Sådan får du topplaceringer på Google

Du kender det måske selv. Du søger efter noget på Google og scroller forbi de betalte annoncer (Google Ads) og ned til de organiske resultater.

Nogle gange ser du Wikipedia som resultat nr. 1, andre gange nyhedssider som bt.dk, dr.dk, politiken.dk osv. Ofte ser du virksomheder, både store og små.

Èn ting de alle har til fælles er, at deres hjemmeside, for det meste af tiden, er det, som jeg kalder ”heavy weight” – dvs. de har en omfattende hjemmeside med meget indhold og informationer om deres brancher/services/produkter.

Men en ting, du aldrig ser på 1.pladsen på Google, er en lille tynd side, der minder om et visitkort. En lille side, hvor der næsten ikke er noget information.

Hvorfor ikke?

Fordi Google har til formål at rangere de hjemmesider højest, som giver dig den bedste information, men hvor meget information er så nok?

 

Drop elevatortalen

Du har sikkert nok hørt, at en god elevatortale er på 30-60 sekunder, altså at du skal kunne forklare din virksomhed på under 1 minut, men det ene minut er så også som tale, hvor du stresser med at få så meget info ud som muligt pga. tidsmangel – og i sidste ende får du faktisk fortalt rigtig meget om din virksomhed.

Elevatortalen munder så ud i et møde, typisk på en time.

Her får du virkelig snakket for din syge moster om, hvorfor du er god, og hvorfor kunden skal handle med dig.

I løbet af den ene time, får du givet så meget information, at det måske svarer til 5.000 ord eller mere.

Du går fra mødet, og kunden er blevet markant klogere på dig og din virksomhed, og har alle forudsætninger for at træffe et valg, om han/hun skal handle hos dig.

Giver det god mening?

Super! Så forklar mig, hvorfor jeg skal besøge din hjemmeside, læse blot 100-150 ord og derfra vurdere, om din virksomhed er en virksomhed, som jeg gerne vil handle med.

Endnu bedre spørgsmål er, hvordan i alverden skal Google vurdere, baseret på de 100-150 ord, hvorvidt din hjemmeside har de fornødne informationer, som brugerne søger efter?

Det kan ikke lade sig gøre, og det er derfor, du aldrig ser små tynde hjemmesider rangere som nr. 1.

 

Be a heavyweight

De store sider har de bedste placeringer, først og fremmest fordi de har meget information, og fordi de opdaterer deres information løbende. Så der er ikke nogen grund til at genopfinde den dybe tallerken – bare gør det samme som de store sider.

Struktur er utrolig vigtig

Lad være med at skrive dine ydelser på din side i punktform:

  • Min ydelse 1
  • Min ydelse 2
  • Min ydelse 3
  •  

Få oprettet alle dine ydelser som undersider, så du får en god struktur på din side:

.dk/min-ydelse-1
.dk/min-ydelse-2
.dk/min-ydelse-3

Du ser jo heller ikke æbler i tekstilafdelingen i Bilka, vel? Struktur på en hjemmeside er alfa og omega. Sørg for at dele tingene op.

 

Husk at fylde op

Hvis du går i Bilka for at købe frugt og grønt, og du blot ser 2 tomater, 1 æble, 1 gulerod, 1 broccoli og 1 banan, bliver du nok ganske skuffet, og vil sikkert ikke handle der igen. Det er også derfor, at Bilka altid har en frugt- og grønt-afdeling, som er fyldt godt op, er pænt og rent og har de ting, du gerne vil have.

Sådan skal du også tænke ift. dine tekster på dine undersider – sørg for, at der er fyld på, og at der er nok informationer.

Forestil dig, at du er til møde med en kunde, hvor du skal præsentere dig selv, din virksomhed, dine ydelser og vigtigst af alt, hvorfor kunden skal handle med dig. Sørg for at skrive gode tekster, der for alvor kan forklare alt – leave no stone unturned!

En tekst på 500 ord forklarer en del, men en tekst på 5.000 ord forklarer måske alt.

Har du svært ved at skrive, så få hjælp til det – det er derfor, at der findes ydelser som fx Jumpstory.dk.

Hvorfor er længere tekster vigtige? Fordi de er med til at give din side fylde, og hvis du gennemser alle de sider, som rangerer nr. 1 på Google, så er der næsten ikke nogen sider, som har MINDRE end 10.000 ord samlet set på deres hjemmeside. 

 

Skriv om alle relevante emner – selv de perifere

Det er meget nemt at lade sig forføre til blot at skrive om det, som er éns egne services/ydelser. Men når man så har skrevet alt det, som man nu kan skrive, kan det være svært at skrive om det samme emne igen og igen. Derfor vil det være en god idé at tænke bredt og kombinere andre emner.

Hvis du fx er en bogholder, som kan hjælpe med momsregnskab, så er det ikke nok at bare skrive, at du er god til det – du skal også vise det.

En god måde at vise det, er, at du fx skriver gode og fyldestgørende indlæg om følgende ting:

  • Momssatser
  • Momsfrist
  • Momsregler
  • Momsundtagelser
  •  

Hvordan blev jeg pludselig så klog omkring moms?

Tja.. Jeg Googlede ordet ”moms”, og 1. pladsen er Wikipedia, hvor ovenstående informationer findes.

Med denne strategi bliver din side informationsrig, og som jeg kalder det ”Heavy-weight”.

 

Spread the word

For at få en topplacering, er det ikke nok blot at have en informationsrig hjemmeside – du skal også have links til din hjemmeside. Det er andre hjemmesiders måde at anerkende din hjemmeside – ved at linke til den.

En god måde at få links på er ved at gøre andre hjemmesideejere opmærksomme på din hjemmeside og dit indhold, og så er det selvfølgelig vigtigt, at du har sørget for at have en informationsrig hjemmeside.

For det er nok lidt svært at få andre til at linke til din side, hvis der blot står 100-150 ord, hvor du skriver, at du er god til momsregnskab.

Men hvis du nu har en heavy-weight hjemmeside, hvor der er det ene indlæg efter det andet, hvor du sprudler med viden og god info omkring momsregnskab, så bliver det nemmere for andre at henvise/linke til din side.

Og hvis du spørger samtlige SEO-eksperter, så vil de fortælle dig, at måden at opnå topplaceringer på Google, er ved godt indhold på siden + gode relevante links til din side.

 


Gæsteforfatter på bloggen

Ovenstående er et gæsteindlæg skrevet af Mohammad Dadkhah.

Mohammad har siden 2005 arbejdet med online marketing. 

Læs mere om ham på www.dadkhah.dk og følg ham på de sociale medier:

Facebook

LinkedIN

YouTube 

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu