Sådan måler du performance på sociale medier

Kender du værdien af din virksomheds indsats på sociale medier? Ved du, om I får mere værdi ud af sociale medier end andre digitale kanaler? Har du svaret på, hvorfor jeres næste kampagne skal køre på Facebook og ikke Instagram eller YouTube? Og hvordan skal fordelingen af budgettet egentligt være for at få mest mulig return on investment?

Hvis du kender svaret på de spørgsmål, så tilhører du en lille og ganske særlig skare af personer – og du bør gå ind til din chef og spørge om lønforhøjelse. 

Hvis du ikke føler dig overbevist om, at du kan svare på spørgsmålene med sikkerhed i stemmen, så frygt ej – langt de fleste vil nemlig have svært ved at svare på bare ét af de spørgsmål. 

Sociale medier er i evig forandring, og din performance afhænger af platformenes individuelle algoritmer, der sjældent forbliver ens længe. Selv mindre ændringer kan have stor indflydelse på, hvordan dine resultater ender med at se. 

Ved at læse dette blogindlæg er du på vej til at finde ud af, hvordan du kan måle værdien af din indsats på sociale medier, og hvordan du kan sammenholde denne med de øvrige marketingkanaler, du benytter. 

 

Benyt dig af marketing KPI’er og ikke social KPI’er

Selvom mange stadig ser sociale medier som noget særligt og anderledes, så skal det altså måles på samme måde, som du vil måle eksempelvis digitale bannere og web-tv. Det skal måles ud fra professionelle mål. Facebook, Google og de øvrige aktører har flere hundrede forskellige måleparametre, men det er faktisk kun få af dem, du bør forstå og fokusere på.

I forhold til hvad mange stadig tror, så er det eksempelvis ikke verdens undergang, hvis din fanbase ikke vokser stødt hver måned eller at din engagement rate ikke er høj på hvert eneste opslag. Dét der betyder noget, er de mål, der spiller en betydning for forretningen, og det er de mål, du skal have brudt ned til noget, du kan bruge på tværs af digitale platforme og ikke bare sociale medier. Det er den eneste rigtige måde hvorpå, dig og din chef kan vurdere effekten og værdien af sociale medier, og finde af hvordan tid og budget er brugt bedst.

Men hvis fanbase og engagement rate ikke er nøglen til succes, hvad er så? Spørgsmålet er ikke så let at besvare, for det kommer i høj grad an på, hvilken branche, forretning og kampagne der er tale om. Det er umuligt at liste tre mål, som alle kan bruge på tværs af kampagner, platforme og content formål.

I stedet for at liste tre universelle mål, vil jeg herunder tage fat i eksempler på forskellige situationer, som du forhåbentligt kan lade dig inspirere af.

 

Virksomhed A

Virksomhed: FMCG brand, eksempelvis en sodavand

Mål: Skabe opmærksomhed i målgruppen

Forestil dig, at du arbejder med digital marketing og vil sikre, at din sodavand er top of mind hos målgruppen. Du har to forskellige stykker content, som du ønsker at annoncere til din målgruppe.

Først og fremmest skal du fokusere på din rækkevidde i målgruppen, og hvor meget du betaler i CPM (cost per 1000 impressions). Når du nok i din målgruppe, eller rammer du kun 10%? Eller omvendt, når du hele din målgruppe flere gange og ender med en alt for høj frekvens?

CPM er en variabel, der bl.a. bliver påvirket af din budgetstørrelse, målgruppestørrelse og annoncens tidsperiode. For at være sikker på, du får de resultater, du ønsker, bør du monitorere kampagnen løbende.

Foruden rækkevidde og CPM, vil du gerne skabe et aftryk, så målgruppen husker dit brand. Det ville være fedt at lave kvalitative og kvantitative undersøgelser i målgruppen efter hver kampagne, men det er de færreste, der har tid og ressourcer til dette. Derfor har Facebook udviklet en metric, de kalder ’Ad recall lift’, og det er deres vurdering af, hvor mange mennesker i målgruppen, der vil huske din annonce to dage efter, de er blevet eksponeret for den.

Disse metrics vil give dig og din chef et bedre overblik over, hvilken værdi sociale medier har tilført, og, pånær ’Ad recall lift’, er det tilmed metrics, som kan benchmarkes på tværs af marketingkanaler.

 

Virksomhed B

Virksomhed: Bilmærke

Mål: Få flere til at overveje dette mærke

Du er nu ansvarlig for sociale medier for et bilværke, og I skal til at køre en kampagne for en ny bilmodel, hvor I har en video af modellen til rådighed. Et af forretningsmålene er at sikre, at målgruppen er blevet gjort opmærksomme på denne nye model, og at de tager den med i deres overvejelser, når de begynder at lede efter en ny bil.

Såfremt dette er tilfældet, kan du eksempelvis se nærmere på, hvor lang tid folk i snit ser videoen, hvor mange der ser den helt igennem, og hvad du betaler for dette. Fordelt på de kanaler, du har valgt at benytte. Det er ikke raketvidenskab, for det er sikkert allerede dét, dine kolleger måler på, når de måler performance på øvrige kanaler som web-tv, bannere og lign.

Ved at vælge disse tre metrics er du et skridt tættere på at vide, hvilke platforme der er bedst i denne situation, og hvordan sociale medier generelt er med til at opnå de forretningsmål, der er sat. Det giver indsigter og argumenter, du kan vise til din chef, når du skal dokumentere værdien af en kampagne eller spørge om yderligere budget til næste kampagne. Såfremt resultaterne er gode, naturligvis.

 

Virksomhed C     

Virksomhed: Webshop

Mål: Salg

Hvis du arbejder for en webshop, og I lige har lanceret et nyt produkt, så er forretningsmålet givetvis at skabe salg. Udover at have installeret en pixel på hjemmesiden, så du kan måle salgene, så har du givetvis nogle taktiske annoncer klar, der skal få folk over på hjemmesiden. Så langt så godt!

Herfra bør du monitorere kampagnen jævnligt og være opmærksom på, hvor mange salg der generes, men også konverteringsraten og hvad der bliver betalt for en konvertering. Ved at gøre dette, så ved du altid, hvilken platform, der er mest effektiv for din virksomhed, og du kan ligeledes få indikationer på, hvornår det er tid til at ændre på kampagnens setup, eksempelvis om du skal fokusere både på Facebook og Instagram, eller om det er mest effektivt kun at målrette en af platformene.  

 

Var det det?

Det her er en forkortet version af, hvordan du kan tænke og arbejde med marketing og i særdeleshed hvordan du skal måle performance på sociale medier. Det at arbejde med forretningsmål, analyser og indsigter er ikke raketvidenskab, men det er min klare overbevisning, at det er et område, der fortjener meget mere opmærksomhed, end det får i dag. At der ikke er nok fokus i dag, kan skyldes mange ting, bl.a. at medarbejdere ikke kender forretningsmålene godt nok, at hverdagen er meget hektisk, og der simpelthen ikke er tid nok, eller at man bare ikke har et godt nok værktøj, der kan hjælpe med denne opgave. Den sidste forklaring har min partner og jeg løsningen til, da vi i deepdivr netop har udviklet en software platform, der måler og visualiserer performance på sociale medier, og samtidig giver anbefalinger til, hvordan der kan optimeres for højere effekt.   

Hvad end forklaringen (undskyldningen) er, så bør den ikke godtages. Det er tid til, der arbejdes mere professionelt med dette område, da de fleste virksomheder kan spare mange penge ved at forbedre deres indsats på sociale medier.

 


Dette blogindlæg er skrevet af gæsteblogger Mikkel Rossing.

Mikkel er Co-Founder & CCO hos virksomheden deepdivr. deepdivr er en platform, der hjælper virksomheder med at forbedre deres ROI på sociale medier.

Mikkel har tidligere været Head of Strategic Partnerships hos Mindshare Danmark og før det havde han ansvaret for TELMORE’s aktiviteter på sociale medier, da han arbejdede hos TDC Group.

Følg deepdivr på Twitter her.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu