visualisering
Jonathan Løw
Jonathan Løw
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email

Visualiser dine budskaber

Vi kan alle blive enige om, at en mur af tekst er svær at komme igennem. Billeder gør en tekst lettere tilgængelig, og hvis billedet er velvalgt, understøtter det formidlingen og bærer budskabet frem sammen med teksten. Det gælder både klassiske formater og digitale formater.

Men hvorfor holde os kun til billeder? Der er et stort antal andre visualiseringsformer, som man kan anvende for at støtte og sikre formidling af vores budskaber.

Frit efter ”The Golden Circle”, hvor man reflekterer over WHY, HOW og WHAT, illustrerer jeg herunder visualiseringens Hvorfor, Hvordan og Hvad, med særlig vægt på Hvad visualiseringer er, dvs. hvad man kan vælge imellem.

 

 

The Golden Circle er udviklet af innovationseksperten Simon Sinek, og anvendes til at forbedre virksomheders arbejdsmetoder.

 

Hvorfor er det en god ide at visualisere sin tekst

Mange emner er for komplekse til, at man kan læse en tekst, og umiddelbart forstå, hvad det handler om. Det gælder kendte, svære emner som fx forsikring, pension, matematik, filosofi, psykologi, men det gælder i virkeligheden også alle andre emner, man ikke som person kender indgående.

Gode illustrationer forklarer og uddyber din tekst. De understøtter hovedbuskaberne og viser fx stemninger, tal, processer, mønstre osv. Derudover er illustrationer lettere at skimme, og kan på den måde fungere som indgange og nedslagspunkter i din tekst. Endelig skaber illustrationer det, man kan kalde ”kognitiv varians”, nemlig at tilbyde forskellige formater, således at modtageren kan tilgå budskaberne, uanset om hun eller han foretrækker ren tekst, illustrationer, levende eller faste billeder.

 

Hvordan kommer man i gang med at visualisere sin tekst

Der er grundlæggende to måde at komme i gang på, som udgør hver sit punkt på en akse. I den ene ende er der ”Gør Det Selv”, og i den anden ”Få hjælp”. Begge dele er lettere sagt end gjort. Gør det selv kan være svært, hvis man ikke er trænet og/eller har evnerne, og Få hjælp er jo aldrig gratis. Valget mellem det ene eller det andet kommer an på, hvilken type ressourcer, du har mest af – penge, tid eller evner.

Hvis du selv vil give dig i kast med at illustrere, findes der mange hjælpemidler online, både gratis og services, der koster penge. Hvis du selv går i gang med at eksperimentere, så husk at søge sparring og spørge efter feedback, så du er sikker på, at dine illustrationer rammer plet, og at du forbedrer dine evner løbende.

 

Billeddatabaser

Billeddatabaser er et oplagt valg. De store billeddatabaser indeholder billeder taget af professionelle fotografer, og man køber billederne inkl. rettigheder til den brug, man ønsker. Dermed sikrer man sig, at evt. mennesker på billedet har givet tilladelse til, at billedet må bruges, og man får også via databasernes søgeinterfaces en god mulighed for at researche sig frem til et relevant og sigende billede.

Gratis billeddatabaser er også et godt valg, dog skal man her være opmærksom på, at forretningsmodellen for fotograferne er, at man bruger plads på at kreditere dem. Det kan også være sværere at finde lige de rigtige billeder til ens emne.

Uanset hvad er det vigtigt at være realistisk i forhold til den tid, det tager at finde et godt billede. Ofte kan det tage lige så lang tid at finde et passende billede som at tage et helt nyt, og den tid skal være indregnet i det redaktionelle arbejde.

 

Illustrationsprogrammer

På illustrationsfronten er der hjælp at hente, når man ikke selv er uddannet grafisk designer.


På Undraw.co kan man hente et utal af grafikker, som man kan farvekode, så de passer til virksomheden eller emnets karakter. Canva.com stiller et væld af skabeloner til rådighed, som man kan lade sig inspirere af til fx Facebook-opslag, bannere og meget andet. En lignende freemium/premium service er Getstencil.com, der er udviklet til ikke-grafikere, og markedsfører sig således: ”Ridiculously simple image creation for social media marketers, bloggers and small businesses.” Endelig kan PowerPoint også anvendes til relativt flotte illustrationer, hvis man holder en stram stil, og ikke går amok i Faster-Tove-funktioner.

Det er også en mulighed selv at blive bedre til at illustrere. Der findes mange glimrende kurser i grafisk facilitering over hele landet.

 

Professionel hjælp

Hvis muligheden er der, er det selvfølgelig en god ide at få professionel hjælp. Ingen kan være eksperter i alt, og hvis du er en rigtig god idemager eller tekstforfatter, er det ikke sikkert, at du også er god til at visualisere dine ideer. Grafiske designere, illustratorer, grafikere, filmfolk og mange andre faggrupper er specialister i visualisering. Hvis du ikke kan få plads til denne ydelse i dit budget, kan du måske få gode råd fra nogen i dit netværk, eller bede om sparring til gengæld for en modydelse en anden gang.

 

Hvad er de lettest tilgængelige former for visualisering

Når man skal vælge visualiseringsformer, er det godt at kende til de forskellige former. De fire lettest tilgængelige er Billeder, Figurer, Illustrationer og Infografikker. Derudover findes der tre lidt mere avancerede former, hvor man enten skal sætte tid af til selv at lære det, eller få hjælp, nemlig Cinemagraphs, Animation og Film, som også er stærke formater til visualisering.

 

Billeder

Billeder er det, der er lettest at anvende for lægmand. Du har tre muligheder:

  1. Billigst: Find ud af, hvilket motiv, du skal bruge, find et billede i en gratis billeddatabase, brug det, husk at angive kilden.
  2. Lidt dyrere: Find ud af, hvilket motiv, du skal bruge, find et billede i en billeddatabase, betal, brug.
  3. Dyrest: Hyr en fotograf, bliv enige om motiv, pris, omgivelser mv., betal, brug.
  4. JumpStorys tilføjelse af en fjerde mulighed: Download og brug ubegrænset her på siden for 119 kr./måned!

 

Figurer

I den mere klassiske ende finder vi Figurer, her defineret som visualisering af data i kendte formater, fx donut, lagkage, søjlediagram osv.

Figuren her stammer fra Carlsbergs Sustainability Report 2017, og er udført af en dygtig grafisk designer. Denne type visualiseringer kan dog godt med lidt øvelse og sparring udføres af ikke-designere.

 

 

Illustrationer

En illustration forklarer, uddyber eller kommunikerer et emne, et budskab, en pointe, en forskel, en sammenhæng. Fx ser vi i denne illustration forskellige typer fag, som Carlsbergs virksomhed bidrager til. Selv uden teksten kan vi godt fornemme, at personen med vest og bakke er i servicefag, mens personen med arbejdsforklæde og kornaks repræsenterer de håndværksmæssige fag inden for bryggeri.

 

Infografikker

Det sidste visualiseringsformat, infografikker, er særligt velegnet til at visualisere datamængder.

Hvis man fjerner datamængderne fra en infografik, vil det være en illustration. I infografikker er det en indbyrdes sammenhæng mellem de elementer, den indeholder.

I eksemplet ser vi ser vi Carlsbergs skatteregnskab fordelt på tre forskellige typer, som tilsammen giver 100%.

 

 

Infografikken er i virkeligheden en kreativ fortolkning af en klassisk figur, og kunne have været vist som en lagkage eller et søjlediagram, men her har designeren anvendt en kreativ form, der passer til indholdet. Sammenstillingen af illustration og data gør, at dette er en infografik.

 

Kom godt i gang

 

Forhåbentlig er du nu helt klar til at gå i gang med at visualisere dine tekster fremover.

Hvorfor: Fordi dine budskaber kommer bedre igennem.

Hvordan: Ved egen eller professionel hjælp.

Hvad: Vælg de visualiseringstyper, du har ressourcer og evner til – og husk at få feedback undervejs.

 


Dette gæsteindlæg er skrevet af Randi Hovmann.

Randi Hovmann arbejder til daglig som digital direktør hos Operate.

Randi er specialist i forretningsmæssig rådgivning i digital kommunikation og sociale medier med særlig vægt på brugeroplevelsen. Hun udfører 360 graders digital rådgivning, både hvad angår intern og ekstern kommunikation og de underlæggende processer. Hendes interessefelter er digital strategi, UX (user experience), SoMe (sociale medier) og CMS.

Connect med Randi på LinkedIn.