Twitter: Få fuglene til at synge om dig

Twitter er til de korte, skarpe budskaber. Det kan gå hurtigt på Twitter, hvor dit budskab pludselig kan komme meget bredt ud. Det sociale medie med fuglen er ikke så udbredt i Danmark som i andre lande. Kun omkring 17 % af danskerne har en Twitter-profil. Nogle følger bare passivt med, andre deltager meget ihærdigt. Og her er Twitters eksistensberettigelse: Det store engagement, som brugerne lægger for dagen.

Både privatpersoner, virksomheder og brands bruger Twitter. Ligesom ethvert andet socialt medie skal du overveje, om du behøver en profil der – som supplement til andre medier og kanaler. Det er endnu en kanal, der skal passes, og her kan du ikke genbruge opslag fra fx Facebook, for du har kun 140 tegn at rutte med.

Begrænsningens kunst

At du kun har 140 tegn til et tweet, kræver somme tider kreative løsninger, men nøglen til succes på Twitter er, at du respekterer grænsen på 140 tegn. Jo, du kan godt lave sammenkædede tweets, men det bliver ofte uelegant.

Til gengæld ser brugerne på Twitter mildere på kreative stavemåder og formuleringer, hvis det kan hjælpe dig med at holde grænsen på 140 tegn.

Emojis kan med et enkelt tegn forklare et helt ord eller en følelse, og du vil derfor se mange af dem i brug på Twitter.

Mediets sprog og rytme

Er du helt ny på Twitter, skal du nok bruge noget tid på at se, hvordan andre skriver og kommunikerer generelt. Her er det gængs praksis at retweete, hvad andre har skrevet – også uden selv at kommentere opslaget. Du kan også besvare et tweet, som andre lavet. Og så kan du selvfølgelig synes godt om andres tweets, ligesom du kender det fra andre sociale medier.

Når dit tweet bliver retweetet, kommer dit budskab hurtigt vidt omkring. Især hvis du tweeter på engelsk. Nogle anbefaler, at du er konsekvent i dit valg af sprog. Har du mange engelsktalende følgere, kan det naturligvis også forvirre, at der kommer et på dansk. Dog er det værd at følge din mavefornemmelse – henvender dit budskab sig til et dansk publikum, virker det mere naturligt at skrive på dansk, ligesom du skal skrive på dansk, hvis du besvarer et dansk tweet.

Alt i alt afhænger det naturligvis af, hvor international din målgruppe er. Det er din målgruppe, der sætter dagsordenen!

Privatpersoner, politikere, pressefolk, Politiet

Brugerne på Twitter repræsenterer et bredt udsnit af befolkningen. Dog er især politikere, journalister og andre mediefolk særligt glade for mediet herhjemme. Som privatperson har du således også mulighed for at komme i direkte dialog med en folkevalgt eller andre, du måske kender fra TV.

Både private og offentlige organisationer er også til stede og bruger Twitter aktivt til at dele nyheder. Nyhedsmedier, mediehuse, tv-/radioprogrammer, musikfestivaler, politiet, DMI, Novo Nordisk og Mærsk er blot nogle af de organisationer, som holder USA’s præsident Trump ved selskab.

Om din virksomhed skal have sin egen side, eller om du som repræsentant kan gøre det bedre med en personlig Twitter-profil, er en vurderingssag. I en dialog på Twitter ser det ofte bedre ud, at det er en repræsentant fra en virksomhed, der svarer, frem for at virksomhedens navn bliver involveret i en sammenhæng, som måske kan udvikle sig i en uventet retning.

#hashtag, #havelåge, #kalddetkærlighed

Det vil nok være for meget at sige, at hashtagget (#) blev født på Twitter, men det er i hvert fald her, det blev udbredt og fik den funktion, som det i dag har på andre medier også – herunder Instagram og til dels Facebook.

Du bruger hashtags til at definere et “emne” eller en “tagline” for dit tweet. På den måde bliver dit tweet trådet sammen med andre tweets, der bruger det samme hashtag. Bliver et bestemt hashtag brugt rigtig meget – fx #xfactordk fredag aften – dukker det op som et trending topic, og så kan du hægte dig på diskussionen ved at bruge samme hashtag.

Ligesom på alle andre sociale medier skal du ikke bruge Twitter til skamløs promovering af dig selv, din virksomhed eller dens produkter/ydelser i et opslag. Og slet ikke forsøge at sprede dit budskab ved at bruge et populært hashtag. Med mindre du sælger sangundervisning, vil din ydelse formentlig kun sjældent være relevant i forbindelse med #xfactordk.

Twitter-brugerne gennemskuer det hurtigt. Du bliver ikke populær!

Det mest brugte hashtag herhjemme er #dkpol (= politik i Danmark). Faktisk bliver det brugt mere end 10 gange så meget som det næstmest populære #sldk (= superligaen i Danmark), og det siger i høj grad noget om brugerne på Twitter. Ja, der er mange politikere, men der er også mange andre, der godt kan lide at diskutere/omtale politik.
Tonen er fri – men hav noget på hjerte
Pladsen er muligvis begrænset (til de 140 tegn), men i forhold til tone og indhold er der ret højt til loftet på Twitter. Der er plads til humor, glæde, entusiasme og det modsatte.

Det vigtigste er, at du har noget på hjerte, hvis du vil have succes på Twitter. Ligesom på LinkedIn er brugerne nysgerrige, videns- og (til dels) sensationshungrende. Der bliver jævnligt lavet breaking news på Twitter.

Lyst til at dele indlægget? Vælg én af mulighederne nedenfor….

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Email

Andre artikler fra JumpStory’s blog

Prøv det nu