5 konkrete råd når du vil lykkes med SEO

Hvad enten du overvejer at lancere et helt nyt website, eller du overvejer at lancere en ny produktkategori eller underside til et eksisterende website, følger her 5 gode råd til, hvorledes du lykkes med at komme til tops på Google. 

Inden jeg kommer med mine gode råd, skal det selvfølgelig understreges, at der er meget stor forskel på, hvor svært det er at komme til tops på Google alt afhængig af, hvor konkurrencepræget dit marked er. 

 

1. Start altid med at kortlægge søgemønstret for det område, du gerne vil bevæge dig ind på

Inden du lancerer dit nye website, er noget af det allervigtigste, at du skaber dig et overblik over, hvorledes søgeadfærden er på det marked, du gerne vil ind på. Med søgeadfærden mener jeg, at du bør få lavet et Excel sheet, som fortæller dig, hvor mange månedlige søgninger der er på alle relevante søgeord inden for din branche. Det er en stor fordel, hvis du kan få inddelt søgeordene i semantiske grupper, således at du får dem grupperet i nogle meningsfyldte grupper, som du efterfølgende kan bygge dine landingsider efter.

Her er et konkret eksempel fra et website (findmaaltidskasse.dk), som vi selv har bygget op fra bunden:

 

 

Som det ses, er der i søgeordsgruppen “Aftensmad” 85.690 søgninger på Google hver måned. Jeg har herefter mulighed for at dykke yderligere ned i denne søgeordsgruppe, hvor der ligger alle de søgninger, som relaterer sig til gruppen  “Aftensmad”. Det er disse søgninger, man så efterfølgende kan begynde at bygge sine landingsider ud fra.

Som hovedregel vil den landingside, der matcher søgningen bedst på både title tag, meta beskrivelse og indhold på siden, være den side, som Google mener er det bedste søgeresultat at vise brugeren. Så hvis du kan lave en landingside, som indeholder det bedste og mest præcise indhold, vil du have en større chance for at blive vist højt på Googles søgeresultat.

 

2. Fokusering på mest relevante søgeord i forhold til dit produkt

Når du har lavet din søgeordsanalyse, er det tid til at træffe nogle ret vigtige valg i forhold til hvilke søgeord, du vil fokusere dit website på. Og dermed også hvilke landingsider du skal bygge.

I de fleste brancher findes der en række meget oplagte søgeord, som ofte har en ret høj månedlig søgevolume. Det er klart anbefalelsesværdigt, at du bygger landingsider, som skal forsøge at ranke på disse søgninger.

Dog kan det anbefales også at bygge en række landingsider, som fokuserer på de lidt mindre (men stadig relevante) søgninger på dit marked. Og hvorfor så det? Af den simple grund at disse søgninger stadig er meget relevante for dit website, men at konkurrencen fra dine konkurrenter ikke er så hård som på de større søgninger. Dermed vil du hurtigere få mulighed for at komme til at ranke på relevante søgninger og dermed få noget meget relevant trafik fra Google ind på dit website. 

 

3. Byg gode og relevante links til dit website

For overhovedet at have en chance for at komme til at ranke på relevante søgninger på Google er en af de helt afgørende faktorer, at du har nogle gode og meget gerne relevante links ind til dit website. Dette er en af de faktorer, som Google tillægger meget stor vægt,  når de skal vurdere, om dit website skal være blandt de øverste på søgeresultatsiden.

Og hvad er et godt link så, kan du spørge? I mine øjne er et godt link fra et domæne med en høj domæne rating (DR) og dermed et link fra et domæne, som har mange gode indgående links fra andre domæner med en høj DR. Et godt link er også fra et godt vedligeholdt website, hvor der løbende bliver publiceret nyt godt og relevant indhold.

Og hvad er et link med høj relevans så? Hvis vi vender tilbage til eksemplet med måltidskasserne, er et link fra et website, som omhandler noget omkring mad eller madlavning et yderst relevant link. Det kunne eksempelvis være fra et site som Valdemarsro.dk eller Gastromand.dk

 

4. Kig på dine vigtigste konkurrenter

En anden ret vigtig ting du bør gøre, inden du giver dig i kast med at designe dit nye website, er at tage et grundigt kig på dine nærmeste konkurrenters websider. Et godt råd vil være at kigge på de øverste 10 konkurrenter på Google. Det, du blandt andet skal kigge på, er:

– Hvilke landingsider har de bygget og hvor meget indhold har de skrevet på hver enkelt landingside?

– Bruger de andet en tekst på siden? Eks. Video, informacials grafik mm. Er det noget der også kunne være relevant for dit website?

– Hvilke indgående links har de til deres sider og kan du skaffe disse og / eller andre relevante links?

– Hvordan er hastigheden på deres sites? Ligger der her en mulighed for at du kan bygge et endnu hurtigere website end dem?

 

Når du kigger på dine konkurrenter giver det dig samtidig mulighed for at få et indtryk a,f hvor meget arbejde de har lagt i at nå dertil hvor de er i dag. I nogle brancher er der så store adgangsbarrierer, at det kan være meget svært – og dyrt,  at få foden indenfor. Så du skal altså overveje, om du har musklerne til at tage konkurrencen op og om du har en fair chance for at få succes.

 

5. Monitorér din trafik dagligt

Når du først har fået dit website i luften og er kommet godt i gang med at bygge indgående links, er det meget vigtigt, at du hele tiden holder øje med udviklingen i din trafik. Du skal både kigge på den overordnede organiske trafik til din side, men du skal også kigge på, hvordan udviklingen er i trafikken på dine undersider. Her kan det anbefales at bruge værktøjer som Google Analytics, Accuranker og eventuelt Ahrefs.

Et godt råd er at kigge på, hvilke af dine landingsider der klarer sig bedst på Google og fokusere endnu mere på disse sider ved at producere endnu mere relevant indhold til siden og og bygge flere relevante links. På den måde forstærker du siderne og du kan dermed sætte yderligere fart på din rangering på Google.

 


Dette gæsteblogindlæg er skrevet af Mark Andersen.

Mark Andersen har arbejdet med digitalt salg og digital markedsføring i mere end 8 år. Han har arbejdet for  flere store danske og internationale online virksomheder som eksempelvis eBay, Jyllands-Posten og Nordjyske Medier.

I 2018 stiftede han selskabet Admill ApS. Admill har som mission at give forbruger et overblik over abonnementsydelser indenfor forskellige områder, herunder forbrugslån, bredbånd og måltidskasser. Du kan besøge et par af Admills sites her tjek-laan.dk findmaaltidskasse.dk.

 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu