Storytelling – sådan gør du

Storytelling er en ældgammel ting. Det er en måde, hvorpå virksomheder skaber relationer til deres potentielle kunder og fastholder dem over tid.

Uanset om det så er LEGO, der lægger stor vægt på arvegodset, eller Intel, der fortæller historier om inspirerende mennesker, som de deler værdier med, så er historiefortællingen i hovedsædet. Det helt afgørende spørgsmål at stille sig selv som virksomhed er, hvorvidt man rent faktisk laver storytelling, eller blot fortæller historier. Forskellen ligger i høj grad i autenticiteten. 

3 overordnede huskeregler i forhold til autentisk storytelling

1. Fortæl din egen historie Generiske historier hører fortiden til. Ligesom det ikke virker, hvis du sender en pressemeddelelse ud til alle medier, så virker det heller ikke, hvis du forsøger at kopiere andres historier. Et godt udgangspunkt for din egen fortælling kan være at tænke på din organisation, uanset størrelse, som en startup – at I lige er gået i gang. Spørg dig selv: Hvordan startede det her egentlig? Hvori bestod og består magien?2. Fortæl med følelse(r) Følelser er autentiske og efterlader et stærkt minde i modtagerens hukommelse. Men hold fast i autenticiteten så det ikke fremstår som en sæbeopera.3. Tænk i en eventuel kulturel betydning af dit brand Da Starbucks skulle arbejde med storytelling, lavede de en kampagne, som fortalte om deres plads i vores liv. Igennem små mini-historier med afsæt i virkelige møder fra hele verden fortalte de historien om, hvordan både travle forældre, livslange venner, kærester etc. mødes over en kop kaffe hos Starbucks. De fortalte historier om de gode ting, der kun kan finde sted, i de menneskelige møder.Adidas gjorde igennem #mygirls storytelling-kampagnen deres produkt til noget mere end et produkt, og de flyttede fokus fra at ville sælge, til at fortælle stærke historier sammen med deres kunder. Det blev til en global storytelling indsats om mødet mellem kvinder, hvor Adidas-produkterne indgik på en meningsfyldt måde, og hvor brugerne oprigtigt oplevede, at det gjorde en forskel for dem.

3 gode råd: Sådan fortæller du historier i praksis

Med ovenstående overordnede råd i bagagen vil vi kigge nærmere på, hvordan du så rent faktisk fortæller autentiske historier. Nedenstående pointer i forhold til autentisk storytelling er baseret på en kombination af neurovidenskabelige studier (Carol Barash m.fl.) og content marketing teknikker …1. Find dine øjeblikke Et øjeblik finder sted på et bestemt sted og tidspunkt. Ingen øjeblikke er ens. Tænk på dine egne personlige historier såsom dit første kys eller den første gang, du mærkede følelsen af succes. Hvad skete der? Hvem var der? Hvad sagde de? Hvad ville vi have set?Tænk nu på den måde ud fra dit brand. Ethvert brand lever for kunderne igennem en række touch points. En voksen har måske lavet et særligt måltid via dit produkt. En IT administrator har måske skåret ventetiden ned med 50% og opnået en forfremmelse. Hvis du kan vise dine forbrugere disse øjeblikke, hvor din virksomhed skabte størst mulig værdi for dem, så er du ét skridt tættere på at forbinde dem med dit brand. 2. Tag spejl-testen Markedsføring er notorisk berømt for ikke at virke ægte. Man kan hurtigt afkode, når noget er reklame, og med det samme har man paraderne oppe. Prøv i stedet at stille dig foran et spejl og kig dig selv i øjnene. Fortæl nu historien bag din virksomhed. Troede du selv på den? Kunne du mærke den? Gør dernæst det samme foran en ven eller et medlem af familien. Kan du mærke, at historien forbinder jer? Hvis du kan svare ja til begge spørgsmål, så tag den autentiske historie med dine egne ord og skriv den ned.3. Byg historien op Ligesom gode film skal dine historier have en begyndelse, en midte og en afslutning. Her er nogle eksempler på, hvordan du kan gøre…a) Sug modtagerne til dig eksempelvis igennem en problemstilling, som målgruppen kender alt for godt: ”Vores økonomiansvarlige havde nu ringet for fjerde gang for at bede om nogle vigtige nøgletal, men systemet var stadigvæk nede.”b) Byg yderligere indhold eller fortælling på i midten – skab evt. suspense: ”Min nye kontakt hos [Firma X] satte sig ned sammen med mig ved skrivebordet, og efter en time havde han ordnet problemerne med databasen. Jeg kunne ikke lade være med at smile, da de vigtige data endelig poppede op på skærmen.”c) Lav en forløsende afslutning ”Jeg kom hjem i tide den aften og kunne putte tvillingerne samt fortælle dem en lille godnathistorie.”Når du først begynder at arbejde med et skelet for historien, så kan du lege med alle mulige måder, hvorpå du kan beskrive dine kunders mulige oplevelser og forbinde jeres brand til dem igennem historiefortællingens kunst. Naturligvis kan du også eksperimentere med den klassiske struktur, som vi har beskrevet ovenfor.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

jonathan@jumpstory.dk

Hvad har du på hjerte?

Ja ja, fint nok at du sælger sofaer, bygger toplanshuse i provinsen eller bager maltbrød efter en helt særlig opskrift. Men hvorfor gør du det? Og

Læs artikel
Prøv det nu