Tillykke med det kinesiske nytår og velkommen til grisens år!

Grisens år er det sidste i den kinesiske 12 års cyklus og skulle blive et år for refleksion og eftertanke, så det er derfor et meget relevant tidspunkt at reflektere over, hvad det hastigt voksende kinesiske digitale økosystem betyder for danske, europæiske og amerikanske virksomheder og forbrugere.

 

Jeg har haft mulighed for at have tæt kontakt med det kinesiske marked og har fulgt udviklingen af det kinesiske digitale økosystem tæt igennem de sidste 10 år. Jeg har både startet teams i Kina og hjulpet fremadstormende startups med at forstå og samarbejde med kinesiske platforme som Tencent, WeChat, Meitu og andre.

Overordnet er der 3 områder, som jeg ofte har set, at man har undervurderet betydningen af, når det kommer til Kina.

 

 

1. Hastighed og skala

Innovation af digitale platforme sker også i Kina, og det sker hurtigere end noget som helst andet sted på jorden. Det kinesiske økosystem er i løbet af få år gået fra at have været fokuseret på at kopiere nyheder fra Silicon Valley – og til at udvikle platforme, som er absolut nyskabende. TikTok (kaldet Douyin i Kina) er den nyeste stjerne på himlen. De lancerede deres videoplatform i 2016 og er nu det hurtigst voksende sociale medie i verden med 500 millioner brugere på kun 2.5 år. Og i modsætning til for få år siden så er Facebook nu blevet dem, der bliver inspireret, og deres Lasso app kom på marked et væsentligt senere og uden megen succes.

 

 

2. Globalisering

Efter i lang tid at have været fokuseret på det kinesiske marked så ser vi nu firmaer som netop Bytedance, der med udviklingen af TikTok for første gang har skabt en virkelig global platform, der både fungerer i og udenfor Kina. Bytedance opkøbte en anden kinesisk skabt platform Musica.ly, som i løbet af kort tid blev meget populær blandt teenagere i specielt USA. Med sammenlægningen af de to apps til TikTok er der blevet skabt en ny kreativ platform af unge creators, hvor trends i et større omfang end tidligere spreder sig fra Kina og til vesten og omvendt.
Meitu er et andet eksempel, det er basalt set en AR selfie app, som har over 450 millioner MAU og har spredt sig udover sydøstasien. Da de er eksperter i AR, var det også naturligt for Facebook at kigge i den retning, da de skulle have udviklet de første lenses til Facebook’s Messenger platform.
Et sidste eksempel er Tencent, der med opkøbet af spilfirmaet Supercell også købte spilplatforme som Clash of Clans og Boom Beach, spil der bliver spillet af millioner af europæere og amerikanere. Senest har de stået for udviklingen af PUBG Mobile (Player Unknown Battle Grounds), hvilket også er fast inventar på mange gamere’s mobiler.

 

 

3. Monetization

En væsentlig forskel mellem de store spillere i Kina inden for Social Media som f.eks. WeChat/TikTok og Facebook/YouTube er, at de kinesiske er skabt med udgangspunkt i, at de ikke ser reklameindtægter som den eneste model for virksomhederne. Hvor Facebook’s indtægter hovedsageligt er baseret på reklamer, så er de store kinesiske platforme i højere grad økosystemer, hvor indtjeningen kommer fra transaktioner i økosystemer. Man har fra start arbejdet med det udgangspunkt, at indtjeningen skulle komme fra en lang række områder, ikke udelukkende baseret på reklamer- som har vist sig at være Facebook’s akilleshæl.
Derfor har Tencent -som ejer den største kinesiske ‘super app’ WeChat- investeret millioner i JD, som er en af de største e-commerce platforme. Walmart har tilsluttet sig dette samarbejde, og Google investerede i 2018 en halv milliard dollars i JD.
Alibaba har på den anden side også skruet op for investeringerne for at kunne få sine produkter helt ud til forbrugerne, og deres samarbejde i den forbindelse med TikTok/Douyin betød, at man nu kan købe Alibaba’s produkter direkte gennem TikTok platformen.

I dag er det selvfølgelig allerede afgørende, at man forstår de basale forskelle mellem de digitale økosystemer i Kina, hvis man vil gøre sig nogen forhåbning om at bryde igennem på markedet.

 

 

Men min pointe er, at det er man altså også nødt til at forstå, selvom man kun opererer udenfor Kina. Og det er ikke om 10 år det sker, det ER sket… og vi kan ikke fra et dansk perspektiv bare sidde og sige, at vi ikke vil være en del af det. I stedet bør vi være helt fremme og forstå, hvordan vi kan udnytte, at vi kommer fra et lille land og ikke er en del af Donald Trump og Xi Jinping’s magtkamp og handelskrig. Der er masser af udfordringer som privacy og datasikkerhed, men dem, der først kommer ud af starthullerne og tager fat på mulighederne, vil have en enestående chance for at skabe fremtiden.

 

 

Lars er Senior Vice President for MTV’s Digital Studios baseret i New York med teams og studios både i New York og Los Angeles.
Lars har tidligere skabt LEGO’s success på digitale platforme. Han ankom til LEGO i 2011, hvor den jydske legetøjvirksomhed ikke engang havde en Facebook side. I løbet af kort tid udvidede han sin afdeling med teams i USA, Danmark, Shanghai og Singapore. I 2015 placerede Adweek LEGO som verdens bedste brand på social media og YouTube.
Lars er af Holmes Report blevet udnævnt til at være en af de 25 mest innovative og betydningsfulde ledere indenfor marketing i Europa.

Lars’ hjemmeside: www.larssilberbauer.com – Lars’ Twitter: www.twitter.com/larssilberbauer

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu