stockphotos-gode
Jonathan Løw
Jonathan Løw
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Opskriften på at vælge de rette stockfotos

Hvordan vælger man de rette billeder til sine websider, blogindlæg eller artikler? De billeder der får folk til stoppe op og se nærmere på resten af indholdet. De billeder som formår at vække følelser hos folk, og i bedste fald får dem til at dele dit indhold. Hvad definerer de gode billeder?

Det nemmeste i verden er at vælge dårlige stockfotos. Nettet flyder over med services, der tilbyder dem. Du kan endda finde adskillige stockfotos-services, hvor du kan downloade dem gratis.

Men hvad er forskellen på et godt og et dårligt stockfoto, og hvordan finder man et godt billede, hvis det nemmeste i verden er at vælge et dårligt?

Undgå dårlige billeder på dit website

Lad os starte med at beskrive et dårligt stockfoto, og hvilke faktorer der er med til at dømme det ude.

Først og fremmest er billedkvaliteten vigtig. Du synes måske, det er unødvendigt at nævne, men du vil blive overrasket over hvor mange, der rent faktisk går på kompromis med kvaliteten af de fotos, de vælger til at understøtte det skrevne indhold de udgiver.

Med så mange websites online der giver mulighed for at downloade billeder i høj kvalitet, burde dette slet ikke være aktuelt, alligevel sker det, at folk bliver dovne og måske nærige, når det kommer til billeder og vælger den hurtigste og billigste løsning.

Alt for ofte sker det også, at billedvalget bliver alt for konkret. Eksempelvis vælges der et stockfoto til en online guide om SEO, hvor bogstaverne S-E-O står henover billedet med store typer. Eller det klassiske mødebillede med jakkesætsbeklædte medarbejdere, bevæbnet med laptops, placeret rundt om et mødebord – ofte i et stort mødelokale med gigantiske vinduer (underforstået fordi de befinder sig i en skyskraber) – dette billede er en klassiker, som ofte udvælges til at ledsage virksomhedsbeskrivelsen på firmawebsitet.

Klichefyldte billeder er desværre et fejlvalg alt for mange ofte begår. At gå efter den samme type billede, som allerede er set på tværs af hundredvis af websites, er aldrig en stærk løsning – det devaluerer dit unikke indhold og giver i værste fald en fornemmelse af utroværdighed.

Er der styr på rettighederne?

En anden vinkel på et dårligt stockfoto er dem, hvor der ikke er styr på rettigheder.

Eller det kan være der ér styr på rettighederne i forhold til udbyderens hjemland, men hvis du som dansk virksomhed fx benytter gratis billeder fra en amerikansk service, så kan du risikere at komme i klemme. Og det sker desværre ind imellem at danskere kommer til at bøde for overskridelse af ophavsrettigheder, på trods af at de har handlet i god tro og fulgt disse siders anvisninger.

Vi har selvfølgelig sørget for, at de billeder, du får adgang til hos JumpStory, er billeder du rent MÅ bruge uden at komme i klemme. Du kan læse mere om dette på vores FAQ side.

Sådan vælger du det gode billede til din tekst

Når du har brugt lang tid på at lave godt og vedkommende indhold, så er det afgørende, at det billede du vælger til at ledsage det skrevne indhold, som minimum er på samme kvalitetsniveau som din tekst. Kan det ovenikøbet løfte indholdet yderligere, har du ramt rigtigt – du har fundet et godt stockfoto.

Der er uanede muligheder online for at finde præcist det billede, der understøtter og bidrager til dit fabelagtig udførte stykke indhold. Det kræver lidt længere tid at finde billeder med høj autenticitet og det helt rette budskab, men det vil altid lønne sig på den lange bane at investere den ekstra energi og tid det kræver.

Det betaler sig at tænke ud af boksen og undgå at læne sig op ad, hvad alle andre gør. Prøv i stedet at være kreativ og sats på det unikke, så du og især dit indhold bliver husket. En god tommelfingerregel, når det gælder dit billedindhold, er at gå efter noget der vækker følelser hos din målgruppe. Det er naturligvis fortrinsvis de positive følelser, du skal søge, når du leder efter billeder, der skal vække noget i folk, men alt efter dit andet indhold, kan det ind imellem også give mening at arbejde med de lidt tungere følelser. Nogle gange kan det jo være kraftfuldt at vække bittersøde minder hos læseren, og det kan være netop den følelse, der gør at dit indhold bliver exceptionelt og bliver delt igen og igen. Det er dét gode billeder kan.

Er det passende i sammenhængen, skal du heller ikke være bange for at toppe dit indhold med en lidt humoristisk kant. Indhold med en sjov eller komisk vinkel har langt større chance for at blive delt på sociale medier og kan give dit website og dit indhold et mere menneskeligt islæt – noget mange værdsætter i disse tider, hvor alt bliver mere og mere digitalt.

Optimer dine billeder

I jagten på det gode og autentiske billeder, der skal understøttede dit veludførte tekstindhold, møder du måske billeder, der godt kunne være de rette, men de mangler måske lige det lille ”et eller andet”.

Det kan være, at farverne ikke er de helt rigtige, eller at billedet er lidt tomt – måske ville en plakat på væggen, en vase med blomster, en laptop på bordet, eller noget helt andet, fuldende billedet og gøre det helt perfekt til det formål, som du skal bruge det til.

Du kan altid redigere de stockfotos, du vælger at bruge, så de passer til formålet. Uanset om det er farverne, der skal skrues lidt på, om billedet skal optimeres med elementer fra et andet foto eller en iøjnefaldende grafik, så er det kun dig, der sætter grænsen for, hvor meget et givent billede kan optimeres, så det matcher dit website og dit indhold perfekt.

Gå i øvrigt altid efter visuelt indhold, der hænger sammen med farver og design på dit website. Stil og balance i farveskala og visuelt design er med til at lokke de besøgende til at blive lidt længere.

error: Content is protected !!