flere ting, og én af dem er, at det tæller positivt i Googles regnskab desto længere tid, at dine besøgende rent faktisk befinder sig på den side, hvor artiklen er.

Ergo vil denne lille guide til SEO-artikler blive positivt påvirket af, at du bruger 3 minutter på at læse den frem for ét minut. Omvendt kræver dette naturligvis også, at du finder indholdet spændende og relevant, og så er vi igen tilbage ved, at du ikke blot kan manipulere Google. Der skal være noget at komme efter!

Reglerne for links anno 2018

Foruden ovenstående tre konkrete råd så er det værd at huske på, at de gode gamle ”linkregler” stadigvæk gælder her anno 2018. Der er til tider diskussioner i SEO-verden omkring, hvorvidt det er en god idé at linke til sider udenfor sit eget website.

Nogle vil hævde, at dette risikerer at skade konverteringsraten, fordi brugeren jo så klikker sig væk fra din side og måske glemmer at vende tilbage. Hos JumpStory er vi af den overbevisning, at hvis man leverer et godt nok produkt eller service, så skal brugeren nok komme tilbage.
Derudover kan du jo blot sørge for, at disse eksterne links åbner i et nyt vindue, så du på den måde hjælper brugeren med at bevare overblikket.

Og netop dette med at hjælpe brugeren er jo i sidste ende det, det hele bør handle om. Det er en god service til brugeren at linke til et sted, hvor der eksempelvis er uddybende info eller andre perspektiver på det, du skriver om, og derudover virker det også godt i forhold til SEO at inkludere links internt på din egen hjemmeside til mere information.

Endelig vil vi afslutte denne lille guide til SEO-skrivning med at nævne, at artiklen her jo faktisk ikke opfylder alle kravene. Den er under 1000 ord, men til gengæld er den skrevet i et letforståeligt og forhåbentlig underholdende sprog. Det skulle gerne gøre, at du rent faktisk har læst den til ende, og på den måde vægtes det måske højere hos Google end det præcise antal ord. Og sidstnævnte er måske hovedpointen over dem alle: Der findes hundredtusindvis af SEO virksomheder og rådgivere, som alle sammen vil fortælle dig, at de ved præcis, hvordan Googles algoritmer fungerer og skal ”snøres” eller måske bare tilgodeses.

Sandheden er nok nærmere den, at det er der meget få i verden, som rent faktisk gør, og derfor er vi tilbage ved noget af det, som JumpStory altid vægter højere end alt andet: De gode tekster der skaber resultater.

Hvis du følger disse simple råd, så lover vi dig, at det kan forbedre dine nuværende resultater. Hvis du vil have boostet dette yderligere, så prøv JumpStory af helt gratis og se den massive forskel, det kan gøre for din virksomhed.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu